סין מנסה להוריד את הסיוע הממשלתי למרות שהכלכלה מקרטעת
על פניו, אם נאמין למספרים שמוציא השלטון הסיני, או את אלה שהוא בוחר להדגיש, אז נראה שסין כבר יצאה כמעט לגמרי מהשפעות המגפה. כזכור, בשנה שעברה, בעוד מרבית העולם הציג צמיחות שליליות, סין צמחה ב-2.3%. הממשלה הסינית הציגה בסוף השבוע יעד של 6% לצמיחה בתמ"ג הסיני ב-2021. נתון שהשוק חושב שנמוך ושהמדינה יכולה לשבור אותו בקלות.
התמ"ג הסיני פרץ את רף ה-100 מיליון יואן – 15.5 טריליון דולר - ב-2020 כשהכלכלה הסינית היוותה 17% מהכלכלה הגלובלית. בכל מקרה, הסינים שרואים את הכלכלה שלהם מתחילה לצבור תאוצה מחדש, או שוב זה מה שהם מנסים למכור לעולם, הודיעו שהם מתחילים להוריד את הסיוע הממשלתי שניתן ברובו לעסקים ושלווקים הפיננסיים.
כמו כן, צריך לצכור שרק בדצמבר האחרון היה מחנק אשראי שאיים על שוק האג"ח הסיני, מה שאילץ את הבנק הסיני המרכזי להזריק 20 מיליארד דולר כדי להימנע ממפולת. כמו כן, לא מעט חברות נדל"ן סיניות נמצאות במחנק אג"חי, בראשן אוורגראנד, מהקבלנים הגדולים במדינה
בכל מקרה, המציאות כהרגלה, מורכבת יותר. אבל בואו נסתכל על הנתונים. לפי הלמ"ס הסיני, בחודשיים הראשונים ישנה עלייה של 35% בתפוקה התעשייתית. המכירות הקמעונאיות עלו ב-34%. בשתי השורות הללו המדינה היכתה את תחזיות הקונצנזוס.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, צריך לזכור שהממשל הסיני המליץ לאנשים להישאר בבית בחגיגות השנה החדשה, שנת השור, שידוע כשבוע של חופש וטיולים. רבים עשו זאת ונשארו בעבודה במקום לנפוש. לפי מכון המחקר קפיטל אקונומיקס, לאחר התאמות עונתיות המכירות הקמעונאיות דווקא ירדו ביחס לאשתקד.
ויש עוד כמה "שיהוקים כלכליים" אם תרצו. האבטלה בסין עלתה בפברואר ל-5.5% לעומת 5.2% בינואר. הנתון של 5.5% הוא היעד השנתי של הממשל הסיני. יתר על כן, בנתון שמאוד צריך להדאיג את השלטונות שם, למעלה מ-13% מהצעירים עד גיל 24 מובטלים. אגב, בדיוק לפני שנה, כשסין רק יצאה מהסגר, הנתון של האבטלה בחתך הגיל הזה היה... 13%.
"זה מעיד על אתגר מתמשך שלוחץ את שוק העבודה הסיני", כתב האנליסט ברוס פאנג ראש מחלקת מאקרו במכון המחקר צ'יינה רנסנס במכתב למשקיעים והוסיף ש"חברות לא נראות מוכנות לגייס עובדים חדשים בשל ההתאוששות החלשה של הכלכלה".
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.רק מזומן 15/03/2021 23:15הגב לתגובה זוההאטה כמו אצל כולם רק שלהם אין מכונת הדפסה לדולארים.הם מדפיסים מעגלים מודפסים שלא אכילים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
