בחסות החוק: טראמפ מעוות את המדדים בוול סטריט

כאשר פרשת אלון מאסק והציוץ על הפיכת החברה לפרטית עדיין טרייה, נשיא ארה"ב שובר בימים האחרונים שיאים. הערב מתברר כי לציוץ שלו אמש בדבר "הסכמה של סין להורדת מכסים על רכבים" לא היה ביסוס
עמית נעם טל | (11)
כבר תקופה ארוכה בה הסוחרים בוול סטריט מרגישים כי הבית הלבן ובפרט טראמפ מנסים להקפיץ את השווקים ע"י פרסום הודעות רב ברשתות התקשורת וברשתות החברתיות. אותן הודעות יוצרות ברוב הפעמים "שורט סקוויז", דבר שעוזר לשמור על המדדים למעלה (ואם הן לא מצליחות, מגיעה הודעה נוספת מהממשל). בעוד המגמה החריפה בשבועות האחרונים, נראה כי טראמפ הצליח אמש לשבור שיא חדש. אמש שיגר הנשיא טראמפ ציון ובו טען כי "סין הסכימה להפחית ולהסיר את המכסים על כלי רכב אמריקאים שמיוצאים לסין, אשר שיעור המכס שנדרש בגינם עומד על 40% כרגע". החוזים על המדדים המובילים הגיבו העליות שערים חדות, אך הערב נראה כי מדובר בניסיון נוסף של הנשיא להקפיץ את השווקים. הציוץ של טראמפ אמש שהקפיץ את השווקים זה התחיל עם הטענה אמש של שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, שטען  כי "הורדת התעריפים צפויה להיות חלק מההסכם הכולל", כלומר רק כחלק מתהליך עתידי. יועצו הכלכלי של הנשיא, לארי קולדו, הוסיף לחששות כאשר טען "כי להבנתו, סין הסכימה להוריד את המכסים על ייבוא מכוניות". ובמילים פשוטות: החשדות נגד ספין של טראמפ להקפצת השווקים ממשיכים להתגבר. בתוך כך, השתיקה של הממשל הסיני בנוגע לפגישה, וזאת למרות שעברו 3 ימים, תרמה לספקולציות בשוק. ברקע לספקולציות בשוק, לארי קודלו, התראיין לפני זמן קצר ופתר את הסאגה. הציוץ של טראמפ היה לא נכון: "לבית הלבן אין הסכם עם סין כרגע להורדת המכסים על רכבים אמריקנים". נזכיר כי מוקדם יותר השנה טען היה אירוע דומה בחברת טסלה (סימול:TSLA), כאשר מייסד החברה, אלון מאסק, טען בטוויטר כי הוא מתכוון להפוך את החברה לפרטית תמוך 420 דולר למניה "כאשר המימון לעסקה מובטח". לאחר שגרם נזק לסוחרי השורט על המניה, מאסק הואשם ע"י הרשות לניירות ערך האמריקנית באשמת הונאת משקיעים, ונאלץ להתפטר מתפקידו כיו"ר החברה. כעת נשאלת השאלה: מה ההבדל בין הניסיון של טראמפ לעוות את השווקים למקרה של טסלה מוקדם יותר? קשה לראות את הרשות לניירות ערך האמריקנית מאשימה את הנשיא בהונאת משקיעים.  

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הילה 05/12/2018 09:02
    הגב לתגובה זו
    טרמפ הוא פשוט אחיזת עיניים, הוא לא יצליח לכופף את כל העולם לרצונותיו, לא בגלל שזה הוא אלא בגלל שאף אחד לא אוהב "ביג שריף" שבא לעשות "סדר חדש". רק בהידברות ופשרות מגיעים להישגים, אין דרך אחרת. למה עליו היה לצאת למפגן מטורף של יציאה מהיסכמים של שנים עם מדינו? גם מול איראן אותו דבר, יציאה חסרת אחריות.
  • 10.
    משה 05/12/2018 07:55
    הגב לתגובה זו
    עלק מסננים תגובות אני מתנתק ממכם ולעניות דעתי סופו המוחלט(הפוליטי) של השמאל קרב והכל בגללכם אתם לא משכילים ליצור אלטרנטיבה אמיתית יום טוב
  • 9.
    משה 05/12/2018 07:53
    הגב לתגובה זו
    הפוסל במומו פוסל אלופי הפייק ניוז מאשימים את הנשיא טראמפ בפייק ניוז
  • 8.
    דבר המערכת 04/12/2018 20:45
    הגב לתגובה זו
    ארגטני וכנופיות הסמול שכחו שהם היו פעם יהודים
  • 7.
    deby 04/12/2018 19:37
    הגב לתגובה זו
    והשניים חוגגים...
  • 6.
    כדאי לזכור 04/12/2018 19:34
    הגב לתגובה זו
    ואולי לטראמפ יש גם חברים שצריך לדאוג להם...וגם למנוצ'ין...לא?
  • 5.
    כנראה משעמם לכם (ל"ת)
    אבנר 04/12/2018 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לדעתי המלומדת 04/12/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
    הוא שרלטן עלוב ויזרק ויטמן תחת גלגלי ההיסטוריה בלי שיזכרו שהיה קיים בכלל.
  • 3.
    המשקיע 04/12/2018 17:58
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למאסק המוגדר כבעל עניין שההודעה השקרית שלו נועדה להשפיע על שווי מניותיו טראמפ לא מוגדר ככזה ולכן אינו חשוף לתביעות של רשות ני"ע.
  • 2.
    חנני 04/12/2018 17:45
    הגב לתגובה זו
    טראמפ =פני העולם כפני הכלב
  • 1.
    השתן עלה לראש (ל"ת)
    הוא פשוט תינוק 04/12/2018 17:30
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: