גידול של 14% במספר התלונות שהוגשו לחברת החשמל

את העלייה באחוז התלונות מסביר מנכ"ל החברה בכך, שכיום קיימות דרכים נוספות להגשת תלונה, כגון אתר האינטרנט של חברת החשמל
דרור איטח |

במחצית הראשונה של 2006 חל גידול של 14% במספר התלונות שהוגשו לחברת החשמל. בתקופה זו הוגשו כ-10,817 תלונות לעומת כ-9,474 בתקופה המקבילה אשתקד (אשר כללו 11,615 נושאים לבירור). מחברת החשמל נמסר כי לאחר בדיקת התלונות נמצאו כ-31% מהן, מוצדקות.

מנכ"ל החברה אורי בן נון, שעל שולחנו הונח הדו"ח, אמר כי: "העובדה שרק 1.2% מכלל התלונות הופנו לגורמי חוץ, מוכיחה שוב את רמת האמינות הגבוהה לה זוכה חברת החשמל בקרב לקוחותיה. חברת החשמל היא חברה אחראית ואמינה. כל לקוח שלנו יכול להיות בטוח, כי אם נוצרה חלילה טעות או נגרם נזק מטעם החברה, עומדת לרשות הלקוח הזכות להגיש תלונה והחברה תבדוק את התלונה באופן מסודר ותפצה את הלקוח, אם אכן נמצאה נכונה.

בן נון הוסיף עוד, כי "לחברת החשמל יש כיום קרוב ל-2.32 מיליון לקוחות, ובמערכות כמו שלנו, טעויות אכן יכולות לקרות". את העלייה באחוז התלונות מסביר בן נון, בכך, שכיום קיימות דרכים נוספות להגשת תלונה, כגון אתר האינטרנט של חברת החשמל. לדבריו, אנו מתייחסים לכל תלונה באופן הרציני ביותר ומשתדלים להפיק את הלקחים במהירות תוך כדי ייעול מתמיד את המערכת".

רוב התלונות שהוגשו היו בנושאי הצרכנות, ומתוכן נרשמה עלייה של 52.4% בדרישות הלקוחות לפיצוי כספי בגין נזקים (6,029 תלונות). עלייה זו נובעת מאירועי ניהול המחסור באספקת החשמל, שהתרחשו בתחילת חודש יוני השנה. כמו כן, נרשמה עלייה של כ-3.5% במספר התלונות לגבי זמינות וטיב השירות.

לעומת זאת, חלה ירידה של כ-15.8% בתלונות על חיובים בחשבונות החשמל (1,286 תלונות), וירידה של 13.9% בתלונות על ביצוע עבודות חיבור לבתים ורשת (1,249 תלונות).

מן הדו"ח עולה עוד, כי חלה ירידה של כ-18.5% באחוז התלונות שאינן בתחום הצרכנות, כגון: איכות הסביבה, פרסום באמצעי התקשורת, עבירות תעבורה ותלונות ספקים, קבלנים ונותני שירותים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.