ג'ים רוג'רס ל-Bizportal: "אם יהיה ראלי עליות, אנצל זאת בשביל שורטים"
שוקי המניות מסביב לעולם מדשדשים בחודשיים האחרונים, זאת לאחר מהלך ירידות חד מאוד שנמשך מאז תחילת נובמבר 2007. השאלה הגדולה כעת היא האם המדדים האמריקנים הולכים למהלך ירידות חד נוסף או שלאחר ירידות של עד 50%, הם כבר נמצאים סביב התחתית?
אתר Bizportal פנה לג'ים רוג'רס, יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם, שיושב כעת בארה"ב בכדי לשמוע את דעתו בנוגע למצב המדדים האמריקנים, עם פתיחת השנה החדשה.
"בחודש אוקטובר סגרתי את פוזיציית השורט שלי על שוק המניות האמריקני וכעת אני ממתין. אם אני אראה שמתפתח ראלי במניות, אני אנצל זאת בכדי לשוב ולהיכנס לפוזיציית שורט. להערכתי שנת 2009 הולכת להיות שנה קשה מאוד בכלכלה הריאלית ולדעתי שנה קשה גם בשוק המניות האמריקני, אופטימי בנקודה הזו אני בטח שלא".
האם אתה רואה התאוששות לאחר 2009? "ברור שיום אחד אנחנו נראה התאוששות בשוקי המניות אבל עד אז אנחנו נראה פה את המיתון החמור ביותר מאז מלה"ע הראשונה ואולי אפילו שפל כלכלי. במצב שכזה קשה לי להיות אופטימי ולהסתכל רחוק מידי".
מתחילת 2008 ועד השיא של סוף אוקטובר, התחזק הדולר בשיעור של 15.5% מול האירו ובשבועות האחרונים חזר להיחלש. רוג'רס התייחס לעניין ואמר כי "לדעתי כל הראלי שראינו בדולר בשנה האחרונה היה מלאכותי ולא אמיתי, אני ניצלתי את הראלי הזה בשביל למכור דולרים ואני שואף לחסל לחלוטין את כל האחזקה שלי בדולר."
ההנחה היא שכל המדינות בעולם (כולל ישראל) מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי בכדי לתמוך בכלכלה, רוג'רס התייחס לעובדה זו ואמר כי "זה נכון שיש מירוץ מהבחינה הזו וכל המדינות מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי שלהן אבל המצב של ארה"ב הוא הגרוע ביותר ולכן להערכתי הדולר יהיה המטבע החלש ביותר. צריך להסתכל על הדברים כמו שהם, הממשל בארה"ב מדפיס כסף שאין לו ומה שכן יש לו זה את הגירעון הגדול אי פעם".
ידוע שלאחרונה השקעת בשוק הסיני, אתה עדיין בפוזיציה הזו? "אכן כאשר סגרתי את פוזיציית השורט בארה"ב בחודש אוקטובר, את חלק מהכסף העברתי לסין להשקעה בסחורות חקלאיות ובמניות סיניות. בחלק נוסף של הכסף רכשתי את מטבע היין ואני עדיין יושב על השקעות אלו".
הצלת GM זה אסון ל-300 מיליון אזרחי ארה"ב
רוג'רס התייחס לעניין תוכניות הממשל להציל את יצרניות הרכב האמריקניות ואמר כי "המלצת ג'נרל מוטורס וקרייזלר זה אסון לארה"ב ואסון לשאר העולם. אין שום דבר משמח בעזרה הזאת, מדובר בעזרה למספר מצומצם של אנשים (עובדי החברות הללו) אבל זה על הגב של 300 מיליון אמריקנים."
"מעולם לא ביקרתי בישראל"
מטוס אתיחאד (אתיחאד)טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי ההסכם בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי בסוכנות לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?
חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת ההסכם בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה
להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.
מודיס מנותקים
במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.
ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש
רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה
כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.
בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.
- מודיס והדירוג, ריבית בנק ישראל ושאר ירקות
- מודי'ס לא מתרגשת מעובדות ובוחרת לראות שחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
