שחקן חדש בענף הצרכנות- מדריך מקוון לקנייה חכמה
לתחום הצרכנות ברשת מצטרף שחקן חדש- wisebuy.co.il. מדובר במיזם אינטרנט חדש, המציע הדרכה והכוונה לצרכן על מנת לבצע קנייה נכונה. בפיתוח האתר הושקעו כ-2 מיליון שקל.
האתר מציע תוכן צרכני המתמחה במתן כלים התומכים בקבלת החלטות קנייה של מוצרים ושירותים שונים. בשלב זה מתמחה האתר במכשירי חשמל לשימוש ביתי, מכשירי אלקטרוניקה ומחשבים. בעתיד, בכוונת היזמים להרחיב את שירותי האתר למגוון תחומי צריכה נוספים. כיום, מספק האתר 40-30 מדריכים המקיפים כ-4,000 מוצרים שונים, ובעתיד יתרחב האתר למוצרים נוספים (מיקרוגלים, מחשבים ביתיים, מערכות סטריאו) ולדגמים נוספים. כמו כן, בעתיד הקרוב יוקם גם מדריך חנויות בשטח כשלב האחרון בתהליך הרכישה.
על ניהול האתר מופקדים המנכ"לים ערן פישמן ואור קרן אשר יזמו את הפרוייקט. פישמן וקרן נפגשו כשעבדו בחברת XXL לסחר מקוון. כשנסגרה החברה הפך קרן למנהל אתרי האינטרנט של פלאפון ופישמן עבד כיועץ אסטרטגי עצמאי בתחום הכלכלה.
התכנון המקורי של השניים היה לעלות עם האתר כבר ב-2001 אך עם התפוצצות הבועה נדחה הפרוייקט לצורך גיוס משקיעים פרטיים. פישמן וקרן גייסו חצי מיליון דולר והרימו גרסה חדשה של האתר. שאותו ראו כהכרחי בשוק הצרכנות הישראלי.
לדברי יזמי הפרוייקט, WiseBuy מאפשר למצות את תקציב הקנייה, בצורה היעילה ביותר בכך שהוא מסייע למקד צרכים ולהגיע למעמד הקנייה מוכן, מבין ובטוח. בנוסף, באתר ערוץ צרכנות כללי המספק עצות לביצוע רכישה חכמה, הגנת הצרכן, אחריות וביטוח ועוד.
בניגוד לאתרי צרכנות המצעים אפשרות קנייה דרכם, לא ניתן לבצע רכישות דרך האתר. לדברי היזמים, הסיבה לכך היא הצורך להבטיח את עצמאותו של התוכן הצרכני באתר ולהגיש לצרכן מידע מהימן וחף משיקולים זרים.
פישמן מסביר, כי "הרעיון למיזם נולד מתוך ההבנה כי בעידן המודרני ניצבים הצרכנים בפני החלטות קנייה מורכבות: הצרכן טובע בשפע דגמים, הטכנולוגיות מתקדמות ומתעדכנות חדשות לבקרים, והמידע הקיים לוקה בחסר ולא תמיד נגיש ומובן לצרכן". כתוצאה מכך, מוסיף פישמן, "בוחרים צרכנים רבים מוצרים ושירותים שאינם תמיד עונים על צרכיהם המלאים, או לחלופין רוכשים מוצרים יקרים מרובי אפשרויות, שאין להם צורך בהם. כששאלנו אנשים, כיצד הם בוחרים מוצרים ושירותים מורכבים, ענו חלקם שהם מתייעצים עם "חבר שמבין". WiseBuy, נולד להיות אותו "חבר שמבין".
בעולם קיימים מודלים מצליחים, המטפלים בדיוק באותו צורך, ביניהם ה-Consumer reports הפועל כמלכ"ר, ו-Cnet הפועל במודל עסקי דומה לזה של WiseBuy. מייסדי האתר מאמינים שהגיעה העת שגם בישראל יקום גוף צרכני בלתי משוחד, אשר יסייע לצרכן לנווט את דרכו בהצלחה אל המוצר המתאים לצרכיו ויכולותיו.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".