השבוע בוול סטריט - דריכות לקראת האירוע המרכזי

השוק כבר מתמחר העלאת ריבית בדצמבר. הנה המיקוד של האנליסטים בשוק לקראת ההודעה הקרובה
נועם בראל | (5)

לקראת פתיחת שבוע המסחר מעבר לים עיני המשקיעים נשואות לעדכון הריבית  של הפד' ביום רביעי הקרוב, וזאת במסגרת מסיבת העיתונאים האחרונה של יו"ר הפד' ג'נט יילן רגע לפני החלפתה בג'רום פאוול. השוק מתמחר העלאת ריבית בהודעה הקרובה בסבירות של 100%, ויהיה מעניין לראות את ההודעה של הפד' לגבי התוואי להמשך.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI: "מה שיעניין את השוק יותר מהריבית זה לראות את התחזיות קדימה של הפד' מאשר מה שיש ליילן להגיד. הדגש יהיה על איך הפד' מפרש את רפורמת המס, כאשר בסבירות גבוהה, הוא יראה את הצמיחה ואת האינפלציה בשיעורים קצת יותר גבוהים מאשר ההערכה שהייתה קודם לכן, כלומר הוודאות שנכנסה למערכת סביב רפורמת המס תביא לעדכונים כלפי מעלה של תחזיות הצמיחה והאינפלציה".

"בהקשר של דו"ח תעסוקה האחרון, הוא תומך בהעלאת הריבית, סה"כ שוק העבודה ממשיך להיות סביב תעסוקה מלאה ותוספת מועסקים גבוהה, זה שהשכר לא עולה בקצב מהיר בסה"כ אומר שאין סיבה להאיץ את הקצב. השוק רואה לנגד עיניו עוד העלאות ריבית אבל לא קצב מהיר שלהן וזה בעצם מה ששומר על השוק".

"אם נלך רבעון או שניים קדימה, סביר יהיה לצפות לקצבים קצת יותר מהירים של אינפלציה, אולי הפד ירמוז בכיוון הזה, ואז תגובת השוק יכולה להיות פחות נוחה. בסה"כ השוק מאוד נהנה היום מהתשואות הארוכות נשארות סביב ה-2.3%-2.4%".

אורי גרינפלד, פסגות: "הסיפור הגדול הוא לא החלטת הריבית כי שם זה די ברור שהריבית תעלה, וזה לא יפתיע בשום צורה. סימן השאלה הגדול הוא לגבי מה הפד' יגיד לגבי התחזיות שלו קדימה. הסיבה היא שכבר היום יש פער גדול בין התחזיות של הפד' מספטמבר לבין הציפיות בשוק. הפד מדבר על 3 העלאות ריבית ב-2018 ועוד 2 העלאות ריבית ב-2019 והשוק לגמרי לא שם ולא מאמין שהפד יכול להעלות את הריבית יותר מדי".

"אם מסתכלים על מה שקרה מאז ספטמבר, אנחנו רואים כמה וכמה אירועים שיכולים לגרום לפד' להעלות את התחזיות שלו. התחזיות של ספטמבר לא כוללות השפעות שיכולות להיות מרפורמת המס של טראמפ ויכול להיות שעכשיו כשיודעים מה יהיה ברפורמה, ייתכן וחלק מחברי הודעה יכניסו את ההשפעות ואז יוכלו לדבר על אינפלציה מהיר יותר ועל העלאות ריבית מהירות יותר, וזה עלול לגרום לפער גדול יותר בשוק".

"בספטמבר האינפלציה הייתה במגמה של ירידה ובחודש האחרון היא עלתה קצת, שוק העבודה נראה טוב, אלה דברים שעלולים לגרום לפד להעלות תחזיות. החשש של השוק צריך להיות מכך שהתחזיות של הפד יתעדכנו כלפי מעלה, מה שיכול לייצר לחץ על התשואות וגם על שוק המניות".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אמיר 12/12/2017 06:54
    הגב לתגובה זו
    קשה יותר להשיג פועלים במחיר נמוך - וזו בעיה! רשה לקבל הצעות מחיר נורמליות לתיקונים - וזה כבר מתחיל לעצבן חייבים לעלות את הריבית כדי לקרר את השוק
  • 3.
    לא מאמין 11/12/2017 14:15
    הגב לתגובה זו
    ויש הרבה סימנים
  • 2.
    ונוס 10/12/2017 21:34
    הגב לתגובה זו
    אך לפד יש רגליים כבדות וזה לא התאים לשוק הנמרץ . לכן בחר השוק לרוץ ספרינט ולקבל תשועות ( תשואות ) באצטדיון גועש. ספרינט אחרי מרתון ? יאפ, עידן פוסט אמסטרונג . עולם על סמים
  • 1.
    השאלה מה הכיוון יהיה בדולר שקל? (ל"ת)
    המתחזה 10/12/2017 21:25
    הגב לתגובה זו
  • אייל 11/12/2017 07:45
    הגב לתגובה זו
    יש סימנים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: