סנו - "נפש בריאה בגוף בריא"

מקור השם של המותג הוא מלטינית ותלאות של אדם אחד שנולד ברומניה, עבד כשחקן בתיאטרון הלאומי והרצאה בארץ על שיווק - הביאו ליצירת מותג מוביל בתחום מוצרי הניקוי והאחזקה
אפרת אדיר |

דרכו של המותג "סנו" לא התחילה בארץ אלא מאדם אחד שנולד ברומניה והחליט לעלות לארץ. ברונו לנדסברג נולד בשנת 1920 בצ'רנוביץ שברומניה. בגיל 3 התייתם מאביו, ועד גיל 32 נדד בין רוסיה לרומניה. הוא למד באוניברסיטה ספרות, היסטוריה וכלכלה ובשנת 1952 עלה לארץ עם רעייתו והצטרף לקבוצת שילר.

הוא התפרסם בקבוצה כשחקן בתיאטרון המקומי וכאיש שהכניס את הריקודים הסלוניים לקיבוץ. אולם, כשהציעו לו להשתלם באוניברסיטה ולהפוך למורה בקיבוץ - החליט לעזוב לתל-אביב.

בשנת 1959 הפך לעצמאי. במחסן של 80 מ"ר ברחוב לבנדה בתל-אביב הקים את "החברה הדרומית לשיווק", אשר הפיצה את מוצרי "קלין" ליישובי הפריפריה למקומות שהמפיצים הגדולים כלל לא טרחו להגיע. בשלבים הראשונים העסק נקלע לקשיי נזילות, ולנדסבר שקל לסגור את החברה. לצד זאת, התפרנס ברונו מהרצאות בשיווק וניהול מכירות, במסגרת המרכז הישראלי לניהול (המי"ל - א"א). לאור ההרצאות, זכה ברונו במילגה בת חמישה חודשים להתמחות בשיווק בינלאומי באוניברסיטת הרווארד.

לאחר הלימודים הקים לנדסברג בשנת 1965 חברה לה קרא "סנו מפעלי ברונוס" בבת-ים, השם "סנו" בא בעקבות הביטוי הלטיני "מנס סנה אין קורפורה סנו", שפירושו - "נפש בריאה בגוף בריא". עיקר ההתמקדות של החברה בייצור ארוסולים ומגוון של מוצרי ניקוי על פי ידע עצמי.

בשנת 1973 עוברים מפעלי ברונוס למפעל הקבע בהוד השרון והופכים תוך זמן קצר למפעלים המתקדמים במזרח התיכון. ב-1082 מוציא ברונו את סנו בהצלחה להנפקה לציבור בבורסה לניירות ערך. ב-1984 מקים לנדסברג מפעל לחיתולי נייר בשם "ליטופים" בהשקעה עצמית בסמוך למפעל הקיים. ב-1987 משקיע ברונו כ-25 מיליון דולר בפיתוח קווי ייצור כולל רכישת מכונת ייצור חיתולים נוספת.

ב-1990 מתחיל הייצוא לאירופה ולנדסברג מקים מפעל חדיש למוצרי נייר באופקים - "שגיב" בהשקעה של 11 מיליון דולר ומעסיק 60 עובדים. ב-1992 קם קוסמופארם ו-4 שנים מאוחר יותר נפרדת "סנו" מ"ויטקו". בתקופה של חודשים ספורים יוצאת החברה עם למעלה מ-60 מוצרים חדשים משלה.

3 שנים אחר כך ממשיכה "סנו" להוביל בפיתוח ושיווק מוצרים חדשים ונהנית מגידול יציב במחזור המכירות. ברונו לנדסברג זוכה בפרס "מפעל חיים" מטעם איגוד המפרסמים בישראל.

מי שהוא היום שם נרדף ל"סנו", טייקון כלכלי בינלאומי, שמחזיק ביחד עם משפחתו ב-80 אחוזים ממניות חברה בורסאית, המגלגלת מחזור מכירות של למעלה מ-800 מיליון דולר, יכול להתפאר בכך שאת הקריירה הישראלית שלו החל כעוזר לרשם במחסן, בדרגה 11, שהיתה אחת הדרגות הנמוכות ביותר אליה אפשר להגיע, או שממנה ניתן להתחיל, ובשכר מגוחך. כיום, רבים מבני משפחתו של ברונו עובדים בחברה. הוא מנהל את העסק, לדבריו, על פי חוש וקורא לשיטה שלו "ניהול על פי חריגים", שיטה המתוארת בכל ספרי הניהול, ושעל פיה הוא נותן לעסק לזרום ומתערב רק כשהוא רואה פערים חריגים בדיוק.

במשך 34 שנות פעילותה של סנו נהנית החברה מגידול יציב במחזור המכירות שהגיע ב-2005 ל-800 מיליון דולרים. כמו כן, נהנית החברה מיחסי עבודה מצוינים של 600 עובדיה ותחלופה נמוכה של עובדים. מדי שנה נבחרים מוצרי החברה לקבל את פרס "המוצר הנבחר" ו/או הקניה המוצלחת.

תשלובת "סנו" מתמחית בתחום מוצרי הניקוי והאחזקה. החברה מייצרת מבחר מגוון של מוצרים לשימושים שונים החל באבקות ונוזלי ניקוי לבית ולתעשיה, דרך מוצרי היגיינה אישית ומטהרי אויר מסוגים שונים, חומרי הדברה ודוחי חרקים וכלה בחיתולים חד פעמיים ומוצרי נייר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה