טסלה
צילום: Bram Van Oost on Unsplash

יצרניות הרכב המסורתיות בקרב מול טסלה

פולקסווגן מתכננת להשקיע 85 מיליארד דולר במהלך 5 השנים הקרובות על רכבים חשמליים: טויוטה מתכננת למכור יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה עד שנת 2030: GM צופה להכניס כ-30 דגמים חשמליים עד שנת 2025
אור צרפתי | (15)

שוק הרכבים החשמליים השתלט על וול סטריט, ויצרניות הרכב המסורתיות רוצות טעימה מעליית הערך האסטרונומית שמציגות חברות הרכבים החשמליים הצעירות. כך למשל, יצרנית הרכבים החשמליים המפורסמת והגדולה בעולם, טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) זינקה לשווי של כ-580 מיליארד דולר והפכה את איילון מאסק לאדם השני העשיר בעולם. בעוד שיצרנית ה-EV הסינית, NIO, שהיא רק בת שש, שווה יותר מג׳נרל מוטורס, חברה בת 112 שנים. 

 

יצרניות הרכב המסורתיים הבחינו במגמה, ומתכננות השקעות גדולות בכדי לתפוס חלק מנתח השוק. מעקב אחר תכניות ה-EV של החברות המסורתיות יכול להיות קשה, לכן הפשלנו שרוולים וריכזנו עבורכם רשימה שכדאי לשמור קרוב. בכל זאת, קבוצת החברות הזאת עלולה להכות גלים בתעשיית הרכבים החשמליים, אחרי הכל הם מכרו רק 59 מיליון רכבים בשנת 2019. 

 

ג׳נרל מוטורס 

היצרנית הוותיקה GENERAL MOTORS (סימול:GM) הודיעה החודש כי היא מתכננת להכניס 30 כלי רכב חשמליים לשוק, וזאת עד שנת 2025. GM צפויה להשקיע כ-27 מיליארד דולר בתוכנית המעבר לחשמל, ורוצה למכור מיליון רכבים חשמליים עד אמצע העשור. 

 

פורד 

חברת פורד (סימול:F) מתכננת להוציא בין 11 לבין 12 מיליארד דולר בפיתוח EV, אשר באמצעותם היא צופה לייצר 40 דגמים חשמליים. היעד הדי מנותק הוכרז אי שם בשנת 2018, שם צפתה החברה כי תגיע להישגים הללו תוך 4 שנים, כלומר עד שנת 2022. מבחינת פורד, המעבר לרכבים חשמליים כולל רכבים היברידיים, רכבי פלאג אין, ורכבים חשמליים ב-100%. נכון לעכשיו, פורד רק החלה לשלוח את הדגם החשמלי (100%) Mach E.

 

ניסן 

מאז שנת 2010, יצרנית הרכב היפנית מכרה כ-500 אלף רכבים מדגם Leaf החשמלי. מטרת החברה היא להגיע למיליון רכבים חשמליים או רכבי BEV (חשמל המבוסס על מצברים/סוללות) עד שנת 2022. 

 

הונדה 

עוד יצרנית רכב מיפן, הונדה Honda Motor Co Ltd (סימול: HMC)   מתכננת לשנות את העולם שהיא מכירה. הונדה רוצה ״לחשמל״ שני שליש ממכירות הרכב העולמיות שלה עד שנת 2030. זה כולל רכבים היברידיים, פלאג אין ו-BEV.

 

טויוטה

חברת טויוטה Toyota Motor Corp Lt (סימול:TM) מובילה את התחום ההיברידי עם דגם הפריוס.  ביוני 2020 הודיעה החברה, כי ברצונה למכור יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים, כולל יותר ממיליון כלי רכב עם אפס פליטה, עד שנת 2030. כל רכב ללא פליטה כוללים את טכנולוגיית תאי הדלק (הנעה במימן), הונדה כבר השיקה ומכרה רכב מטכנולוגיה זו Clarity, אך השוק עדיין איננו ערוך לקליטת הטכנולוגיה (זמינות ומחיר המימן).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פולקסווגן

התאגיד הגרמני הגדול בעולם מתכנן להשקיע 85 מיליארד דולר במהלך 5 השנים הקרובות, על רכבים חשמליים וטכנולוגיות נלוות. מחצית מההשקעה תלך על רכבים חשמליים המנועים באמצעות סוללה (BEV). עד שנת 2029, החברה מתכננת להביא לשוק 75 דגמים חשמליים לחלוטין ועוד 60 דגמים היברידיים. יעד החברה הוא 20% עד 25% מסך המכירות יוקדשו ל-BEV עד שנת 2030. 

 

ב.מ.וו

חברת הרכבים היוקרתיים מגרמניה כבר מוכרת רכב חשמלי מדגם BMW i3, אך היא מתכננת שעד שנת 2025 הרכבים החשמליים יהוו 15% ועד 25% מסך המכירות. 

 

יונדאי

החברה הקוריאנית משקיעה בצורה קצת אחרת, היא מחזיקה בכ-6% מסך מניות הרכב בכל העולם. היא מתכננת למכור כמיליון רכבים חשמליים בשנה, עד שנת 2025, כולל 560 אלף רכבים חשמליים לחלוטין. 

 

קיה 

נציגות נוספת לקוריאה, החברה מתכננת כי רכבי ה-BEV יהוו 25% מסך מכירות הרכב הגלובליות, וזאת עד שנת 2029. החברה הודיעה על מטרה זו בחודש ספטמבר השנה. לקיה יש נוכחות חזקה בשוק ה-BEV, היא מכרה יותר מ-100 אלף רכבי BEV מאז כניסתה של קי הריי בשנת 2011. 

 

SAIC ו- BYD

יצרניות הרכב הסיניות כבר מוכרות עשרות אלפי רכבי BEV ורכבי פלאג אין מדי שנה. BYD למשל, מכרה 72 אלף רכבי פלאג אין, ו-147 אלף רכבי BEV בשנת 2019. סין היא שוק הרכב הגדול בעולם, וגם השוק הגדול ביותר לכלי רכב חשמליים. 

 

ואיך לא, טסלה 

חברת הרכב החשובה, והגדולה בעולם לפי שווי שוק, מכרה כ-370 אלף רכבים חשמליים ומתכננת למכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019. אולי השווי של טסלה נראה מנופח, אך מלבד רכב חשמלי, הרכבים של טסלה מאופיינים בטכנולוגיות מתקדמות כולל נהיגה אוטומטית, אשר מהווים מקדמי צמיחה לקראת כניסה אל שווקים חדשים. אך אם נצלול למספרים, בהינתן מחיר ממוצע לרכב של כ-50 אלף דולר ((נכון לשנת 2019, מכירות חלקי סך הרכבים שווה כ-20 אלף דולר), גם אם טסלה תמכור מיליון רכבים, היא עדיין נסחרת (נכון למחיר היום) במכפיל מכירות של מעל 11. 

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלון מאסק 01/12/2020 11:57
    הגב לתגובה זו
    למכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019 כפי שכתבתם!
  • 7.
    רונן יצחקי 01/12/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    לייצרני הרכב הוותיקים יש בעיה משמעותית במעבר לייצור רכבים חשמליים. ראשית רובם צריכים לקנות סוללות מיצרני סוללות והמחירים עדיין גבוהים מידיי לסוללה עם טווח סביר, שנית צפוי להיות מאתגר לספק את כמות הסוללות הנדרשת כבר בשנה הבאה, דבר שעשוי להעלות אף יותר את מחיר הסוללות. הערכה מחיר קילו וואט/שעה הוא כ 145$, לעומת הסוללות של טסלה כ 116$ לקילו וואט/שעה (וצפיפות אנרגיה יותר גבוהה). כמובן שאם בשל שיפור טכנולוגי מחיר הסוללות ירד הדרישה לרכבים חשמליים תגדל ואז יהיה מחסור מאתגר עוד יותר בסוללות. שנית נדרשת השקעה עצומה בקווי יצור אחרים, בהתמחויות שונות של עובדים (לך תילחם בוועדי עובדים), במאבק מול בעלי השליטה לשחרר מספיק כסף לפעילות שבטווח הקצר תפסיד כשיש להם רווחים אמיתיים עכשיו בשיטה הישנה, לפתוח מחלקות תוכנה ועוד. נכון לעכשיו פולקסוואגן היחידה מהיצרניות הוותיקות שהפנימה לחלוטין את הצורך האגרסיבי לשנות כיוון. המנכ"ל של פולקסוואגן בראיון חושפני דיבר בשבוע שעבר את משנתו להיות כמו טסלה, חברת טכנולוגיה ולהילחם בתוך הארגון כדי לזרז את השינוי לייצור רכבים חשמליים מהר ככל האפשר, כדי להיות קיימים בעוד
  • 6.
    DESKTOP METAL $TRNE 01/12/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    שלוש יצרניות בכתבה BMW FORD GM השקיעו בDESKTOP METAL סטראטאפ מבוסטון לפי שווי 1.5 מיליארד דולר זאת אחרי שגוגל השקיעו לפי שווי של מיליארד. ב8 לדצמבר החודש החברה מתמזגת עם חברת SPAC בשם $TRNE לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. ראו מה קרה למניה בשבוע האחרון. כדי להתחרות אתה חייב פיתוח מהיר - המדפסות של DESKTOP METAL מדפיסות במהירות של פי 100 מהקיים היום.
  • המניה כבר זינקה ל$14 והמיזוג ב8 לדצמבר (ל"ת)
    DESKTOP METAL 03/12/2020 06:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    dw 01/12/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    לרנו/דאצ'יה יש רכבים חשמליים ולאחרונה השיקה את הדאצ'יה ספרינג. מוזמנים לחפש סרטונים ברשת. מדוע זה מעניין? בגלל המחיר. 20k ! המשמעות היא שהדאצ'יה עשויה להיות משווקת בישראל ב 80-90 אלשח! הופה הופה, מתחיל להיות מעניין, נכון? אין כמובן מה להשוות לטסלה אולם זו צפויה לעלות מעל 200 אלשח, כך שאיננה רלוונטית ל 99% מהישראלים. הדאצ'יה כן עשויה לעניין את התל אביבים. היא אגב תושק קודם כל לציי רכב שיתופי, במדריד ופריס. אצלנו זה ידוע כאוטותל.
  • 4.
    טסלה 01/12/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    במחיר בתאוצה בטווח של הסוללה וביופי ובאטרקטיביות למה שמישהו יקנה משהו אחר
  • 3.
    דודו 30/11/2020 21:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה עקפה אותם בסיבוב.
  • dw 01/12/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    באירופה. ברחובות ת"א ככל הנראה נראה הרבה הרבה יותר דאצ'יה ספרינג מאשר טסלה.
  • 2.
    ממי 30/11/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    רכבים חשמליים היו קיימים עוד לפני טסלה. אומנם מדובר ברכב יפה אבל במחיר של מרצדס מפוארת שתיתן את אותה נהיגה אוטונומית וטעינה חשמלית. אנשים גם שכחו שמדובר במופרע לא קטן מאסק, שיום אחד יכול להתהפך עליך.
  • Ev Expert 01/12/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
    החשיבות של טסלה היא גלובלית וקריטית, מבחינת שינוי תפיסה וגרימה לחברות "המסורתיות" לשנות גישה לעבר כלי רכב חשמליים. מעבר לכך, היא מציבה סטנדרט לתעשיית הרכב כולה, כך שכל היצרנים משווים את כלי הרכב החשמליים שלהם, אל מול טסלה. היחידה שמאיימת על מעמדה של טסלה, כיום, זו פורשה של פולקסווגן.
  • dw 01/12/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    עם טסלה ב 200 אלף שקל ומעלה לא נראה הרבה כאלה ברחובות ת"א.
  • 1.
    הן כולן כבר עוקפות את טסלה בסיבוב באירופה (ל"ת)
    שמוליק 30/11/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
  • רונן יצחקי 01/12/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    על אספקות רכבי טסלה באירופה יש להסתכל רבעונית, טסלה בחודש הראשון של כל רבעון מספקת קודם לשוק המקומי, למרות הגידול במספר היצרנים, נתח השוק של טסלה עד אוקטובר 2020 אפילו קצת עלה! בנוסף לטסלה אין מכונית קומפקטית עדיין, ובתחום זה אין לה מענה עד 2022
  • טסלאי 01/12/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    ואז תראה איך כל חברות הרכב המסורתיות יורדות על 4 בפני טסלה. הרי הרכב שלה הרבה יותר טוב, וגם הרבה יותר זול.
  • בן כנען 01/12/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    ביולי 2021 המפעל בברלין יתחיל לייצר. טסלה תציע את הרכבים הקייםמים שלה במחיר אטרקטיבי יותר. מעבר לך מפתחת מכונית קטנה לשוק האירופי. כל המהנדסים הכי מבריקים רוצים לעבוד שם, מאוד קשה לי להבין אך שאר חברות הרכב יצליחו להתמודד איתה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.