החל המו"מ בת"א לפיצוי על הפקעות לרכבת הקלה
בזמן שמתנהלים הליכי המכרז לזכיין של הרכבת הקלה בתל אביב, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב עם חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), המנהלת את פרויקט הרכבת, החלו בהכנת התשתית החוקית והפיזית להקמתה של הרכבת הקלה בעיר.
שני הגופים החלו לאחרונה בהליכי הפקעת הקרקעות למטרת סלילת הנתיב של הרכבת הקלה, והגישו תביעות כנגד בעלי חזקה בקרקעות המופקעות אשר טרם פינו אותן. בשלב זה, הליכי ההפקעה וההתדיינות מתקיימים בנוגע לאזור דרך יפו בדרום תל- אביב, רח' הרכבת לרבות איזור בית רומנו.
לאור העובדה, כי הליכים משפטיים נוטים להתארך ולהתנהל בעצלתיים, ולמרות שעל פי חוק אין הרשויות מחויבות לנהל במקביל להליך הפינוי את סוגיית הפיצויים עקב ההפקעה, אלא לשלמם בתוך 90 יום מתפיסת החזקה, אומרים בנ.ת.ע - כי על מנת שניתן יהא לעלות ולהחל בעבודות הסלילה במהירות, הרשויות החלו בניהול משא ומתן עם בעלי הקרקעות והמבנים, בעיקר חנויות, והמחזיקים בהן, במקביל להגשת התביעות נגדם, לתשלום פיצוי עקב ההפקעה.
כדי לדעת שנ.ת.ע הוסמכה מטעם המדינה לרכוש את זכויות ההחזקה בנכסים המופקעים ולתפוס חזקה וזאת באמצעות ניהול משא ומתן עם בעלי זכויות רבים ודיירים מוגנים של נכסים באזורים המופקעים. אותם בעלי חזקה יכולים למכור את זכויות ההחזקה בנכסים לנ.ת.ע ולקבל תשלום הולם בתמורה.
עו"ד צבי שוב, בעל משרד המתמחה בדיני מקרקעין ותכנון ובנייה המייצג בעלי זכויות במקום אשר עתידות להיות מופקעות לטובת סלילתו של נתיב המעבר של הרכבת הקלה, מספר היום, כי המשא ומתן עם נ.ת.ע נמצא כבר בשלבים מתקדמים, בניסיון להגיע להסכמות שיחסכו הליכים משפטיים מיותרים. כמו כן, עו"ד שוב ציין, כי "המקרה דנן בו מופקעים נכסים מבונים, אשר בחלק מהמקרים אין בכוונת הרשות להפקיעם בשלמות, מעלה שאלות לא קלות, לרבות, באם תהיה הפקעה חלקית או מלאה".