תגור אתה בוינה, לי יש את מדינת תל אביב
השבוע פורסם הדירוג המסורתי של חברת היעוץ מרסר על הערים שבהן כדאי ומשתלם לחיות. וינה הגיעה למקום הראשון בפעם השישית ברציפות. אז מה? מי בכלל רוצה לחיות בוינה?
בעוד שפריז התרסקה ב-10 מקומות כלפי מטה בעקבות הפיגועים שתקפו אותה השנה, תל אביב עלתה במקום אחד וזאת למרות הפיגועים שספגה, ועל אף שהיא חלק ממדינת ישראל.
אז איך הפכה "מדינת תל אביב" להיות המותג הכי חזק של ישראל? נחישות, העצמה ומיתוג מדוייק. זה לא סוד שכל מי שנכנס לתל אביב מרגיש מיד אנרגיה של עיר ללא הפסקה. היא מיוחדת, צבעונית, רב-גונית ויודעת לתת לתושבים שלה, ובטח לתיירים שמבקרים בה, חוויה שאי אפשר להשיג בעוד הרבה ערים בעולם. אך הדבר החשוב והטוב ביותר שתל אביב יצרה לעצמה, זו הקמת "מדינת" תל אביב, או במילים אחרות: בניית אישיות וערכים נפרדים שאינם קשורים לערכים שאנחנו או העולם מייחס למדינת ישראל.
כל מנהל מותג יודע שכדאי לו להעצים את התכונות היחודיות שלו, וכאן תל אביב בכלל לא התחרתה עם ערים אחרות בארץ, אלא עם הערים הגדולות והנחשקות בעולם. להגיד במשפט אחד ניו יורק, ברלין ותל אביב נשמע טבעי. מה שלא ישמע לנו טבעי זה להגיד במשפט אחד חולון, אשקלון ותל אביב. תל אביב הסתכלה החוצה והעצימה נכסים שמעניינים את העולם, לא את הישראלי הממוצע. לדוגמה, מצעד הגאווה בתל אביב מושך תיירים מכל העולם ונחשב לאחד המצעדים הנחשקים ביותר בעולם. כך המשיכה העיר לחזק כל דבר שיודע לייחד אותה, ולא פחות חשוב, לעשות כסף.
- לא הולכים רחוק: יוצאים מת"א, ונשארים לגור במרכז
- ת"א העיר העשירה בארץ - באילו ערים פתיחת עסק היא סכנת נפשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז אם תהינו איך קמה מדינת תל אביב, התשובה מאוד פשוטה. היא קמה בעזרת מנהל מותג ממש מוצלח שהבין איך המותג שלו יכול לעשות כסף, הרבה כסף. דוגמה מצוינת להבנת הנבדלות היא מחירי הדירות בעיר. אין ספק שגם כאן אין שום קשר בין תל אביב לכל עיר אחרת במדינת ישראל. למרות שתל אביב היא העיר הכי יקרה בארץ, זאת גם העיר הכי מבוקשת למגורים. על פי רשות המיסים מחירי הדירות בתל אביב הנם הגבוהים ביותר, ומדי שנה ממשיכים רק לעלות.
מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בתל אביב עמד על 2.065 מיליון שקל בשנת 2014, כאשר בסוף 2015 עלה המחיר הממוצע ל-2.148 מיליון שקל. עלייה של כ-4%. כיום עומד מחירה הממוצע של דירה בתל אביב כבר על 2.291 מיליון שקל, עלייה של כ-6.65%. במרכז יפו למשל, קפץ מחיר הדירה הממוצע בשנתיים האחרונות בכ-8.5%. גם מחירי היוקרה בעיר זינקו בשנתיים האחרונות: דירות 4 חדרים ברחוב הירקון נמכרות כיום במחירי הנעים בין 54 אלף שקל למ"ר ל-62 אלף שקל למ"ר. באזור הצפון ומרכז העיר עלו מחירי הדירות בשנתיים האחרונות בכ-18%.
לפעמים אני שומעת אנשים שמתייחסים ל "מדינת תל אביב" ככינוי גנאי, אך לדעתי אנו בני מזל שיש לנו את תל אביב שתאזן את התדמית שלנו בדירוג.
- 13.תל אביב חיה בתנאי, שיש את הפריפריה (ל"ת)אלי 08/03/2016 15:52הגב לתגובה זו
- 12.פיסטוק 06/03/2016 22:18הגב לתגובה זוואז נראה איזה מדינה ואיזה תל אביב..
- 11.דרור 06/03/2016 13:19הגב לתגובה זולא לחינם מגיעים לתל אביב מידי שנה, חורף וקיץ תיירים מכל העולם . זו עיר חופשית וליברלית בניגוד לערים אחרות בישראל
- 10.אין ספק, תל אביב היא אי של שפיות (ל"ת)תל אביבי לשעבר 06/03/2016 10:54הגב לתגובה זו
- 9.אילן 06/03/2016 10:02הגב לתגובה זואין מקום טוב יותר ליהודים או ישראלים מלמד המדינה שלנו. באף מקום אחר לא אוהבים אותנו ואין כמו תל אביב
- 8.עמי 06/03/2016 00:03הגב לתגובה זוחבל שלא ציינה
- 7.בן עמי 04/03/2016 23:31הגב לתגובה זוויש הרבה כבוד למה שנוצר ונבנה פה אבל למה להשתחץ ולהוריד מכבודה של ווינה המונח במקומו? מי בכלל רוצה לחיות בווינה זו שאלה שמכוונת למי? יחי הפרובינציאליות אטומת הראיה!
- 6.קנה בבית בזכוּת מטח2 04/03/2016 19:17הגב לתגובה זואתם יוּדעים כמה התעשׁרוּ מכך עד היוּם? אלֹפים וּרבים
- 5.שלום 04/03/2016 17:07הגב לתגובה זולמה בחרת דווקא את חולון ואשקלון שהן לא ערים בסדר גודל של תל אביב בשום היבט? ותל אביב לא הפכה למה שהיא כי יש לה מנהל מותג מוצלח. היא הפכה למה שהיא מהרבה סיבות, בזכות מייסדיה, בזכות מתכנני העיר ואדריכלי העיר, ובעיקר אנשים כמו פטריק גדס או יעקב בן סירה ובזכות הצעירים, האמנים והסטודנטים שגדשו את העיר , ומהרבה סיבות אחרות. להגיד "מנהל מותג" ולחזור על השטות המקוממת הזאת של "מדינת תל אביב" ולהתעלם מכל הדברים האמיתיים שגרמו לתל אביב להיות מה שהיא, רק יוצר מיאוס וניכור כלפי העיר, ומעיד בעיקר על ניתוק
- 4.יהויכין 04/03/2016 10:03הגב לתגובה זובכדי לחיות בארץ שפויה הקמנו את מדינת היהודים ובכדי להיות שפויים יותר הקמנו את מדינת תל אביב. כן - עם חגיגות הגאים מצד אחד אבל גם עם בתי כנסת אורתודוקסים/רפורמיים מצד שני-עיר.מדינה שטוב לחיות בה!!!
- 3.בובו 03/03/2016 23:37הגב לתגובה זובושה וחרפה במקום להתבייש מתגאים
- 2.אני 03/03/2016 22:44הגב לתגובה זוהיה זה להט שבא עם הרבה להט ובעיקר עם אמת מאחורי ההבטחה " עיר ללא הפסקה"
- 1.הזויה 03/03/2016 21:26הגב לתגובה זובשביל מצעד התועבה,ממש יחודי
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
