אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

מעבדים תקווה: למה מניית אינטל לא מצליחה להתרומם?

בניגוד למתחרות שלה, AMD ו-NVIDIA שעולות ללא הרף, החברה לא מצליחה לקדם טכנולוגיות חדשות, כשדחייה נוספת בפיתוח של שבבים חדשים ובעיות ניהוליות מקשות על המניה - האם מכירת מובילאיי תשנה את המצב?
ארז ליבנה | (16)

בתחילת השנה מניית אינטל עמדה על 60.84 דולר, מאז המניה תנודתית כלפי מטה, כשהמחיר, נכון לכתיבת שורות אלה עומד על 50 דולר, ירידה של 17.8%. במקביל, מתחילת השנה, המניות של המתחרות המרכזיות, AMD (סימול: AMD) ואנבידיה  (NVDA), זינקו בכ-69% ו-110% בהתאמה.   הסיבה לביצועי החסר הן בעצם סיבות, עליהן אחראית החברה שעד העשור האחרון שלטה בשוק המעבדים העולמי. ראשית, בין יוני 2018 ועד סוף ינואר של שנה שעברה, החברה עבדה עם מנכ"ל זמני, רוברט סוואן, כשרק אז מונה למנכ"ל באופן סופי. מנכ"ל זמני, בדרך כלל מוגבל ביכולת שלו לנהל וליזום מהלכים ופרויקטים חדשים. מה שיצר ואקום, אליו  הצליחו המתחרות להיכנס.   מה שעוד מוריד את המניה, זו הדחייה בפיתוחם של השבבים החדשים, טייגר לייק המיועדים ללפטופים. זאת, לאחר שלא הצליחה לעבור בקלות לטכנולוגיית הפבריקציה החדשה שהייתה אמורה להיות הבסיס לשבבים. נתון שאסור לזלזל בו, לאחר שבחודש יולי הודיעה החברה על הדחייה, התרסקה המנייה ב-15% ביום מסחר אחד.   המנכ"ל סוואן אמר בראיונות האחרונים בתקשורת האמריקאית כי התהליך של המעבר לא קשור לתהליך הטכנולוגי, וכי הכוח שעומד מאחורי המניה הוא היכולת לשמור על כל שרשרת הערך, מבניית המעבד ועד אריזתו. מה שמאפשר לחברה לשמור על כל רווחיה, מבלי לחלוק אותם עם קבלני משנה.   סוואן, הודה כי התהליך תקע את המעבר בשני רבעונים, "אנחנו משקיעים גם במוצר, אבל גם בייצור תהליך טכנולוגי. זה מאפשר לנו לא לשתף מרווחים עם שחקנים אחרים בשוק". בנוסף, הוא הודה שהטכנולוגיה החדשה של מארג 7 נאנו מילימטרים בשבבים, עלולה לצאת לספק חיצוני, ככל הנראה סמסונג או TSM) TSM), שתי החברות היחידות שהצליחו לפתח את הטכנולוגיה בהצלחה.   סוואן אומר כי הייתה התרופפות בטכנולגיה התהליכית, לאחר שמדעני החברה נתקלו בכמה דפקטים במארג מעבדי ה-7 מ"מ שהיא מפתחת, כשהליקויים אובחנו ובדרך לתיקון. בנוסף, החברה מתכננת פיתוח בשלושה שלבים מרכזיים. הראשון זה שיפורים בתהליכי הייצור, שאת ההחזר על ההשקעה היא תראה בשנה הפיסקלית הקרובה. השני, חדירה לשוק של מעבדים חדשים ומוצרים נוספים ב-3 השנים הקרובות. השלישי זה חדשנות שתביא לצמיחה לאחר אותם 3 שנים. כך או אחרת, במקרה של אנבידיה, החברה משקיעה 21% מכל ההכנסות שלה על מחקר ופיתוח, בעוד אינטל משקיעה רק 19%. עם זאת, במספרים אבסולוטיים, אנטל השקיעה הרבה יותר ב-5 השנים האחרונות, כשבכל שנה אינטל מוציאה כ-13 מיליארד דולר על מו"פ. 

האם אינטל צריכה למכור את מובילאיי? בזמן האחרון עולים בשוק קולות הקוראים לאינטל למכור את מובילאיי הישראלית, לאחר שזו נרכשה לפני 3 שנים במחיר של 15.3 מיליארד דולר - המהווה עד היום את השיא הישראלי באקזיטים. אבל אליה וקוץ בה. הרכש, שנחשב למשמעותי ביותר של אינטל בשנים האחרונות, לא מצליח להשפיע על המניה לחיוב – כשמובילאיי לא עומדת בתחזיות של השוק.  כשנרכשה, מובילאיי הכניסה 125 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017, שהיוותה עלייה של 66% ביחס להכנסות של הרבעון הראשון של 2016. בשורה התחתונה של ה-GAAP עמד על 33.5 מיליון דולר, כשהמזומנים נטו עמדו על 57 מיליון דולר. זה אומר שאינטל רכשה את מובילאיי לפי מכפיל 30 בהכנסות השנתיות ופי 114% ביחס לרווח המניה ב-GAAP. בקיצור, המחיר היה קצת מופקע לזמנו.   מובילאיי הצליחה לייצר הכנסות שמתקרבות ל-880 מיליון דולר ב-2019, כשחלק מהאנליסטים צופים כי היא תגיע להכנסות של עד 5 מיליארד דולר ב-2023. כך שלפי היחס בין מחיר המטרה להכנסות החברה, מובילאיי יכולה להיות שווה 135 מיליארד. כלומר, פי 9 ממה שנרכשה בעבר. ייתכן והבוסט שהמכירה תיתן לחברה, תשפר פלאים גם את מצבה של המניה.  

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מספיק תפוח אחד רקוב מזהב (ל"ת)
    כך אומרים 08/09/2020 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    TL 08/09/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
    "When they fall they make more noise and sometimes they never get up"
  • 12.
    שככת לציין שייש להם תוכנית רכישה BUY BACK (ל"ת)
    לא הכל שחור 08/09/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מובילאי 08/09/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    בזבוז של כסף גדול. החזר על התקנת המערכת עדיין כל שנה נשאר עטדף ענק בתקציב שיועד לכך.פשוט זבל מצפצף
  • 10.
    מיכאל 07/09/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    אין היגיון במכירה של מובילי בשלב זה כי אינטל לא צריכה את הכסף . יש צורך האסטרטגיה חדשה מול נתחי שוק חדשים.
  • 9.
    X86 x86 07/09/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
    תמיד היו פחות יעילים מסייריקס וא.מ.ד. הם צריכים מח יצירתי להחליף תקליט.ומהר.זה לא רק 5ננו או 7
  • 8.
    לוקו 07/09/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    אינטל מצפה למשפט, משום שהתעקבו להודיע על תקלות בייצור. היתה ירידה של 15% במניה לא מזמן. עד כה המצב השתפר ב-3 או 4% בלבד. עונש הציבור!
  • 7.
    אהבתי את הכותרת (ל"ת)
    Someone 07/09/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דגן 07/09/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    כי במקרה היא הראשונה שעשתה את השיפט הזה עם רכישת מובילאיי.
  • 5.
    עושים שם את השטויות שעשו בטבע (ל"ת)
    משה - חיפה 07/09/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פריקלי פיט 07/09/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
    רק במזרח יודעים לצופף מעגלים ל7 מיקרון, מוגש עבור כל אלה שחושבים שארה"ב היא המעצמה הטכנולוגית של העולם.
  • 3.
    אחד 07/09/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    מאיפה המספרים המופרכים של הכתב? מובילאי שווה היום את מה ששולם עליה אז. הקופסה המצפצפת כצפוי לא הצליחה לעמוד בחזון המכונית האוטונומית. הצליחה לכופף את ממשלת ישראל לחייב ולהשתתף במימון על רוכשי מכוניות חדשות. חסרים פראיירים כאינטל שייצרו לאינטל רווח על רכישה כושלת ומופקעת במחיר
  • יאיר 07/09/2020 22:49
    הגב לתגובה זו
    אינטל כבר מזמן לא מתעסקת בצפצפה שמהווה רק אחוז מהרווח שלה אלא כל רכב שאתה מביר מרצדס במוו סקודה שחונה אוטונומית או נוסע קצת אוטונומית הוא שלה פלוס כמות דאטה בלתי נתפסת של מיפוי ועוד
  • 2.
    אופטימיזציה 07/09/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    שיפור זכרונות ומעבדים
  • דגן 08/09/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    בן גיגי 07/09/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    למה בלמה אן הגיון.קחהו למשל את סייפ טי גרופ.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.