כרטיסי אשראי
צילום: pixabay

השימוש בכרטיסי אשראי עלה מתחילת השנה ב-4.6% ל-258 מיליארד שקל

גם בספטמבר בניכוי עונתיות נרשמה עליה לעומת חודש מקביל, בהמשך לזינוק של מעל 10% באוגוסט; בראייה כוללת - הנתונים דווקא מעודדים
איתן גרסטנפלד | (2)
נושאים בכתבה כרטיסי אשראי

נתונים הם לפעמים עניין מבלבל. על פי הנתונים היבשים בספטמבר חלה ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי - זה נכון רק כנתון, אבל הפרשנות שמדובר בהרעה כלכלית, לא נכונה. ספטמבר השנה היה טוב משנה שעברה (בנטרול ימי חג ושבתון), ומתחילת השנה יש עלייה מרשימה בשימוש בכרטיסי אשראי. 

השימוש בכרטיסי אשראי עלה ל-258.2 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת 246.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2019 - כך עולה מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים). מדובר על עלייה של 4.6%, עלייה מרשימה בהינתן משבר הקורונה והסגרים. אנשים עדיין צורכים ואפילו מגדילים צריכה. 

בחודש ספטמבר נרשמה אומנם ירידה של 0.7% בשימוש בכרטיסי אשראי ל-30.2 מיליארד שקל, אבל זו ירידה חסרת משמעות מכמה סיבות: ראשית, באוגוסט נרשם גידול עצום של מעל 10% כך שבמובנים מסוימים מדובר על הקדמת רכישות, ומעבר לכך - החגים השנה היו מוקדם יותר בספטמבר מאשר בשנה שעברה, כלומר, היו יותר ימי חג, ימים שבהם מוציאים פחות כספים. רק לשם המחשה - יום כיפור היה השנה בספטמבר ושנה שעברה באוקטובר, כך שברור שהרכישות בספטמבר השנה יהיו נמוכות יותר. למעשה, כמנכים את העונתיות נרשמה עלייה בספטמבר השנה לעומת שנה שעברה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כרגע אמרו שיש ירידה 7% בשימוש. לך תבין....... (ל"ת)
    אני 05/10/2020 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 05/10/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    כרטיס אשראי זה מלכוגת דבש משלמים עבור נוכות מפגרת. לוקחים עמלה וזה גורם לעליית מחירים. וגם מוכרים את המידע מה קנית ואיפה. גם העסק וגם הלקוח מפסיד. בקיצור מזומן הוא המלך
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.