התיירות באינטרנט לאן? 80% מהישראלים גולשים בתחום

נתון נוסף מסקר גוגל בתחום התיירות מראה, כי בענף זה בולט השימוש באינטרנט ככלי שיווקי מרכזי; נשיא התאחדות המלונות בישראל: "חברה שלא נמצאת ברשת מפספסת קהל רב"
אפרת אדיר |

שמונים אחוז מהישראלים המחפשים מידע ברשת האינטרנט מעידים, כי הם מחפשים מידע בתחום התיירות. כך עולה מסקר של Google באמצעות חברת TNS. על חשיבות האינטרנט לענף התיירות יידון כנס של התאחדות המלונות בישראל, התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל וארגון סקול ת"א, שייערך ביום שלישי ה-31 באוקטובר, במעמד שר התיירות, יצחק הרצוג.

בכנס, שייערך בשיתוף עם Google ישראל, תוצג תמונת מצב על תעשיית התיירות הישראלית בארץ ובעולם ויוצג תפקיד האינטרנט בכלל ומנועי החיפוש בפרט בקידום התיירות הישראלית. בכנס ישתתפו נציגים בכירים מכלל ענף התיירות הישראלי, לרבות נציגים מחברות התעופה, סוכנויות הנסיעות ומהמלונות.

הדוברים המרכזיים בכנס יהיו אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל ומנכ"ל משרד התיירות לשעבר, שידבר על מיקומה של תעשיית התיירות בעולם ובישראל; מאיר ברנד, מנכ"ל Google ישראל, שידבר על השיווק באינטרנט ותרומתו לקידום התיירות בישראל ואסטבן וולט'ר, ראש ענף תיירות ב-Google אירופה, אשר ידבר על הגדלת היקף המכירות, הגעה לשווקים חדשים והרחבת המודעות למותג באמצעות פרסום באינטרנט.

לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, האינטרנט הופך להיות כלי שיווקי מרכזי עבור כלל ענפי המסחר בעולם, אך ענף התיירות הוא הבולט והמוביל שבהם. "יותר ויותר צרכני תיירות מבצעים את הסקר הראשוני שלהם באינטרנט וגם נתח ההזמנות דרך הרשת - טיסות, מלונות, מכוניות להשכרה וכיו"ב - הולך וגדל וחברה שלא נמצאת ברשת מפספסת קהל רב".

שוק התיירות באינטרנט גלגל בשנת 2005 כ-65 מיליארד דולר בארה"ב, גידול של כ-24% לעומת 2004. באירופה המחזור היה כ-35.5 מיליארד דולר, כ-49% גידול ובאסיה-פסיפיק הוא הסתכם בכ-15.9 מיליארד דולר, גידול של כ-31.4% לעומת שנת 2004 (מקור: www.e-Marketer.com).

פורטל החיפוש בתחום התיירות PhoCusWright חוזה, כי בין 2004 ל-2007 יגדלו מכירות האון-ליין בתחום הפנאי והתיירות הלא מאורגנת באזור אסיה-הפסיפיק ב-28.4% ויגיעו לכדי 25.6 מיליארד דולר בשנת 2007. "ארה"ב היא ללא ספק השוק הבשל ביותר, אבל שאר האזורים בעולם עושים צעדי ענק וללא ספק ישראל, לאור קדמתה בתחום באינטרנט, תהיה ביניהם", אומר אסטבן וולט'ר, ראש ענף תיירות ב-Google אירופה.

וולט'ר הוסיף, כי גם הצרכן הישראלי ובוודאי הצרכנים בחו"ל, שמחפשים מידע תיירותי על ישראל, נמצאים באינטרנט גם כדי לבצע סקר שוק וגם כדי לבצע רכישה. התיירות, כאמור, הינה תחום החיפוש השכיח ביותר בקרב המשתמשים הישראלים ואף מקדימה אפילו את תחום חיפוש מוצרי החשמל, העומד על 76% מקרב המשתמשים במנועי חיפוש באינטרנט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?

הנגיד רומז על שינוי טון מוניטרי ומותיר פתח להפחתת ריבית כבר בהחלטה הקרובה אם מגמת ההתמתנות באינפלציה תימשך; לצד האופטימיות, הוא מזהיר כי הורדה כזו תחייב אחריות תקציבית והמשך שמירה על היציבות הפיסקלית

תמיר חכמוף |

בכנס הפיקוח על הבנקים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון כלל איתות ברור טון מוניטרי, אם כי כזה שמגיע בליווי זהירות מודעת. 

בהתייחסותו לאינפלציה, הנגיד אמר כי בתקופה האחרונה נמשכת מגמת ההתמתנות בעליות המחירים, וכי "המדד האחרון, שהפתיע את השוק כלפי מטה, מהווה התפתחות בכיוון הנכון". לדבריו, גם לאחר תקופת לחימה ממושכת, הפעילות הכלכלית נותרה ערה, עם גידול בהוצאות בכרטיסי אשראי, גיוסי הון מחודש בהייטק ותוצאות חיוביות בבורסה.

השילוב הזה, קרי ירידה באינפלציה במקביל לשיפור בפעילות, הוא בדיוק התנאי שבנק ישראל חיכה לו בחודשים האחרונים. כלומר, אחד החששות המרכזיים היו שהיציאה מהמלחמה תגרור איתה התפרצות אינפלציונית, אך נראה שלא כך המצב, ולמעשה לאור "שגרת המלחמה" שהייתה בחודשים האחרונים למלחמה, נראה שאין שינוי מהותי מצד הצרכנים בישראל. 

בין הכוחות שתומכים בירידת אינפלציה ציין הנגיד את התיסוף בשקל ואת הירידה הצפויה בהיקף גיוס המילואים, שעשויה להקל על שוק העבודה ולהפחית לחצי שכר. מנגד, הוא הזהיר כי שיפור במצב הגיאופוליטי עלול דווקא להוביל לגידול בביקושים, דבר שעלול להצית מחדש לחצי מחירים, אם כי עד כה זה לא המצב בפועל.

בהתייחסות למדיניות עד כה, הנגיד הדגיש כי הצעדים שננקטו עד כה שמרו על אמינות המדיניות, אך גם ציין שעד להחלטת הריבית הבאה יתפרסמו מדד מחירים נוסף ונתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי, “שיספקו תמונה בהירה יותר ויאפשרו קבלת החלטה מושכלת ומבוססת נתונים”. כלומר, הורדה אפשרית, אך רק לאחר שיתקבל אישור נוסף שהאינפלציה מתכנסת ליעד. במילים אחרות, אם לא תהיה הפתעה מהותית במדד אוקטובר שיתפרסם בעוד כשבוע וחצי, הריבית עשויה לרדת כבר בסוף החודש לראשונה מאז ינואר 2024.

המכשולים במבט קדימה

בהקשר רחב יותר, הנגיד התייחס גם לחוסן המאקרו-כלכלי של ישראל: “בקהילה הבינלאומית מופתעים מהיכולת של המשק הישראלי להציג עמידות יוצאת דופן בשנתיים האחרונות”, אמר, וציין כי החוסן הזה מתבטא גם בירידת פרמיית הסיכון של ישראל ובעליות בבורסה המקומית. למרות שנתוני הרבעון השני היו חלשים יחסית, בין היתר בשל השפעת המלחמה, ברבעון השלישי, וביתר שאת בשבועות האחרונים מאז הפסקת האש, האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התאוששות נאה, עם סימנים ראשונים לצמיחה מחודשת.