מעלות: יחס ירידת מחיר רכב משומש מול חדש אינו 1:1
בחברת הדירוג מעלות פירסמו היום (ב') סקירה אודות ההשלכות הצפויות על ענף הליסינג בעקבות עדכון קבוצות המחיר לצורך קביעת שווי השימוש והעלאה הצפויה בשווי השימוש.
עדכון קבוצות המחיר לצורך קביעת שווי השימוש ברכב בינואר 2007 צפוי משרד האוצר לעדכן את קבוצות המחיר לצורך קביעת שווי השימוש ברכב. מדובר בקבוצות המחיר שעל פיהן מחושב הבסיס לתשלום המס בגין השימוש ברכב שניתן על ידי מקום העבודה. על פי הודעת משרד האוצר מיום חמישי האחרון בכוונתו להפחית את שווי קבוצות המחיר בשיעור ממוצע של כ-5%.
העדכון מושפע משלושה מרכיבים עיקריים: הורדת מס הקנייה על רכבים חדשים (ההוזלה הקרובה בינואר 2007 תהיה בשיעור של 5%); ההפחתה האחרונה במע"מ בשיעור של 1%; והייסוף של השקל אל מול המטבעות בהם נרכשות המכוניות מיצרניות הרכב (דולר, יורו וין יפני). במעלות ציינו, כי עדכון שווי השימוש נעשה בינואר ולא במאי (כפי שהיה נהוג עד כה) בשל שינוי שיטת קביעת שנת המודל.
להערכת מעלות, לעדכון קבוצות המחיר השפעה על חברות הליסינג בשני רבדים:
השפעה על הצי הקיים - הוזלת מחירי הרכבים החדשים עלולה לגרור עמה ירידה במחירי מכוניות משומשות כפונקציה של גיל המכונית ורמת הביקוש לדגם הספציפי. להערכת מעלות, עוצמת הפגיעה במכוניות המשומשות אינה בהכרח ביחס של 1:1 לירידה במחירוני רכבים חדשים. כמו כן, שווי הרכבים בספרי חברות הליסינג הינו נמוך משווי השוק של רכבים משומשים ונובע, בין היתר, מההנחות שמקבלות חברות הליסינג בעת רכישת רכבים חדשים וכן בשל מדיניות פחת חשבונאית אשר מטבעה הינה שמרנית יותר מאשר ירידת הערך הכלכלית.
השפעה על עסקאות עתידיות - הוזלת מחירי רכבים חדשים צפויה לפגוע ברווחיות יבואני הרכב אך גם עשויה להשפיע על גובה ההנחה שתקבל חברת הליסינג ממחיר המחירון ומכאן על רווחיות חברות הליסינג. מכאן שצפויה הוזלה בתעריפי הליסינג על רקע הוזלת מחירי כלי הרכב, שתגרום לעליה בביקוש לרכבי ליסינג במקביל לגידול בביקוש לרכב חדש.
להערכת מעלות הוזלת הרכבים החדשים, מהווה אם כן גורם נוסף, מעבר לתחרות בענף, שתוביל לשחיקת הרווחיות של חברות הליסינג בטווח הזמן הבינוני.
העלאת שווי השימוש בתקופה הקרובה צפוי משרד האוצר להודיע על העלאת שווי השימוש לעובד בגין רכב צמוד שניתן על ידי המעסיק. נכון להיום, לא ידוע מה יהיה היקף העלאה. להערכת מעלות, הרפורמה תבוצע באופן הדרגתי ושווי השימוש לא יהיה גבוה משווי ההטבה הכלכלית לעובד.
להערכת מעלות, להעלאת שווי השימוש השפעה על חברות הליסינג בשני רבדים:
השפעה על צי קיים - מעלות מעריכה, כי בשל ביצוע רפורמה מדורגת לא יהיה גל של ביטולי חוזי ליסינג. במידה ויהיו ביטולים, יופנו יותר רכבים אל שוק הרכבים המשומשים (עודף היצע). לעניין זה נדגיש כי הביקוש לרכב בקרב המשתמשים אינו צפוי להשתנות באופן משמעותי ועל כן עודפי הרכבים ייקלטו בשוק הרכבים המשומשים עקב הגידול בביקוש. נציין כי בתהליך זה עלולות חברות הליסינג לספוג הפסדים בשל מכירת רכבים "מוקדם" מדי (לפני הסיום המתוכנן של חוזה החכירה). השפעה על עסקאות עתידיות - מעלות מעריכה, כי העלאת שווי השימוש תפגע בצמיחה העתידית של חברות הליסינג. עוצמת הפגיעה תושפע כמובן מעוצמת ההעלאה. עם זאת, תחת ההנחה ששווי השימוש לאחר העלאה הצפויה לא יגלם את מלוא שווי ההטבה הכלכלית לעובדים, הפגיעה לא תהא מהותית בחברות הגדולות אשר להן יתרון מובהק לגודל ויתרת לקוחות מפוזרת.