מהו מקדם ההמרה?

כיצד ניתן לחשב את המחיר הנכון של תעודת סל?
מבט תעודות סל |

תעודות הסל, העוקבות אחר מדדים, הפכו בשנים האחרונות לכלי השקעה פופולארי בישראל, ורבים מהמשקיעים משתמשים בהן בבניית תיק השקעות שלהם. תעודות הסל הן נייר ערך הנסחר בבורסה כמו מניה או אגרת חוב, אי לכך, על מנת לרכוש אותן יש להעביר הוראה ולנקוב במחיר (לימיט).

על מנת לדעת מהו המחיר הנכון (המחיר ההוגן) של תעודת הסל, חשוב כי נכיר את המושג – מקדם המרה.

מקדם המרה

מקדם ההמרה הינו מספר השווה או קטן מ-1, והוא משתנה מדי יום בתעודות סל הגובות דמי ניהול. מקדם ההמרה משקף למעשה את מחיר תעודת הסל בניכוי דמי הניהול שגובה מנהל התעודה.

לדוגמא: מחיר תעודת סל הגובה דמי ניהול של 0.5% לשנה, יופחת מידי יום ב- 0.5%/365 (דמי הניהול היחסיים). המשמעות היא שבחלוף שנה, מחיר תעודת הסל יהיה נמוך ב- 0.5% מערך המדד. לכן, ככל שעובר הזמן, מחיר התעודה מתרחק מערך המדד, כך שמשקיע הרוכש תעודת סל לאחר הנפקתה רוכש אותה במחיר נמוך מערך המדד.

ניקח לדוגמא תעודת סל שהונפקה היום ועוקבת אחר מדד שערכו הוא 1,000. נניח כי תעודה זו גובה 1% דמי ניהול. משקיע שרוכש את תעודת הסל ביום ההנפקה, משלם עבורה 1,000 אגורות. נניח עוד כי לאחר שנה ערך המדד לא השתנה והוא עומד על 1,000. במקרה זה מחיר התעודה יהיה 990 (מחיר התעודה ירד ב-10 אגורות שהם דמי הניהול השנתיים).

אז כיצד נדע מה צריך להיות מחיר תעודת הסל?

על מנת לדעת את מחירה ההוגן של תעודת סל (המחיר בניכוי דמי הניהול) יש להכפיל את ערך המדד ב"מקדם ההמרה" של התעודה. מקדם ההמרה, שונה בין תעודה לתעודה, והוא מפורסם מידי יום בעיתון בקטגוריית "תעודות סל" ובאתרי האינטרנט של מנפיקי תעודת הסל.

דוגמא:

מדד ת"א בנקים = 1,375

מקדם ההמרה של תעודת סל על מדד הבנקים = 0.99941

השווי ההוגן של התעודה = 1374.19 (ערך המקדם כפול ערך המדד).

על ידי שימוש במקדם ניתן לעשות גם את החישוב ההפוך. חלוקת מחיר התעודה, כפי שהיא נסחרת בשוק, במקדם תאפשר לנו לדעת באיזה ערך מדד אנו קונים או מוכרים אותה.

דוגמא:

מחיר תעודת סל על מדד הבנקים = 1374.19

מקדם ההמרה של התעודה = 0.99941

המדד המגולם במחיר תעודת הסל = 1375

הערות:

1. בתעודות סל שלא גובות (ולא גבו) דמי ניהול מקדם ההמרה יהיה 1.

2. בתעודות חסר ובתעודות שמחלקות דיבידנדים, יש להתחשב בתמחור גם בהטבה הנצברת.

*מאת: מבט תעודות סל מקבוצת כלל פיננסים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

קמעונאות
צילום: Pixbay

עלייה של 4.9% בפדיון רשתות השיווק ברבעון השלישי של 2025

על פי נתוני הלמ"ס, נרשם גידול מתון בקצב המכירות בהשוואה לרבעון הקודם; סקטור המזון רשם עלייה של 3.1%

רן קידר |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני הפדיון של רשתות השיווק לרבעון השלישי של השנה, עבור החודשים יולי עד ספטמבר 2025, מהם עולה כי רשתות השיווק רשמו עלייה במכירות של 4.9% (במחירים קבועים, בחישוב שנתי), זאת לאחר עלייה גבוהה יותר של 7.4% ברבעון הקודם, שכיסה את אפריל עד יוני. 

גם בחתך שסוקר מזון בלבד נרשמה מגמת צמיחה, אם כי בקצב מתון יותר: עלייה של 3.1% בנתוני המגמה, בהשוואה לעלייה של 4.0% ברבעון הקודם. 

גם בניכוי עונתי, המגמה זהה, היות ועד אוגוסט נרשמה עלייה של 2% בסך כל ההוצאות (לא כולל דלק), ואילו עד ספטמבר הנתונים עלו לעלייה של 2.7%. גם סקטור המזון, בניכוי עונתי, הציג את אותה המגמה כשעלה עד אוגוסט ב-0.8% ואילו בספטמבר הוסיף 1.3%. 

על פי הנתונים הללו, ולאור מדד המחירים לצרכן שהראה עליה במחירי הירקות הטריים, אך ירידה במחירי הפריות הטריים והמשקאות, ניתן להבין כי העלייה בפדיון אינה בהכרח נובעת מעליית מחירים, אלא לצריכה מוגברת. 

עם זאת, מבט על גרף הפדיונות מראה עלייה ברורה בפדיונות מאז פרוץ המלחמה ב-7.10.23: 


נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים. הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.