יפעת: עליה של כ-15% בפרסום למגזר הערבי בחציון 2006
לאחר דירוג הפרסום של המגזר הכללי, הרוסי והדתי, מפרסמת היום (א') "יפעת בקרת פרסום" את דירוג הפרסום במגזר הערבי לסיכום מחצית ראשונה של 2006, במחירים ריאליים ובכך מסכמת את דירוג כלל המגזרים. מניתוח דירוג ארבעת המגזרים, עולה כי בעוד המגזר הכללי והרוסי שרוי בסטגנציה, הפרסום במגזר הדתי עלה בכ-30% וניכרת עלייה של כ-15% במגזר הערבי. לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "העלייה במגזר הערבי נובעת מנכונות מצד מנהלי שיווק ומנכ"לים להגדיל השקעות במגזר עקב רוויה במגזר הכללי ושינוי תרבות הצריכה של הלקוחות. כמו כן, העלייה ניכרת היטב במספר האינטשים בעיתונות ובנפח הפרסום של הרדיו המגזרי ואתרי האינטרנט". יצויין, כי יפעת בקרת פרסום לא ביצעה דירוג מקביל למחצית המקבילה אשתקד, ולכן מושווה הדירוג של המגזר הערבי לדירוגי שאר המגזרים במחצית זו של 2006. בקטגוריית משרדי הפרסום, ממשיך פובליסיס סקטורס להוביל במגזר עם הוצאה ריאלית לפרסום של יותר ממיליון דולר. בין תקציבי המשרד נמנים פלאפון, החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה), תנובה, יוניליוור, אל-על ועוד. במקום השני ממוקם מק'אן אריקסון שמחזיק בתקציב סלקום, מקדונלד'ס (לתקופה מסויימת), אסם, קו-אופ הריבוע הכחול ועוד. פרסום אסווק ממוקם במקום השלישי ובלט בעיקר בפרסום מותגי הטוטו ולתקופה מסוימת גם מקדונלד'ס. תת ענף תקשורת סלולרית מוביל בגדול את טבלת הקטגוריות המובילות בפרסום, עם הוצאה ריאלית לפרסום של 1.2 מיליון דולר, כאשר זוהי גם הקטגוריה היחידה המופיעה בעשיריות הפותחות של כל המגזרים- מקום שני במגזר הכללי, מקום ראשון במגזר הרוסי ומקום שישי במגזר הדתי. המותג הדומיננטי בפרסום בקטגוריה זו הינו פלאפון, המפרסם בין היתר: מגוון מכשירים מתקדמים במחירים מוזלים, שיחות מחו"ל, שידורי מונדיאל 2006 ועוד. סלקום, הממוקמת במקום השני בקטגוריה, באמצעות משרד הפרסום מק'אן אריקסון, מפרסמת את פתיחת התקשורת בינה לבין חברת ג'וואל- רשת סלולרית ברשות הפלסטינית, שירות משפחת סלקום בתעריף מוזל ועוד. קטגוריות ההימורים והמזון המהיר, שאינן ממוקמות בעשירייה הפותחת של אף מגזר אחר, ממוקמות במגזר הערבי במקום השני והשלישי בהתאמה. הבולטות הפרסומית בהימורים מתייחסת לטוטו וטוטו ווינר באמצעות פרסום אסוואק, המשתמש רבות בשילוט החוצות של המגזר (בעיקר בתקופת המונדיאל), לעומת מפעל הפיס אשר כמעט ואינו מפרסם במחצית זו במגזר. ההשקעה הפרסומית בתת ענף מזון מהיר מבוססת ברובה על מקדונלד'ס, המפרסם את מתנות המונדיאל וצעצועי החודש של מקדונלד'ס. נזכיר, כי מקדונלד'ס עבר 3 משרדי פרסום במחצית זו: התחיל עם מק'אן אריקסון, לאחר מכן אסוואק וכעת אקסלנט. בנוסף להיותו מותג מוביל, פלאפון היא גם המפרסם המוביל במגזר הערבי. זאת, בניגוד למיקומה של החברה במגזרים האחרים- מקום תשיעי במגזר הכללי ואילו במגזר הרוסי והדתי כלל לא נכנסה לעשירייה הפותחת. שטראוס-עלית, לעומתה, היא המפרסמת הגדולה במגזר הכללי, ומפגינה השנה נוכחות בכל העשיריות הפותחות של כל המגזרים ומתמקמת במקום החמישי במגזר הערבי עם הוצאה ריאלית של כ- 246 אלף דולר, תוך שהיא עובדת עם פרסום מגזרים ופרסום מזאווי. הקמפיינים הבולטים של החברה הם של שטראוס גלידות "רוצים לטוס לחו"ל עם חברים" ו"שטראוס לבנה רכה וחלקה". הערה: מכיוון שמדובר במחירים ריאליים מוערכים, בסיטואציה בה ההבדל בין הגופים המדורגים הייתה פלוס מינוס 3% , יהיה באותו המקום בדרוג יותר מגורם אחד.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
מדד המחירים ביולי עלה בהתאם לתחזיות הכלכלנים; מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, ירידה חדה בדירות חדשות; מה קרה בשכר הדירה ונתונים נוספים?
מדד המחירים עלה ב-0.4% בדומה לקונסנזוס התחזיות. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.1%.
מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, מדד מחירי הדירות החדשות איבד 1.5% - זה משמעותי מאוד!
הנתון שפרסמה היום הלמ"ס מבטא המשך ירידה במחירי הדירות, זה החודש הרביעי ברציפות כשמדי חודש הירידה מתגברת. העדכון של הלמ"ס מתייחס לחודשים מאי-יוני (ממוצע של סוף מאי), כלומר לפני חודשיים וחצי. מאז המחירים המשיכו לרדת. בבדיקות בשטח של ביזפורטל עולה כי מחירי הדירות ירדו ב-5%, יש גם מקומות שהירידה חריפה יותר.
בלמ"ס מעדכנים כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני השנה, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני בשנה שעברה נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-2.5%. על פי הלמ"ס מתחילת השנה החלה התמתנות בעליות המחירים כשבארבע התצפיות האחרונות יש ירידות מחירים.
מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (8.2%), חיפה (5.5%), דרום (2.7%), ירושלים (1.7%), מרכז (1.3%) ותל-אביב (1.1%).
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- וול סטריט חוגגת את המדד, אבל מדוע המכסים (עדיין) לא משפיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הלמ"ס מחירי דירות חדשות ירדו ב--1.5% בחודש אחד. שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-30.2% בתקופה הקודמת (אפריל – מאי 2025) ל-29.5% בתקופה הנוכחית. מבדיקה שערכנו עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.7%.