GFI תשקיע 100 מ' ד' בהקמת מערך ניסיוני ליצור אתנול
חברת GFI הישראלית - REEN FUEL INTERNAIONAL תשקיע סכום של 100 מליון דולר בהקמת מערך ניסיוני לייצור אתנול בארגנטינה ובברזיל. GFI נוסדה ב-2002 ומעסיקה כיום 49 עובדים ומפעילה מתקני יצור בארגנטינה ובברזיל. בנוסף מעסיקה GFI 150 עובדי קבלן. המערך החדש יוקם בברזיל. פרטים על GFI נמסרו על ידי הושע בן נון סטודנט לתואר שני במנהל עסקים בשלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל במסגרת עבודה על GFI בה הוא מועסק בתפקיד בכיר.
ב-GFI מושקעות חברות ענק מניו זילנד והמזרח הרחוק ומספר חברות השקעה פרטיות מישראל, אירופה וארה"ב. חלק מהטכנולוגיה לפרוייקט בברזיל תסופק בעתיד על ידי חברת "נטפים".
מבדיקת נתוני GFI על ידי אוניברסיטת דרבי עולה שהיקף יצור האתנול ב-2006 יעמוד על 1.3 מליון ליטרים לשנה המשווקים לאירופה, יפן וארה"ב. לרשות GFI, במערך היצור המתוכנן בברזיל ובארגנטינה, יעמדו מאה אלף דונם. את שלושת מתקני היצור ושדות הגידול רכשה החברה בין השנים 2004-2002 תמורת 400 מליון דולר. עפ"י הנתונים הידועים GFI הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 25% ונתח השוק שלה עדיין קטן יחסית לשוק האתנול המתפתח.
GFIלדברי החברה, מיוחדת בהשוואה למתחרותיה בכך שהיא החברה הראשונה המשלבת הן את הגישות המסורתיות והן הטכנולוגיות חדשניות להגדרת היצור והתפוקה. לחברה יש יתרון בשל היותה נצלנית ביומאס (פסולת קני סוכר) לצורך הפקת אנרגיה הדרושה להפעלת מתקני יצור ובכך חוסכת זיהום אויר הן במוצריה והן ביצורם.
בעולם קיימות 18 יצרניות גדולות של אתנול ובשל התנודות במחירי הדלק שוק האתנול מתרחב מדי שנה. למעט ארה"ב, רוסיה ופקיסטן רוב המדינות מייצרות אתנול מקני סוכר. ברזיל היא יצרנית וצרכנית האתנול הגדולה בעולם 15% מתפוקת האנרגיה שלה ו-100% מכלי הרכב השמישים מונעים ע"י אתנול מסוג 95E- המכיל 95% אתנול ו5% שמן סינטטי.
עלות טון אתנול עמדה במהלך 2006 על כ-500 דולר. הפקת אתנול מתירס היא השיטה היקרה והמורכבת ביותר אולם בארה"ב ממשיכים ביצור זה במטרה לצמצם את התלות החיצונית בהפקת מלאי ומכלול מאגר האנרגיה.צפי הגידול השנתי המשוער עד 2020 עומד על 15% וככל שתגבר כניסתן של מדינות נוספות לשימוש באתנול קצב הגידול השנתי יצמח בהתאם.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה
משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה
יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.
לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".
הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.
מאחורי המספרים
בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה
את העמקים.
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- תוכנית חדשה: שדרוג כביש 91 ומחלף במחניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.