איגוד המפרסמים: המגמה בנושא התשלום על פרסום מדאיגה
מאז עליתו של ערוץ 2 לאוויר, ובהמשך גם ערוץ 10, הציגו משרדי הפרסום וחברות המדיה למפרסמים את חשבונות הזכייניות, בצירוף פריסות מפורטות של כל תשדיר ותשדיר, כולל עלות מדוייקת של כל תשדיר.
עופר בלוך, יו"ר איגוד המפרסמים בישראל והמנכ"ל תלמה בירו, הבחינו, כי לאחרונה נוצרה מגמה מדאיגה המסתמנת בתשלומים עבור פרסום בערוצי הטלוויזיה, ופנו היום (ד') במכתב בנושא לחברי האיגוד.
הטענה המוצגת בגוף המכתב, מדברת על תופעה שהתעוררה לפני מספר שנים עם ניסיון מצד חלק ממשרדי הפרסום וחברות המדיה להפסיק את הצגת הפריסות המפורטות בפני המפרסמים ולהסתפק בסכום כולל, גלובלי, בגין כל התשדירים כולם.
דרישה קטגורית מצד איגוד המפרסמים ובעיקר מחלקת "מיבדק פרסום" הבודקת את חשבונות הפרסום של חברי האיגוד - הפסיקה את המגמה עוד לפני שהחלה להתפשט בענף.
אולם, בשנה האחרונה, מסבירים בלוך ובירו במכתב, "אנו עדים לחזרה רחבה ומדאיגה של תופעה זו: משרדי פרסום/חברות מדיה רבים מציגים את חשבונות הזכייניות בגין תשדירי המפרסם בערוצים המסחריים (ערוץ 2 וערוץ 10), בשורה אחת בלבד בה מופיע הסכום הסופי, הכולל, לתשלום. ללא פריסות, ללא מחיר נקוב לכל תשדיר, מבלי מתן אפשרות למפרסמים לבדוק את נכונות או את סבירות המחירים המרכיבים את התשלום, ובמקרים רבים אף ללא ציון הערך הדולרי - דבר המונע אפשרות חישוב שער הדולר הרלוונטי ליום התשלום".
עוד מבקשים בלוך ובירו, להפנות את תשומת ליבם של חברי האיגוד לתופעה ולהמליץ בפניהם להקפיד על שקיפות מירבית ולדרוש אותה. כלומר, לא להסכים לקבל הצגת חשבוניות בהן מופיע הסכום לתשלום בשורה אחת בלבד בכל הקשור לפרוט מרכיבי התשלום.
"זכותכם כלקוחות לדעת בדיוק ממה מורכב התשלום למשרדי הפרסום/חברות המדיה. עליכם לדרוש ואף להתנות את התשלום בהצגת פריסות מפורטות של זכייניות הפרסום בטלוויזיה, בציון מחירו של כל תשדיר ותשדיר בתוספת ציון הערך הדולרי במקרים הרלוונטיים, בדיוק כפי שהיה נהוג עד לאחרונה".
יצויין, כי הפנייה במכתב אינה מתייחסת לבדיקת אפקטיביות הפרסום או לבקרת מדיה מכל סוג שהוא, שכן בדיקת אפקטיביות הינה כלי נוסף של בקרת תקציב הפרסום אך היא אינה באה במקום בדיקת חשבונות הפרסום, בקרת עמידה בתנאי ההסכם ובדיקת סבירות המחירים המבוקשים. "שני השירותים אינם מייתרים זה או זה אלא משלימים זה את זה".
בלוך ובירו מבקשים, כאמור, לעצור את המגמה המדאיגה המסתמנת בימים אלה בנושא התשלומים עבור פרסום בערוצי הטלוויזיה, בעיקר מהחשש, כי "ויתור ראשון יגרור אחריו אי שקיפות גם בתחומי פרסום אחרים ואז יקשה עלינו שבעתיים לעמוד בפרץ ולעצור את הסחף".
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".