אקסון מובייל תחלק דיבידנד על חשבון העובדים
18 שנים ברציפות שענקית הנפט, אקסול מובייל EXXON MOBIL (סימול:XOM), מעלה את הדיבידנד השנתי. הפעם החברה החליטה לחרוג ממנהגה ולשמור על דיבידנד בסף 87 סנט למניה, בפעם הראשונה מאז 2002 שהחברה לא מצליחה להגדיל את תשלום הדיבידנד במהלך שנה קלנדרית.
ההחלטה עדיין לא מסכנת את מעמדה של אקסול כאריסטוקרטית הדיבידנד. הסיבה לכך היא שסך כל תשלומי הדיבידנד בשנת 2020 עדיין גבוהים יותר מאלו בשנת 2019, ובכך שומרת על רצף של 38 שנה.
הירידה בביקוש לנפט בעקבות משבר הקורונה טלטלה את שווקי האנרגיה בעולם, כאשר הכלכלות הגדולות בעולם נעצרו, ופעילות טיסות ותיירות ירדה לרמה אפסית. למרות שבמרבית המדינות הכלכלות החלו לחזור לפעילות, מחירי הנפט עדיין נותרו ברמה נמוכה.
האנליסטים היו מודאגים מכך שאקסון אכן תקצץ את הדיבידנד בכדי לחסוך במזומנים, מכיוון שענקית הנפט עומדת בפני חובות עמוסים בסך של 46.5 מיליארד דולר. חלק מן החוב העצום נועד להבטיח שלאקסון יש נזילות מספקת במהלך המגפה, שכן המנכ״ל דארן וודס, האמין כי ״ראוי לספק נזילות, בהתחשב באי הוודאות בשוק״. אקסון דיווחה על הפסד של למעלה ממיליארד דולר ברבעון השני או 26 סנט למניה.
- מחירי הנפט בעלייה - איך זה קשור לישראל והאם מניות הנפט אטרקטיביות?
- אקסון מוביל מאכזבת בדוחות אבל מגדילה דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכדי לשמור על סכומי הדיבידנד העצומים שלה, אשר מוערכים בלמעלה מ-3 מיליארד דולר, החברה עושה צעד חסר תקדים אל עבר החיסכון. החברה הודיעה כי היא מצמצמת את כוח האדם העולמי שלה בכ-15% במהלך השנתיים הקרובות. הקיצוצים כוללים 1,900 משרות בארה״ב, בעיקר ביוסטון, לצד עובדים נוספים שמספרם לא פורסם, ברחבי העולם.
״פעולות אלו ישפרו את העלויות ארוכות הטווח של החברה, ויבטיחו ניהול נכון בתנאי השוק חסרי התקדים״ נמסר בהצהרה.
הצפי הוא כי ההחלטה תשפיע על כ-14 אלף אנשים, שחלקם עובדים והיתר קבלנים. הנתון כולל את קיצוץ המשרות בארה״ב, פיטורים ופרישות שהוכרזו בעבר באירופה ובאוסטרליה, וצמצומים עתידיים בקנדה וביתר הנקודות הגאוגרפיות. כוח העבודה של אקסון עומד על כ-75 אלף עובדים, נכון לתום שנת 2019.
אקסון אינה לבדה בבחירת דיבידנדים על פני עובדים. ענקי הנפט אחרים ממצמצים גם הם אלפי משרות ברחבי העולם, כתגובה לשפל הביקוש שיצרה המגפה. BP PLC מתכננת לקצץ בכ-10,000 עובדים, שברון CHEVRON CORP בכ-6000.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניותיה של אקסון, שבמעמדה הקודם לפני כעשור הייתה החברה גדולה ביותר במדד ה-S&P 500, צללו השנה בכ-54%, מה שהופך אותה לשווה פחות מזום ZOOM TECHNOLOGIES INC .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
