לקוחות המרכולים מתלוננים על העגלות בשימוש אישי
75% ממשתתפי סקר צרכנות בנושא עגלות הקנייה בסופרמרקטים רואים בצורך להחזיר את העגלות למקומן כנטל וכשירות ירוד של רשתות השיווק. הסקר בוצע בקרב כ-100 צרכנים באמצעות אבינועם מגן, מנהיג המרד הצרכני בתחום הגז הביתי, לאחר פניות של לקוחות בנושא. לדבריו, עד לפני כעשר שנים, בהגיענו לערוך קניות ברשת שיווק, היו ממתינות לנו עגלות בחניון, והיה סדרן שכל תפקידו היה לאסוף את העגלות בתום השימוש. "אלא שאז מישהו המציא פטנט שמאלץ אותנו להפקיד מטבע בעגלת הקניות ולהחזירה למקום כדי לקבל אותו בחזרה. המשמעות בכך היא שאנו נאלצים "לעבוד עבור החנות", כאשר סדרני העגלות איבדו את פרנסתם, ואנו משלמים את המחיר". נתון מעניין נוסף העולה מן הסקר של מגן מראה, כי 70% מהצרכנים אינם משתמשים במטבע אלא בתחליף כמו מחזיק מפתחות, אשר בכל זאת מאלץ אותם להחזיר את העגלה למקומה כדי לקבל את תחליף המטבע בחזרה. כמו כן, 90% מהמשתתפים היו מוכנים אף להשקיע סכום כסף סימלי כדי להימנע מהצורך להחזיר את העגלה למקומה. בין המשיבים לסקר היו שדיווחו כי לעיתים בלית ברירה, ובעיקר כאשר ילדיהם הקטנים מתלווים אליהם למסע הקניות הם משאירים את העגלה בחניון יחד עם המטבע שבתוכה (סכום של חמישה או עשרה שקלים). משתתפת הרה ואם לפעוט מסרה, כי החזרת העגלה למקומה מאלצת אותה לשאת עימה את בנה הפעוט או להשאיר אותו ברכב עד להחזרת העגלה למקומה. יתרה מכך, מרבית ממשתתפי הסקר אמרו כי עגלות חופשיות הן שיקול מבחינתם בבחירת המרכול. באחרונה, מספר מרכזי קניות גילו אוזן קשבת לרחשי הלב של הקונים ושיחררו את העגלות לנוחות הקונים, כגון: רשת שופרסל בסניף צומת הטייסים. לדברי גורמים ברשתות השיווק, הפקדת המטבע צמצמה באופן משמעותי את תופעת גניבת העגלות אשר הסבה לרשתות השיווק נזקים כלכליים אדירים, לדבריהם העסקת סדרני עגלות תבוא על חשבון הצרכן ותשוכלל במחיר המוצרים. מגן משיב על כך, כי "מטבע של חמישה שקלים לא ימנע מגנב לגנוב עגלה. מדובר פשוט בדרך נוספת של הרשתות הגדולות לחסוך את עלות הסדרנים על ידי "חלוקת העבודה בין הלקוחות". זהו עוד סימן לזלזול בצרכנים ולניסיון להעדיף חיסכון על פני שירות". מגן אף קורא לצרכנים להעדיף את הרשתות שבהן העגלות חופשיות ומבטיח, כי לאור תוצאות הסקר, הוא מתכנן התארגנות צרכנית נוספת אשר תשפיע על רשתות השיווק לשחרר את העגלות. כאמור, הוביל מגן בהצלחה בשנה וחצי האחרונות את מאבק צרכני הגז בישראל, שמטרתו ליצור תחרות בין חברות הגז ולהביא לשיפור השירות ולהורדת מחירים.