בעקבות הזינוק החד בפשיטות הרגל בעולם: היקף החובות הבעייתיים ליצואנים ישראלים קפץ לכ-600 מ' דולר
למרות התחושות האופטימיות של יציאה מהמשבר העולמי, המציאות של היצואנים עדיין רחוקה מלהיות ורודה. על פי נתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים מצד לקוחותיהם בעולם, זינק בסוף שנת 2009 בכ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והוא עומד כיום על כ-600 מיליון דולר.
עיקר החובות הבעייתיים הינם מלקוחות בארה"ב, איטליה, תורכיה, יוון, רוסיה, בריטניה, ספרד, ומכסיקו. בבססח תולים את הגידול בהיקף החובות הבעייתיים בזינוק החד של כ-33% בהיקף פשיטות הרגל שאירעו ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה.
על פי נתוני בססח, היקף החובות שבפיגור מהותי (מעל 30 יום) ליצואנים ישראלים עומד נכון לסוף 2009 על כ ? 600 מיליון דולר, לעומת כ-460 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד וכ- 320 מיליון ברבעון האחרון של 2007.
בבססח מגדירים חוב בעייתי כפיגור בתשלום הלקוח מחו"ל ליצואן מעבר ל-30 ימים, ביחס לתנאי האשראי המוסכמים עם הלקוח. יחד עם זאת, אם בכל זאת רוצים לשמור על אופטימיות לקראת השנה החדשה, נראה כי השיא השלילי כבר מאחורינו. בבססח מציינים כי במחצית 2009 כבר עמד היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים על רמת שיא של 800 מיליון דולר.
ענפי הייצוא המובילים בהיקף החובות הבעייתיים הינם תעשיית מוצרי הפלסטיק, מזון ומשקאות, היי-טק, מתכת ואלומיניום, טקסטיל, תרופות, מוצרי השקיה ודשנים.
בבססח אומרים היום כי הזינוק היחסי בהיקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים, בולט עוד יותר לאור ירידה של כ?14% בהיקף הייצוא הישראלי בשנת 2009, לעומת 2008. בסה"כ צפוי הייצוא הישראלי (ללא יהלומים) להסתכם השנה בכ-36 מיליארד דולר, לעומת 42 מיליארד דולר אשתקד.
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, בשנה האחרונה נאלצו היצואנים הישראלים לשאת על גבם, במידה רבה, את מגבלות המימון החריפות של המערכת הבנקאית ושוקי ההון הכלל עולמיים. בכדי להמשיך את קשרי המסחר עם הלקוחות בחו"ל נאלצו היצואנים הישראלים להמשיך להעניק ללקוחותיהם בחו"ל אשראי נדיב על אף שהמצב הכספי של חלק גדול מהלקוחות הורע. לדבריו כתוצאה מכך ספגו יצואנים רבים גידול בהיקף החובות הבעייתיים מצד לקוחותיהם בעולם.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".