טסלה
צילום: Bram Van Oost on Unsplash

יצרניות הרכב המסורתיות בקרב מול טסלה

פולקסווגן מתכננת להשקיע 85 מיליארד דולר במהלך 5 השנים הקרובות על רכבים חשמליים: טויוטה מתכננת למכור יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה עד שנת 2030: GM צופה להכניס כ-30 דגמים חשמליים עד שנת 2025
אור צרפתי | (15)

שוק הרכבים החשמליים השתלט על וול סטריט, ויצרניות הרכב המסורתיות רוצות טעימה מעליית הערך האסטרונומית שמציגות חברות הרכבים החשמליים הצעירות. כך למשל, יצרנית הרכבים החשמליים המפורסמת והגדולה בעולם, טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) זינקה לשווי של כ-580 מיליארד דולר והפכה את איילון מאסק לאדם השני העשיר בעולם. בעוד שיצרנית ה-EV הסינית, NIO, שהיא רק בת שש, שווה יותר מג׳נרל מוטורס, חברה בת 112 שנים. 

 

יצרניות הרכב המסורתיים הבחינו במגמה, ומתכננות השקעות גדולות בכדי לתפוס חלק מנתח השוק. מעקב אחר תכניות ה-EV של החברות המסורתיות יכול להיות קשה, לכן הפשלנו שרוולים וריכזנו עבורכם רשימה שכדאי לשמור קרוב. בכל זאת, קבוצת החברות הזאת עלולה להכות גלים בתעשיית הרכבים החשמליים, אחרי הכל הם מכרו רק 59 מיליון רכבים בשנת 2019. 

 

ג׳נרל מוטורס 

היצרנית הוותיקה GENERAL MOTORS (סימול:GM) הודיעה החודש כי היא מתכננת להכניס 30 כלי רכב חשמליים לשוק, וזאת עד שנת 2025. GM צפויה להשקיע כ-27 מיליארד דולר בתוכנית המעבר לחשמל, ורוצה למכור מיליון רכבים חשמליים עד אמצע העשור. 

 

פורד 

חברת פורד (סימול:F) מתכננת להוציא בין 11 לבין 12 מיליארד דולר בפיתוח EV, אשר באמצעותם היא צופה לייצר 40 דגמים חשמליים. היעד הדי מנותק הוכרז אי שם בשנת 2018, שם צפתה החברה כי תגיע להישגים הללו תוך 4 שנים, כלומר עד שנת 2022. מבחינת פורד, המעבר לרכבים חשמליים כולל רכבים היברידיים, רכבי פלאג אין, ורכבים חשמליים ב-100%. נכון לעכשיו, פורד רק החלה לשלוח את הדגם החשמלי (100%) Mach E.

 

ניסן 

מאז שנת 2010, יצרנית הרכב היפנית מכרה כ-500 אלף רכבים מדגם Leaf החשמלי. מטרת החברה היא להגיע למיליון רכבים חשמליים או רכבי BEV (חשמל המבוסס על מצברים/סוללות) עד שנת 2022. 

 

הונדה 

עוד יצרנית רכב מיפן, הונדה Honda Motor Co Ltd (סימול: HMC)   מתכננת לשנות את העולם שהיא מכירה. הונדה רוצה ״לחשמל״ שני שליש ממכירות הרכב העולמיות שלה עד שנת 2030. זה כולל רכבים היברידיים, פלאג אין ו-BEV.

 

טויוטה

חברת טויוטה Toyota Motor Corp Lt (סימול:TM) מובילה את התחום ההיברידי עם דגם הפריוס.  ביוני 2020 הודיעה החברה, כי ברצונה למכור יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים, כולל יותר ממיליון כלי רכב עם אפס פליטה, עד שנת 2030. כל רכב ללא פליטה כוללים את טכנולוגיית תאי הדלק (הנעה במימן), הונדה כבר השיקה ומכרה רכב מטכנולוגיה זו Clarity, אך השוק עדיין איננו ערוך לקליטת הטכנולוגיה (זמינות ומחיר המימן).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פולקסווגן

התאגיד הגרמני הגדול בעולם מתכנן להשקיע 85 מיליארד דולר במהלך 5 השנים הקרובות, על רכבים חשמליים וטכנולוגיות נלוות. מחצית מההשקעה תלך על רכבים חשמליים המנועים באמצעות סוללה (BEV). עד שנת 2029, החברה מתכננת להביא לשוק 75 דגמים חשמליים לחלוטין ועוד 60 דגמים היברידיים. יעד החברה הוא 20% עד 25% מסך המכירות יוקדשו ל-BEV עד שנת 2030. 

 

ב.מ.וו

חברת הרכבים היוקרתיים מגרמניה כבר מוכרת רכב חשמלי מדגם BMW i3, אך היא מתכננת שעד שנת 2025 הרכבים החשמליים יהוו 15% ועד 25% מסך המכירות. 

 

יונדאי

החברה הקוריאנית משקיעה בצורה קצת אחרת, היא מחזיקה בכ-6% מסך מניות הרכב בכל העולם. היא מתכננת למכור כמיליון רכבים חשמליים בשנה, עד שנת 2025, כולל 560 אלף רכבים חשמליים לחלוטין. 

 

קיה 

נציגות נוספת לקוריאה, החברה מתכננת כי רכבי ה-BEV יהוו 25% מסך מכירות הרכב הגלובליות, וזאת עד שנת 2029. החברה הודיעה על מטרה זו בחודש ספטמבר השנה. לקיה יש נוכחות חזקה בשוק ה-BEV, היא מכרה יותר מ-100 אלף רכבי BEV מאז כניסתה של קי הריי בשנת 2011. 

 

SAIC ו- BYD

יצרניות הרכב הסיניות כבר מוכרות עשרות אלפי רכבי BEV ורכבי פלאג אין מדי שנה. BYD למשל, מכרה 72 אלף רכבי פלאג אין, ו-147 אלף רכבי BEV בשנת 2019. סין היא שוק הרכב הגדול בעולם, וגם השוק הגדול ביותר לכלי רכב חשמליים. 

 

ואיך לא, טסלה 

חברת הרכב החשובה, והגדולה בעולם לפי שווי שוק, מכרה כ-370 אלף רכבים חשמליים ומתכננת למכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019. אולי השווי של טסלה נראה מנופח, אך מלבד רכב חשמלי, הרכבים של טסלה מאופיינים בטכנולוגיות מתקדמות כולל נהיגה אוטומטית, אשר מהווים מקדמי צמיחה לקראת כניסה אל שווקים חדשים. אך אם נצלול למספרים, בהינתן מחיר ממוצע לרכב של כ-50 אלף דולר ((נכון לשנת 2019, מכירות חלקי סך הרכבים שווה כ-20 אלף דולר), גם אם טסלה תמכור מיליון רכבים, היא עדיין נסחרת (נכון למחיר היום) במכפיל מכירות של מעל 11. 

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלון מאסק 01/12/2020 11:57
    הגב לתגובה זו
    למכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019 כפי שכתבתם!
  • 7.
    רונן יצחקי 01/12/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    לייצרני הרכב הוותיקים יש בעיה משמעותית במעבר לייצור רכבים חשמליים. ראשית רובם צריכים לקנות סוללות מיצרני סוללות והמחירים עדיין גבוהים מידיי לסוללה עם טווח סביר, שנית צפוי להיות מאתגר לספק את כמות הסוללות הנדרשת כבר בשנה הבאה, דבר שעשוי להעלות אף יותר את מחיר הסוללות. הערכה מחיר קילו וואט/שעה הוא כ 145$, לעומת הסוללות של טסלה כ 116$ לקילו וואט/שעה (וצפיפות אנרגיה יותר גבוהה). כמובן שאם בשל שיפור טכנולוגי מחיר הסוללות ירד הדרישה לרכבים חשמליים תגדל ואז יהיה מחסור מאתגר עוד יותר בסוללות. שנית נדרשת השקעה עצומה בקווי יצור אחרים, בהתמחויות שונות של עובדים (לך תילחם בוועדי עובדים), במאבק מול בעלי השליטה לשחרר מספיק כסף לפעילות שבטווח הקצר תפסיד כשיש להם רווחים אמיתיים עכשיו בשיטה הישנה, לפתוח מחלקות תוכנה ועוד. נכון לעכשיו פולקסוואגן היחידה מהיצרניות הוותיקות שהפנימה לחלוטין את הצורך האגרסיבי לשנות כיוון. המנכ"ל של פולקסוואגן בראיון חושפני דיבר בשבוע שעבר את משנתו להיות כמו טסלה, חברת טכנולוגיה ולהילחם בתוך הארגון כדי לזרז את השינוי לייצור רכבים חשמליים מהר ככל האפשר, כדי להיות קיימים בעוד
  • 6.
    DESKTOP METAL $TRNE 01/12/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    שלוש יצרניות בכתבה BMW FORD GM השקיעו בDESKTOP METAL סטראטאפ מבוסטון לפי שווי 1.5 מיליארד דולר זאת אחרי שגוגל השקיעו לפי שווי של מיליארד. ב8 לדצמבר החודש החברה מתמזגת עם חברת SPAC בשם $TRNE לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. ראו מה קרה למניה בשבוע האחרון. כדי להתחרות אתה חייב פיתוח מהיר - המדפסות של DESKTOP METAL מדפיסות במהירות של פי 100 מהקיים היום.
  • המניה כבר זינקה ל$14 והמיזוג ב8 לדצמבר (ל"ת)
    DESKTOP METAL 03/12/2020 06:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    dw 01/12/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    לרנו/דאצ'יה יש רכבים חשמליים ולאחרונה השיקה את הדאצ'יה ספרינג. מוזמנים לחפש סרטונים ברשת. מדוע זה מעניין? בגלל המחיר. 20k ! המשמעות היא שהדאצ'יה עשויה להיות משווקת בישראל ב 80-90 אלשח! הופה הופה, מתחיל להיות מעניין, נכון? אין כמובן מה להשוות לטסלה אולם זו צפויה לעלות מעל 200 אלשח, כך שאיננה רלוונטית ל 99% מהישראלים. הדאצ'יה כן עשויה לעניין את התל אביבים. היא אגב תושק קודם כל לציי רכב שיתופי, במדריד ופריס. אצלנו זה ידוע כאוטותל.
  • 4.
    טסלה 01/12/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    במחיר בתאוצה בטווח של הסוללה וביופי ובאטרקטיביות למה שמישהו יקנה משהו אחר
  • 3.
    דודו 30/11/2020 21:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה עקפה אותם בסיבוב.
  • dw 01/12/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    באירופה. ברחובות ת"א ככל הנראה נראה הרבה הרבה יותר דאצ'יה ספרינג מאשר טסלה.
  • 2.
    ממי 30/11/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    רכבים חשמליים היו קיימים עוד לפני טסלה. אומנם מדובר ברכב יפה אבל במחיר של מרצדס מפוארת שתיתן את אותה נהיגה אוטונומית וטעינה חשמלית. אנשים גם שכחו שמדובר במופרע לא קטן מאסק, שיום אחד יכול להתהפך עליך.
  • Ev Expert 01/12/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
    החשיבות של טסלה היא גלובלית וקריטית, מבחינת שינוי תפיסה וגרימה לחברות "המסורתיות" לשנות גישה לעבר כלי רכב חשמליים. מעבר לכך, היא מציבה סטנדרט לתעשיית הרכב כולה, כך שכל היצרנים משווים את כלי הרכב החשמליים שלהם, אל מול טסלה. היחידה שמאיימת על מעמדה של טסלה, כיום, זו פורשה של פולקסווגן.
  • dw 01/12/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    עם טסלה ב 200 אלף שקל ומעלה לא נראה הרבה כאלה ברחובות ת"א.
  • 1.
    הן כולן כבר עוקפות את טסלה בסיבוב באירופה (ל"ת)
    שמוליק 30/11/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
  • רונן יצחקי 01/12/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    על אספקות רכבי טסלה באירופה יש להסתכל רבעונית, טסלה בחודש הראשון של כל רבעון מספקת קודם לשוק המקומי, למרות הגידול במספר היצרנים, נתח השוק של טסלה עד אוקטובר 2020 אפילו קצת עלה! בנוסף לטסלה אין מכונית קומפקטית עדיין, ובתחום זה אין לה מענה עד 2022
  • טסלאי 01/12/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    ואז תראה איך כל חברות הרכב המסורתיות יורדות על 4 בפני טסלה. הרי הרכב שלה הרבה יותר טוב, וגם הרבה יותר זול.
  • בן כנען 01/12/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    ביולי 2021 המפעל בברלין יתחיל לייצר. טסלה תציע את הרכבים הקייםמים שלה במחיר אטרקטיבי יותר. מעבר לך מפתחת מכונית קטנה לשוק האירופי. כל המהנדסים הכי מבריקים רוצים לעבוד שם, מאוד קשה לי להבין אך שאר חברות הרכב יצליחו להתמודד איתה
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

סירקל קופצת ב-6%, גופרו מזנקת ב-16%; הנאסד״ק עולה ב-0.7%

מערכת ביזפורטל |


וול סטריט נסחרת במגמה חיובית, על רקע הערכות כמעט ודאיות כי הפדרל ריזרב יכריז ביום רביעי על הפחתת ריבית ראשונה מאז חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. מניות הטכנולוגיה מובילות את העליות – בהן גם מניה ישראלית שטסה בכ־250%. מדדי המניות האמריקאיים מטפסים לשיאים חדשים, כאשר ההחלטה הצפויה של הפד עשויה להשפיע לא רק על השווקים האמריקאיים אלא גם על מדינות רבות שסוחרות בדולר או קושרות את המדיניות המוניטרית שלהן לריבית בארה"ב.


הנאסד״ק קופץ ב-0.7%, מדד S&P 500 עולה מעל 6,600 נקודות, בין היתר בזכות זינוק של 6% במניית טסלה, לאחר שאילון מאסק רכש מניות בשווי של כמיליארד דולר. גם אלפאבית חצתה שווי שוק של 3 טריליון דולר. בשוק האג"ח נרשמה ירידה בתשואות, כשאג"ח לשנתיים נסחרות ברמות הנמוכות מאז ספטמבר האחרון, והדולר נחלש.


התחזקות המגמה מגיעה על רקע נתוני תעסוקה חלשים יחסית והיעדר הפתעות במדד המחירים לצרכן – שילוב שמבסס את הציפייה להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז. כעת השאלה המרכזית בשוק היא קצב ההפחתות בהמשך הדרך, במיוחד לאור העובדה שהאינפלציה עדיין מעל יעד הפד. ביום רביעי יפרסמו קובעי המדיניות לא רק את החלטת הריבית אלא גם את תחזית הצמיחה והריבית לרבעונים הבאים – ה"דוט פלוט" – ויו"ר הפד ג'רום פאוול ימסור הצהרה פומבית. המשקיעים יעקבו בדריכות אחר ניסוחיו, בעיקר אם יתייחס לכך שהאינפלציה "מעוגנת היטב" או שהשוק "מתקרר מהצפוי", רמזים שעשויים להשפיע על הדולר ועל תחזיות להפחתות נוספות.


בנוסף, שוק ההון יעקוב אחר נתוני המכירות הקמעונאיות שיתפרסמו ביום שלישי, שעשויים לאותת אם הצרכנים בארה"ב ממשיכים לתמוך בצמיחה או שמא מבשרים על האטה. במקביל, אנליסטים מציינים כי פאוול צפוי לאזן בין חשש לפגיעה בתעסוקה לבין הרצון להימנע משרשרת ארוכה של הפחתות ריבית, מה שעשוי להכתיב את הטון להמשך השנה.