רה"מ תומך ביוזמת הרצוג לתוכנית תמיכה בתיירות

בישיבת הממשלה היום אמר אולמרט: "הנושא מחייב גם השקעה כספית גדולה יותר מצד הממשלה"
שי פאוזנר |

בישיבת הממשלה שנערכה הבוקר סקרו שר התיירות, יצחק הרצוג, ומנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ', בפני שרי הממשלה את המשבר במצב התיירות בישראל. במהלך הסקירה הציב השר הרצוג דרישה להקצות תקציב מיוחד לשיווקה של ישראל בעולם בגובה של 150 מיליון דולר בשלוש השנים הקרובות (50 מיליון דולר לכל שנה). זאת על רקע המשבר שחל בתיירות עקב המלחמה.

בתום הדיון אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי בתחום השיווק מוכרחה להיות תוכנית רב-שנתית רציפה וארוכה שתיצור תהליך המשכי בשיווקה של ישראל בעולם, דבר אשר עשוי להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל. אולמרט הבהיר כי הנושא מחייב גם השקעה כספית גדולה יותר מצד הממשלה, וביקש משר האוצר אברהם הירשזון ומשר התיירות הרצוג לפעול במשותף לגיבוש תוכנית שיווקית אשר תמומן כתקציב רב-שנתי. "צריך לאשר את זה על בסיס מוסכם. יש צורך במאסה שיווקית חיונית שיכולה לעשות את ההבדל", אמר אולמרט.

השר הרצוג ביקש מהשרים להקפיד בהתבטאויותיהם המדיניות בכלי התקשורת בעולם, ולהימנע ממסרים פסימיים הנוגעים למצב הביטחוני באזור. "יש להתבטאויות מסוג זה השפעה ישירה על מצב הענף והתעסוקה בו", אמר הרצוג. שר התיירות ביקש גם מראש הממשלה, כי בנאומו בפני ראשי הקהילות היהודיות בארה"ב (GA) בשבוע הבא, יקרא להם להירתם למאמץ לעודד את התיירות לארץ.

במהלך הסקירה, הבהירו השר הרצוג ומנכ"ל משרדו איצקוביץ' כי מוצר התיירות הישראלי הוא הטוב ביותר בעולם, וכי כיום בעולם יש תהליך של הסתגלות לכך שאין מקום בטוח לחלוטין. "המשחק המרכזי הוא השיווק, ולצידה יש לפעול להסרת חסמים בתחום השמים הפתוחים, ויזות ו-Low cost (טיסות מוזלות)", אמר איצקוביץ'.

הסקירה לראש הממשלה ולשרים כללה בין היתר הקרנת תשדיר פרסומת שמריץ משרד התיירות בארץ במטרה לעודד את תיירות הפנים וכן תשדיר המשרד המשודר בארה"ב ומולו קמפיין פרסומי לעידוד התיירות למצרים, כדוגמא להחלטת ממשלת מצרים להקצות 50 מליון דולר לשנה לשיווק תיירות נכנסת למצרים, אשר עברה משברים תיירותיים קשים וזוכה היום ל כ- 7 מיליון תיירים בשנה.

יודגש כי בישיבה ביקשו מרבית השרים שנכחו להביע את עמדתם. שרי ש"ס העלו הצעה לפיה ישראל תדגיש בשיווק של ישראל לתיירים את הכותל, את קבר רחל וקבר הרשב"י. השר אלי ישי אמר: "צריך להראות מה שיש לנו ואין להם. הכותל, הר-הבית, הכנסיות. אלה אתרים מרתקים שלא רואים אותם בכל העולם".

שר האוצר, אברהם הירשזון, שר התיירות האחרון, הדגיש את חשיבותה של תל-אביב כ"עיר ללא הפסקה" ואמר כי המחירים בה נמוכים ב-50 אחוז ממה שגרמניה יכולה להציע. הירשזון גם הבהיר את חשיבות פתיחתם של השמים ואמר: "אם אין מקומות טיסה ומחירים זולים - אין תיירים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו 

 

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.