אפליקציית פייסבוק רשתות חברתיות גלישה אינטרנט
צילום: Istock

לאחר שהסערה חלפה ווטסאפ חוזרת לתוכנית: תתחיל לשתף עליכם מידע

ווטסאפ חיכתה עד יעבור זעם ומאפשרת לפייסבוק להשלים את זממה ב-15 במאי: איזה נתונים היא תתחיל לשתף על המשתמשים שלה, ומדוע?

ווטסאפ עוררה סערה וקיתונות של בוז לפני שלושה חודשים כאשר פייסבוק הודיעה על 'שינוי מדיניות הפרטיות' בעדכון תוכנה שהוציאה, במטרה להסוות את העובדה שווטסאפ תחל לשתף את המידע עם פייסבוק (היה צפוי שיקרה, אך בעקבות ההודעה זו כבר המדיניות הרשמית).

הציבור כעס, מיליוני משתמשים הודיעו שיעזבו את שירות ההודעות בעקבות השינוי החוזי, אבל צריך להודות שמדובר במכה קלה בכנף לחברה שיש לה יותר מ-2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם. למעשה כל אדם רביעי על הגלובוס משתמש בווטסאפ, שהפכה כבר מזמן לשם נרדף להודעות SMS, ולמעשה אף החליפה אותן. אולי זה כנראה שיהוק קטן בחברה כל כך גדולה, אבל מצד שני צריך להודות, לפייסבוק יש יותר מדי שיהוקים בשנים האחרונות.

מיליוני אנשים הודיעו שיעזבו את האפליקציה ויעברו לטלגרם וסיגנל, ובעקבות הביקורת, ווטסאפ - שהייתה אמורה לשחרר את העדכון כבר ב-8 בפברואר - נכנסה ללחץ והודיעה כי היא משעה את השינוי עד חודש מאי. למה עד מאי? כדי להרדים את הציבור, לחכות עד יעבור הזעם הציבורי, ולאפשר לפייסבוק להשלים את זממה - אחרי שהציבור יירגע, ישכח ויעבור לסערה הבאה.

לאחרונה, ולקראת ה-15 במאי החל שוב להופיע למשתמשי האפליקציה הפופולרית באנר עם הכיתוב הבא: "דבר אחד שאינו משתנה הוא המחויבות שלנו לפרטיות שלך, לווטסאפ אין אפשרות לקרוא או להאזין לשיחות האישיות שלכם, מאחר שהן מוצפנות מקצה לקצה". ההודעה הזו היא לא מקרית, היא נודעה להרגיע את ההיסטריה סביב שינוי מדיניות הפרטיות, שכולל שיתוף מידע עם חברת האם פייסבוק. אבל כזכור פייסבוק תקבל לא מעט מידע על המשתמשים.

איזה נתונים ווטסאפ תתחיל לשתף עם פייסבוק?

בווטסאפ מסבירים שלא הרבה הולך להשתנות בעקבות העדכון, ומדגישים כי עדכון המדיניות לא ישפיע על פרטיות ההודעות עם חברים ומשפחה (אשרי המאמין). לטענת החברה, השינויים יתמקדו באופן בו עסקים משתמשים באפליקציה ומיועד למשתמשים לתקשר עם בתי עסק במסגרת ווטסאפ לעסקים.

שיתוף המידע בין ווטסאפ לפייסבוק הוא לא חדש, גם היום אפליקציית העברת המסרים משתפת מידע עם פייסבוק. היא מעבירה לה את כתובת ה-IP של המשתמשים שלה, ומידע כל המכשיר לרבות מידע הרכישות שלכם – אולם באירופה ובריטניה מידע זה לא מועבר, שם התושבים נהנים מהגנה של חוקי פרטיות.

בפועל, ווטסאפ אולי לא תקרא את ההודעות שלכם (אם כי אתם תמיד יכולים לראות שאחר כך, ובדרך פלא, בפייסבוק קופצות לכם הצעות לחברות עם אנשים שזה עתה שמרתם בטלפון (וממילא בווטסאפ), אבל היא תוכל לדעת עם מי אתם מדברים, באיזו תדירות, באלו שעות ועוד פרטים. נכון, אז את פרטי חשבון הבנק ווסטאפ או סיסמאות ווטסאפ לכאורה לא תדע, אבל את כל הרגלי השימוש שלכם וגם מתי הכי נכון לפנות אליכם, ומי האנשים שאיתם אתם מתקשרים - בהחלט מידע עם ערך עסקי לא מבוטל - היא תשתף עם פייסבוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנני 03/04/2021 22:50
    הגב לתגובה זו
    מחקתי את חשבון הפייסבוק שלי מזמן
  • 8.
    כשאין לך פייסבוק, אין דאגות... (ל"ת)
    שניידר 03/04/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יוסי 01/04/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
    שרק הסינים עוקבים אחרינו חחח אז חשבתי חחח
  • 6.
    עדן 01/04/2021 01:27
    הגב לתגובה זו
    חברה ללא מטרת רווח לא יכולה להכיל מאות מליוני משתמשים. זה עולה המון כסף לתחזוקה של זה.
  • 5.
    נעזוב גם את וואטצאפ וגם את פייסבוק (ל"ת)
    אלי 31/03/2021 11:31
    הגב לתגובה זו
  • לאלי 02/04/2021 06:53
    הגב לתגובה זו
    ונשמח לעזוב
  • 4.
    מזל 31/03/2021 07:21
    הגב לתגובה זו
    יש אפלקציות אחרות ביי ביי ווצפ
  • 3.
    רונן 30/03/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    הם יודעים לקשר את החשבונות גם בלעדיכם לפי זיהוי מכשיר ולפי כתובת ip כדי לא להיות מושפע יש למחוק את חשבון הפייסבוק לאלתר
  • 2.
    [email protected] 30/03/2021 21:11
    הגב לתגובה זו
    Fekere
  • 1.
    שי 30/03/2021 18:46
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רוצה או לא יכול להפסיק להשתמש בוואטסאפ, תמחקו פשוט את חשבון הפייסבוק שלכם. אפשר להוריד לפני כן את כל מה שהעליתם לצורך גיבוי. אחרי זה תיצרו חשבון חדש עם אימייל אחר, ובו שם בדוי, ללא תמונות וללא שיתופים. כך תנתקו את הקשר בין וואטסאפ לפייסבוק.
  • Gggggggg 30/03/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    וואטסאפ שלי בכלל לא מחובר עם פייסבוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.