המעו"ף השבוע: מומלצת אסטרטגיה הגנתית, זהירה וזולה
היחלשות הדולר בארץ ובעולם ביום שישי יחד עם ירידת התשואות בארה"ב והצפי למדדים שליליים בחודשיים הקרובים הגדילו את ציפיות המשקיעים לכך שסטנלי פישר יבחר להפעיל את הפעימה השניה בהליך הורדת הריבית המדורג אותו החל בנק ישראל בסוף חודש ספטמבר.
סה"כ הצפי הוא להורדה של 0.25% בריבית ל-5%. גם המדיניות הפיסיקאלית עם צפי להעברת התקציב עד סוף השנה בלא שינויים מהותיים, במיוחד לאחר הרחבת הממשלה, מוסיף וודאות למשקיעים. כך אנו רואים בימים האחרונים את מדד המעו"ף משוטט לו סביב רמות השיא עם סטיות תקן נמוכות שנעות סביב ה-17. אך האם השקט והשלווה המגולמים באופציות המעו"ף יכולים לאפשר לכותבי האופציות לישון בשקט עד הפקיעה?
בימים האחרונים נוכחנו לדעת שמדד המעו"ף אינו מצליח לפרוץ את רמות ה 917 נקודות וגם מחזורי המסחר הקטנים יחסית מצביעים על חולשה מסוימת שעלולה להוביל לתיקון כלפי מטה של השוק.
סיטואציה זו מגדילה את החשק לכתיבת קולים מחוץ לכסף ולגריפת דמי כיס לאמצע החודש אך דווקא במצב זה אנו מעדיפים לנקוט באסטרטגיה הגנתית, זהירה וזולה כגון רכישת אופציית מכר על 900 נקודות ומימונה ע"י כתיבה של 2 אופציות מכר על 880 נקודות.
אסטרטגיה זו תגן עלינו במקרה שאכן סימני החולשה האחרונים מרמזים על שינוי כיוון ולו זמני של השוק. האסטרטגיה תעלה בסביבות 170 שקל (בסביבות 0.18% תשואה) ותגן עלינו החל מירידה של 1.5% ועד לירידה של 3.75%, נקודות האיזון של האסטרטגיה בנטרול העמלות תהיה ב-860 נקודות.
ניתן באופן תיאורטי גם לכתוב אופציית רכש מחוץ לכסף באזור ה-940 נקודות ואז לקבל קצת כסף עבור האסטרטגיה אך בשל סטיות התקן הנמוכות והחשש מסגירת פוזיציות מהירות במקרה של פריצת ההתנגדות סביב 917 נקודות, דבר שעשוי להוביל לעליות שערים מהירות, אנו נוותר על כמה שקלים ונשאר בפוזיציה לצורכי הגנה בלבד.
הכותב הינו מנכ"ל מאור-לוסקי ניהול תיקי השקעות.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
