מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

2 חברות תעופה הודיעו על ביטול הזמנות - בואינג מאבדת יותר מ-6%

האופוריה במהלך המסחר אמש סביב מניית בואינג מתחלפת בפסימיות שמעיבה גם על מדד הדאו ג'ונס. החברת התעופה הלאומית בנורווגיה וחברת התעופה BOC מסינגפור הודיעו על ביטול הזמנות של קרוב ל-130 מטוסים
עמית נעם טל | (2)
נושאים בכתבה בואינג דאו ג'ונס

לאחר זינוק של יותר מ-14% במהלך המסחר אמש, מניית ענקית התעופה בואינג (סימול:BA) מאבדת כעת יותר מ-6% ומעיבה על מדד הדאו ג'ונס. לאחר האופטימיות אמש בעקבות הדיווחים על ניסויים במטוסי החברה, המשקיעים חוזרים למציאות עם דיווחים על ביטולי הזמנות. 

ביממה האחרונה דווח על 2 ביטולים משמעותיים עבור החברה: חברת התעופה הלאומית בנורווגיה הודיעה על ביטול הזמנה של 97 מטוסים של בואינג - 92 מטוסי 737 מקס ועוד 5 מטוסים דרימליינר. בנוסף, דווח כי בנורווגיה דורשים כעת פיצוי מבואינג על ההשבתה הממושכת של מטוסי ה-737 מקס ותקלות במנועים של מטוסי ה-787 שהזמינה בעבר. 

הדיווח השני נוגע לחברת התעופה הסינגפורית BOC. ע"פ הדיווחים האחרונים, החברה ביטלה הזמנה של כ-30 מטוסי 737 מקס. ב-BOC מציינים כי הבחירה לבטל את ההזמנה לא נובעת מאיבוד האמון במטוס של בואינג. "אם היה לנו חשש בנוגע לבטיחות של המטוס לא היינו חותמים על עסקה איתם", טענו בחברה והוסיפו כי "היינו בשיחות עם בואינג על הדרך הטובה ביותר להשקיע את ההון שלנו והבנו כי ההאטה בייצור היא לא לתקופה קצרה". עבור המשקיעים דיווחים אלו מספיקים בשביל לשלוח את מניית החברה לירידות חדות. 

אתמול כאמור זינקה החברה ברקע לדיווחים על אפשרות לחזרה מהירה לפעילות של מטוסי החברה, כאשר רשות התעופה הפדרלית החלה לבחון את המטוס. מדובר במבחנים שצפויים להערך ב-3 הימים הקרובים, כאשר הם קריטיים בהכרעה בנוגע לעתיד המטוסים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי שר 01/07/2020 07:11
    הגב לתגובה זו
    בלון ממולא בהליום... לא הייתה סיבה לעליה המטאורית של המנייה, פרט לעובדה, שהאמריקאים שקיבלו כספי תמיכה, השקיעו בבלון הזה... תכף יתפוצץ לכולם בפרצוף.
  • 1.
    אף אחד לא ירצה לטוס ב"מטוס ניסוי" שהתרסק פעמיים (ל"ת)
    הנוסע המתמיד 01/07/2020 06:18
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.