גוש הכסטר אורמד
צילום: יח"צ

אורמד זינקה ב-22%: "כל צעד בניסוי הקליני מפחית את הסיכון למשקיע"

החברה הדואלית המפתחת אינסולין לבליעה עבור חולי סוכרת הודיעה כי החלה לתת את התרופה למשתתפי הפאזה השלישית של הניסויים, עליה הודיעה אורמד כבר באוקטובר האחרון. סמנכ"ל התפעול ג'וש הכסטר מסביר בשיחה עם ביזפורטל מה משמעות הדיווח שהקפיץ את המניה
איתי פת-יה | (2)

החברה הדואלית אורמד פארמ 1.16% השלימה זינוק יומי של 22%, על רקע דיווח שלה מיום חמישי על כך שבמסגרת השלב השלישי של הניסויים הקליניים בתרופת האינסולין לבליעה שפיתחה לטיפול בסוכרת, החלה לתת את התרופה למשתתפי הניסוי.

ביום שישי החברה עלתה בנאסד"ק בכ-21% בעקבות ההודעה, והיום היא עלתה בבורסה בתל אביב. למעשה החברה עדכנה כבר במחצית אוקטובר האחרון על תחילת השלב השלישי של הניסויים, אז למה בעצם היא עלתה בחדות? סמנכ"ל התפעול, ג'וש הכסטר מסביר בשיחה עם ביזפורטל.

"כל שלב ושלב בפאזה השלישית בניסויים הקליניים חשוב", הוא אומר. "זה נחמד לדווח על זה שהתחלת את השלב השלישי, אבל צריך לראות שהולך לכם טוב ומצאתם אנשים מתאימים לערוך עליהם את המחקר. מבחינת המשקיעים זה מוריד את הסיכון בכך שמתקרבים עוד צעד לקראת סוף הניסוי".

המשמעות היא שעל פניו, אורמד, או כל חברת תרופות אחרת, יכולה להודיע, אחרי שכבר קיבלה את אישור ה-FDA להתחיל בשלב השלישי של הניסויים הקליניים ולגייס משתתפים, על כך שלא הצליחה לאתר מספיק אנשים מתאימים ועל כן הניסוי נעצר. "הרי לא כל חולה סוכרת אחד יכול להגיע למרפאה ולומר 'אני רוצה להשתתף'", הכסטר מוסיף. "יש קריטריונים שהופכים אותך למתאים, ומנגד לכאלה שהופכים אותך ללא כשיר. במקרה שלנו זה אומר יחס BMI, אחוז הגלוקוז בדם, גיל המשתתף, היעדר בעיות רפואיות אחרות".

לצורך הניסוי שיארך שנה, תגייס אורמד 675 משתתפים. אחרי חצי שנה יוכלו כבר לדעת האם התרופה יעילה, ושנה לאחר מכן ימשיכו לקחת את התרופה לצורך המשך הבקרה. "אנחנו דוחפים לכך שנקבל את הדאטה במהירות, נצטרך לחכות אבל אנחנו מאד אופטימיים", מספר הכסטר. בסוף נובמבר, בשיחתנו האחרונה עמו, עמדה מניית אורמד על כ-4.5 דולר, זאת כבר אחרי קפיצה של כ-40% ביומיים, ובעקבות המלצת קנייה מצד רם סלברג'ו, אנליסט בנק ההשקעות H.C Wainwright. אלא שאפילו אחרי העלייה הנוכחית, אורמד עוד רחוקה מאד ממחיר היעד שנתן לה סלברג'ו – 17 דולר.

כ-10% מאוכלוסיית העולם הבוגרת, שהם כ-114 מיליון בני אדם, סובלים מסוכרת והמדינות המובילות בתחלואה כיום הן סין והודו. לפי נתונים שמציגים באורמד, עד 2045 צפויים להתווסף לאלה 237 מיליון חולים נוספים. התרופה של אורמד למעשה אמורה להחליף את השימוש בזריקה למתן אינסולין לחולים. אם התרופה תאושר תקבל החברה בלעדיות על הפטנט לתקופה של 12 שנה. כמו כן, מעבר למתן אוראלי של אינסולין אמור להותיר מבחינת החולים הוצאות כמו עט ההזרקה, המחטים, פדים וחומר חיטוי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 25/01/2021 12:36
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לאורמד יש כ 130 מליון שח בנכסים ונסחרת סביב 500 מליון שח נניח כי עד סוף השנה תשאר בקופה כ 100 מליון שח, והניסוי לא מצליח ניתן להפסיד עד 80 אחוז מההשקעה, מצד שני הפוטנציאל אם החברה תצליח הוא פי 5 לפחות(ואני שמרן), אחלה אופציה לפוזציה קטנה בתיק, כרגע 2% מהתיק שלי, שיהיה לנו בהצלחה
  • 1.
    ב"ה שתצליחו, כל הכבוד! (ל"ת)
    המוח היהודי 25/01/2021 08:29
    הגב לתגובה זו
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.