גוש הכסטר אורמד
צילום: יח"צ

אורמד הישראלית מתחזקת ב-6%: התקדמות בניסוי נוסף באינסולין לבליעה

החברה מפתחת אינסולין לבליעה לחולי סוכרת, וכעת גייסה משתתפים ראשונים לניסוי נוסף שהיא עורכת בקבוצת מחקר של סוכרתיים תחת דיאטה בלבד או שנוטלים תרופה בודדת למחלה. זה עתה פרסמה אורמד כי תפתח חיסון לבליעה נגד הקורונה
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה אורמד

חברת אורמד פארמ (US) הדואלית המפתחת אינסולין לבליעה עבור חולי סכרת מזנקת במסחר בוול סטריט לאחר שדיווחה כי גייסה את המשתתפים הראשונים לניסוי קליני נוסף בשלב 3 שהיא עורכת. שני הניסויים אם כן נעשים באישור ה-FDA ובאורמד אומרים כי הם הראשונים בתחומם לעשות כן.

הניסוי השני, אליו גויסו כעת משתתפים ראשונים, נערך בקרב קבוצת מחקר של חולי סוכרת הנמצאים תחת דיאטה בלבד ואינם נוטלים טיפול תרופתי, או כאלה תחת טיפול תרופתי בודד (מטפורמין). זאת, בעוד הניסוי האחר שעורכת החברה ממוקד בקבוצת משתתפים הנוטלים 2-3 תרופות שונות להפחתת רמת הגלוקוז בדם.

אורמד מתכננת לגייס לצורך הניסוי 450 משתתפים מ-28 מיקומים שונים בארה"ב וכן מ-25 מיקומים נוספים במערב אירופה וכן בישראל. הניסוי יערך במשך 26 שבועות עם תקופת מעקב של 26 שבועות נוספים (52 שבועות בסך הכל).

כ-10% מאוכלוסיית העולם הבוגרת, שהם כ-114 מיליון בני אדם, סובלים מסוכרת והמדינות המובילות בתחלואה כיום הן סין והודו. לפי נתונים שמציגים באורמד, עד 2045 צפויים להתווסף לאלה 237 מיליון חולים נוספים. התרופה של אורמד למעשה אמורה להחליף את השימוש בזריקה למתן אינסולין לחולים. אם התרופה תאושר תקבל החברה בלעדיות על הפטנט לתקופה של 12 שנה. כמו כן, מעבר למתן אוראלי של אינסולין אמור להותיר מבחינת החולים הוצאות כמו עט ההזרקה, המחטים, פדים וחומר חיטוי.

"משנות ה-20 של המאה הקודמת ניסו לתת לחולים אינסולין בצורה אוראלית ולא הצליחו", אמר לביזפורטל בזמנו סמנכ"ל התפעול באורמד, ג'וש הכסטר, "הכניסה שלנו לפאזה השלישית של הניסויים הקליניים היא אבן דרך היסטורית. עד כמה שאני יודע אין כיום אף חברה שמפתחת תרופה כמו שלנו שהגיעה לפאזה השנייה".

בסוף ינואר החלה החברה לתת את הטיפול שלה למשתתפי הניסוי הראשון, מה שהביא גם כן לזינוק במניה. הכסטר הסביר אז כי "כל שלב ושלב בפאזה השלישית בניסויים הקליניים חשוב", הוא אומר. "זה נחמד לדווח על זה שהתחלת את השלב השלישי, אבל צריך לראות שהולך לכם טוב ומצאתם אנשים מתאימים לערוך עליהם את המחקר. מבחינת המשקיעים זה מוריד את הסיכון בכך שמתקרבים עוד צעד לקראת סוף הניסוי".

רם סלברג'ו, אנליסט בנק ההשקעות H.C Wainwright נתן בסוף נובמבר לאורמד מחיר יעד של 17 דולר, אולם גם לאחר זינוק של כ-150% מתחילת השנה המניה עוד רחוקה מכך ונסחרת במחיר של כ-11 דולר - זאת גם לאחר שבתחילת השבוע דיווחה אורמד כי תפתח חיסון לבליעה נגד הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמוליק 24/03/2021 21:09
    הגב לתגובה זו
    גם אם הכל יצליח זה 10 שנים לפני שהיא תשווק טת הגלולה
  • יוני 25/03/2021 01:06
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נסחרים על 200 מיליון דולר בלבד. לא יודע מאיפה לקחת 10 שנים, אתה יכול לפרט?
  • 1.
    שמואל 23/03/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    הכיוון צפונה חזק מחזיק ומחזק כל הזמן ..הצלחות חברים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.