לין: הזכיינות במסחר ובשירותים תורמת יותר מהייצוא
יריד הזכיינות הבינלאומי אשר נפתח אמש (ג') בגני התערוכה בתל אביב, משך אליו עשרות עסקנים וכאלה המעוניינים להשתלב בתחומי האופנה, המזון והמסחר הכללי באמצעות סניפים זכיינים.
בין הגופים האחראים לביצוע בפועל של היריד נמצאים גם איגוד לשכות המסחר והמרכז לקידום זכיינות בישראל. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסביר ל-BIZPORTAL מהי ההשפעה של פעילות בשיטת הזכיינות על הכלכלה והמסחר בארץ?
"בישראל אנו נמצאים בשלבים התחלתיים של פעילות זכיינית וכיום פועלים לא יותר מ-5,000 זכיינים בישראל, אולם ישנה חשיבות עצומה לפתח את הזכיינות בארץ", מסביר לין.
"אנחנו נמצאים בתקופה של שוק מתרחב וקצב הצמיחה בשלוש השנים האחרונות עומד על 4.5% מדי שנה, כאשר תחום המסחר והשירותים הינו תחום ההתרחבות העיקרי. מגזר השירותים יוצר מקומות עבודה בעולם המערבי". לדבריו, עד היום נוספו 55 אלף מקומות עבודה במגזר המסחר והשירותים. בנוסף, הוא מגביר את כח הקניה - בשלוש השנים האחרונות עלה כח הקניה ב-20%. הזכיינות יוצרת התעניינות מצד חברות בינלאומיות להגיע לישראל ובכך תורמת לתמיחת הכלכלה בישראל וביצירת מקומות עבודה חדשים".
לין מאמין, כי הזכיינות מאפשרת לאנשים שאין להם מספיק כסף להשקעה עסקית, להצליח ולממש עצמם.
אורי שרף, יו"ר המרכז לקידום זכיינות, חושב ששיטת הזכיינות הוכיחה את עצמה בשווקים בחו"ל ואין סיבה שהיא לא תצליח להיטמע גם בארץ. לדבריו, "עסקים הפועלים בשיטת הזכיינות מצליחים יותר מעסק הפועל עצמאית, וההשרדות שלהם טובה יותר".
מדוע, לדעתך, נוצר לפעילות הזכיינית דימוי לא כל כך חיובי?
"הסיבה העיקרית היא השאלה האם זוהי שיטה המתאימה לאופי הישראלי. מצד אחד, זכיין ברשת צריך להיות איש עסקים פעיל ויעיל ולעבוד עם אנשים. מצד שני, נדרשת מהזכיין שקיפות ודיווח שוטף וזה לא מתאים לכל אחד. בשורה התחתונה, לא כל איש עסקים מוצלח מתאים להיות זכיין". שרף אף מוסיף, כי במרכז לקידום זכיינות מתבצעות בדיקות ממוחשבות למעוניינים להפוך לזכיינים, על מנת לקבוע אם הם עומדים בפרופיל הרצוי.
לפי נתוני המרכז לקידום זכיינות, בשנת 2005 נוספו 1,070 סניפים של זכיינות בישראל, בחלוקה דומה לתחומי מזון, הלבשה ומסחר כללי. שרף מאמין, כי המגמה של 2005 תימשך גם בשנה הבאה. "ישנו גידול בענף הזכיינות ואנחנו הולכים בכיוון הנכון".
בבחינת זכיינות ישראלית בחו"ל, לין חושב, כי פעילות עסקית ישראלית בחו"ל חשובה לחברות אשר יש להן התעצמות כתוצאה מהתפשטות לשווקים בינלאומיים. אולם, בשורה התחתונה הוא מעדיף לראות התרחבות בזכיינות בשוק המקומי. "זה מה שיוצר את הצמיחה וההתרחבות של מגזר השירותים והמסחר - ולא הייצוא, על אף חשיבותו".
כמה עסקאות של זכיינות ייסגרו, לדעתך, במסגרת היריד?
"אני חושב שאפשר לדבר במונחים של אלפים ובמגמה של התפתחות. ככל שנמשוך לארץ יותר חברות בינלאומיות, המיומנות בפיתוח עסקים באמצעות זכיינים, תיווצר מודעות לנושא הזכיינות ותרומה משמעותית לפיתוחו".