בספטמבר ייכנסו לתוקף התקנות החדשות להגנת הצרכן

התקנות יסדירו בדין את התחומים של תיקון ליקויים ופגמים והחלפת מוצרים, מתן שרות, דרכים ומועדים לביצוע שרות, קיום תחנות שירות ומתן תעודות אחריות ותוכנן
דרור איטח |

אמון הציבור פועל להטמעת המהפכה בתחום האחריות במוצרי חשמל ברשתות השיווק המחוייבות לאמון הציבור, על ידי סדרת צעדים של יידוע, הדרכה ומתן אמצעים להטמעת השינוי המהותי בתחום, וזאת לשיפור השרות לציבור הצרכנים וכדי לאפשר לעסקים המחוייבים לאמון הציבור להטמיע את השינוי באופן המיטבי.

ב-17 בספטמבר ייכנסו לתוקף התקנות החדשות להגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), התשס"ו-2006, שנחקקו מכח סעיף 18א. לחוק הגנת הצרכן, במטרה להסדיר בדין את התחומים של תיקון ליקויים ופגמים והחלפת מוצרים, מתן שרות, דרכים ומועדים לביצוע שרות, קיום תחנות שירות ומתן תעודות אחריות ותוכנן.

התקנות קובעות סטנדרט חדש בדבר אחריות וחיובי המוכר והיצרן/יבואן לאחר מכירה, ככל הנוגע למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז שמחירם לצרכן גבוה מ-150 שקל, ובין היתר: אחריות היצרן/יבואן לביצוע תיקונים, מתן אישור בכתב בדבר מהות התקלה, אספקת חלקי חילוף, קיום תחנות שרות ונקודות מכירה, מועדים לביצוע תיקונים, זמן המתנה לטכנאי של עד שעתיים, חובת צירוף תעודת אחריות ותוכנה, החובות המוטלות על מוכר במקרים שבהם אין אפשרות לאתר את היצרן/יבואן.

"אמון הציבור רואה במהלך זה מהפכה צרכנית שמסדירה את אחד התחומים הרגישים והבעייתיים ביותר בתחום הצרכני – האחריות כלפי המוצרים, כשעד היום היו תעודות האחריות צ'ק בלי כיסוי". באמון הציבור מצביעים על שורת בעיות ונזקים לצרכנים, שנבעו ממתן אחריות לוקה או מטעה על ידי חלק מהעסקים, של מתן תעודות אחריות חלקיות, מותנות או סתמיות, כשלעיתים אף כרוך התיקון בתשלום, באופן שהפך לעיתים את התעודות לחסרות משמעות.

בין אלפי תלונות הצרכנים שהתקבלו לאחרונה במוקד התלונות של אמון הציבור יש תלונות רבות הנוגעות לתעודות אחריות בעייתיות, המראות הפרה של כללי אמון הציבור בעניין אחריות למוצרים. כך, למשל, קובעים כללי אמון הציבור כי עסק יכול לספק אחריות מופחתת רק אם הוא מיידע מראש את הצרכן בעניין, שאם לא כן מוטעה הצרכן, כשבאמון הציבור התקבלו תלונות מהן עולות בעיות שונות.

בינהן: תעודות אחריות שאין בהן ממש, כשבעת קלקול מתברר שהפטורים ליצרן מרובים על הכיסוי לצרכן או שהצרכן נדרש לתשלומים שונים, אי קיום חלקי חילוף, תיקון בתקופת האחריות ע"י חלפים משומשים, החלפת מוצר חדש שהתקלקל במוצר מחודש שלא ברורה תקינותו, המנעות מתיקון המוצר שבאחריות תוך זמן סביר והשהית התיקון לשבועו רבים ואף חודשים, ולעיתים משלוח המוצר המקולקל לתיקון בחו"ל, איחורים בלתי סבירים בהגעת טכנאי לבית הצרכן ועוד.

אמון הציבור פנה לכל העסקים שהתחייבו לפעול בהתאם לכללי הארגון כדי לעדכנם בדבר השינויים וכדי לסייע להם להיערך לקראת כניסת התקנות החדשות לתוקף. הארגון יקיים קו חם לטובת העסקים המחוייבים כדי להדריכם בנושא וכן יקיים הדרכות ייעודיות כדי להבטיח לציבור כי עסקים אלו יובילו ברמת ההגינות והפעולות לטובת הצרכנים. כמו כן יפעל אמון הציבור להגברת המודעות הציבורית לתקנות החדשות, בין השאר באמצעות פירסומן באתר אמון הציבור ובכלי התקשורת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה