ג'ים רוג'רס ל-Bizportal: "אם יהיה ראלי עליות, אנצל זאת בשביל שורטים"

יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם בשיחה עם Bizportal. "הראלי בדולר ב-2008 היה לא אמיתי, אני עדיין בפוזיצייה על סחורות ומניות בסין"
יוסי פינק |

שוקי המניות מסביב לעולם מדשדשים בחודשיים האחרונים, זאת לאחר מהלך ירידות חד מאוד שנמשך מאז תחילת נובמבר 2007. השאלה הגדולה כעת היא האם המדדים האמריקנים הולכים למהלך ירידות חד נוסף או שלאחר ירידות של עד 50%, הם כבר נמצאים סביב התחתית?

אתר Bizportal פנה לג'ים רוג'רס, יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם, שיושב כעת בארה"ב בכדי לשמוע את דעתו בנוגע למצב המדדים האמריקנים, עם פתיחת השנה החדשה.

"בחודש אוקטובר סגרתי את פוזיציית השורט שלי על שוק המניות האמריקני וכעת אני ממתין. אם אני אראה שמתפתח ראלי במניות, אני אנצל זאת בכדי לשוב ולהיכנס לפוזיציית שורט. להערכתי שנת 2009 הולכת להיות שנה קשה מאוד בכלכלה הריאלית ולדעתי שנה קשה גם בשוק המניות האמריקני, אופטימי בנקודה הזו אני בטח שלא".

האם אתה רואה התאוששות לאחר 2009? "ברור שיום אחד אנחנו נראה התאוששות בשוקי המניות אבל עד אז אנחנו נראה פה את המיתון החמור ביותר מאז מלה"ע הראשונה ואולי אפילו שפל כלכלי. במצב שכזה קשה לי להיות אופטימי ולהסתכל רחוק מידי".

מתחילת 2008 ועד השיא של סוף אוקטובר, התחזק הדולר בשיעור של 15.5% מול האירו ובשבועות האחרונים חזר להיחלש. רוג'רס התייחס לעניין ואמר כי "לדעתי כל הראלי שראינו בדולר בשנה האחרונה היה מלאכותי ולא אמיתי, אני ניצלתי את הראלי הזה בשביל למכור דולרים ואני שואף לחסל לחלוטין את כל האחזקה שלי בדולר."

ההנחה היא שכל המדינות בעולם (כולל ישראל) מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי בכדי לתמוך בכלכלה, רוג'רס התייחס לעובדה זו ואמר כי "זה נכון שיש מירוץ מהבחינה הזו וכל המדינות מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי שלהן אבל המצב של ארה"ב הוא הגרוע ביותר ולכן להערכתי הדולר יהיה המטבע החלש ביותר. צריך להסתכל על הדברים כמו שהם, הממשל בארה"ב מדפיס כסף שאין לו ומה שכן יש לו זה את הגירעון הגדול אי פעם".

ידוע שלאחרונה השקעת בשוק הסיני, אתה עדיין בפוזיציה הזו? "אכן כאשר סגרתי את פוזיציית השורט בארה"ב בחודש אוקטובר, את חלק מהכסף העברתי לסין להשקעה בסחורות חקלאיות ובמניות סיניות. בחלק נוסף של הכסף רכשתי את מטבע היין ואני עדיין יושב על השקעות אלו".

הצלת GM זה אסון ל-300 מיליון אזרחי ארה"ב

רוג'רס התייחס לעניין תוכניות הממשל להציל את יצרניות הרכב האמריקניות ואמר כי "המלצת ג'נרל מוטורס וקרייזלר זה אסון לארה"ב ואסון לשאר העולם. אין שום דבר משמח בעזרה הזאת, מדובר בעזרה למספר מצומצם של אנשים (עובדי החברות הללו) אבל זה על הגב של 300 מיליון אמריקנים."

"מעולם לא ביקרתי בישראל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.4%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.