חוזה גדול לחברת התכוף בדרום אמריקה: תספק כלי רכב ממוגנים למשטרת פרו ב-42 מיליון שקל
חברת התכוף, המפתחת ומייצרת רכבים יעודים לשימושים צבאיים ואזרחיים, הודיעה הבוקר כי חתמה על עסקה לאספקת מגוון רכבי רכב ממוגנים בתצורות שונות למשטרת פרו. היקף העסקה מסתכם בכ-42 מיליון שקלים.
מדובר, כאמור, באספקת כלי רכב ממוגנים, בעיקר רכבים המבוססים על מכלול רכב הזאב, אותו פיתחה התכוף עבור צה"ל כרכב משימה ממוגן כנגד מגוון רחב של אמצעי לחימה שונים, מטענים וכד'. על פי מתווה העסקה, כלי הרכב אמורים להיות מסופקים למשטרת פרו במסגרת המחצית הראשונה של שנת 2010, במהלכם תכיר התכוף בכל ההכנסות מהפרויקט.
"אנו מאוד גאים על הזכייה הנוכחית שללא ספק מוכיחה את יכולותיה של התכוף באספקת רכבים ממוגנים במגוון רחב של תצורות ומאפיינים מיגוניים ייחודיים", אמר שמעון שחם, מנכ"ל התכוף. "להערכתי זוהי רק הסנונית הראשונה שלנו ביבשת דרום אמריקה בכלל ובפרו בפרט. אין ספק שהניסיון הרב שצברנו מול צה"ל בכל הקשור לפיתוח רכב ה"זאב" והוכחת יכולותיו המגוונות, סייעו לנו משמעותית בזכייה וביכולת שלנו לגבור על שורה של מספר יצרנים ידועים בתחום המיגון, תוך שאנו מציגים טכנולוגיה מתקדמת ביותר".
נזכיר כי זוהי העסקה השנייה בגודלה שחותמת התכוף ב-2009 לאחר שבתחילת השנה דיווחה החברה על מספר הזמנות לאספקת שורה של כלי רכב יעודיים מתוצרתה בהיקף כולל של כ-320 מיליון שקל. בדוח האחרון שפרסמה החברה היא מציינת שהלקוח העיקרי במסגרת ההזמנות הנ"ל זה היא חברת BMC הטורקית, לה סיפקה התכוף מגוון רכבים בתשעת החודשים הראשונים של השנה. ההסכם האספקה עתיד להמשיך לתוך שנת 2010 כשנתנה אופציה המאפשרת לחברה הטורקית להגדיל את ההזמנה בעוד כ-100% מערכן הנוכחי. אם האופציה תמומש, מדובר באספקה גדולה נוספת בשנים 2011 ו-2012
חברת התכוף מפתחת ומייצרת רכבים יעודים לשימושים צבאיים ואזרחיים, בין היתר, בתצורות של רכבים ממוגנים, מתדלקות מטוסים, רכבים להתערבות מהירה, רכבי פיזור הפגנות ורכבי כיבוי והצלה ובנוסף עוסקת בתחום ייצור בידוד ותחזוקה של פרויקטי מתכת גדולים לתעשייה התהליכית והפטרוכימית. החברה נוסדה בשנת 1947 ובשנת 2004 נרכשה על ידי קבוצת סולאור בהובלתו של איש העסקים דוד אורון.
התכוף וחברות הבת שלה, עוסקות בשני מגזרי פעילות מרכזיים: מגזר הרכב ומגזר הפרוייקטים. במגזר הרכב, מחזיקה החברה ב"נצר סירני" (100%) העוסקת ביצור ותחזוקת נגררים; ב"שביט התכוף" (50%) העוסקת בפיתוח וייצור מיכליות ומתדלקות וב"איזי יוגב התכוף" (50%) העוסקת בתכנון וייצור ארגזים יעודיים לרכב.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".