ג'ים רוג'רס ל-Bizportal: "אם יהיה ראלי עליות, אנצל זאת בשביל שורטים"

יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם בשיחה עם Bizportal. "הראלי בדולר ב-2008 היה לא אמיתי, אני עדיין בפוזיצייה על סחורות ומניות בסין"
יוסי פינק |

שוקי המניות מסביב לעולם מדשדשים בחודשיים האחרונים, זאת לאחר מהלך ירידות חד מאוד שנמשך מאז תחילת נובמבר 2007. השאלה הגדולה כעת היא האם המדדים האמריקנים הולכים למהלך ירידות חד נוסף או שלאחר ירידות של עד 50%, הם כבר נמצאים סביב התחתית?

אתר Bizportal פנה לג'ים רוג'רס, יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם, שיושב כעת בארה"ב בכדי לשמוע את דעתו בנוגע למצב המדדים האמריקנים, עם פתיחת השנה החדשה.

"בחודש אוקטובר סגרתי את פוזיציית השורט שלי על שוק המניות האמריקני וכעת אני ממתין. אם אני אראה שמתפתח ראלי במניות, אני אנצל זאת בכדי לשוב ולהיכנס לפוזיציית שורט. להערכתי שנת 2009 הולכת להיות שנה קשה מאוד בכלכלה הריאלית ולדעתי שנה קשה גם בשוק המניות האמריקני, אופטימי בנקודה הזו אני בטח שלא".

האם אתה רואה התאוששות לאחר 2009? "ברור שיום אחד אנחנו נראה התאוששות בשוקי המניות אבל עד אז אנחנו נראה פה את המיתון החמור ביותר מאז מלה"ע הראשונה ואולי אפילו שפל כלכלי. במצב שכזה קשה לי להיות אופטימי ולהסתכל רחוק מידי".

מתחילת 2008 ועד השיא של סוף אוקטובר, התחזק הדולר בשיעור של 15.5% מול האירו ובשבועות האחרונים חזר להיחלש. רוג'רס התייחס לעניין ואמר כי "לדעתי כל הראלי שראינו בדולר בשנה האחרונה היה מלאכותי ולא אמיתי, אני ניצלתי את הראלי הזה בשביל למכור דולרים ואני שואף לחסל לחלוטין את כל האחזקה שלי בדולר."

ההנחה היא שכל המדינות בעולם (כולל ישראל) מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי בכדי לתמוך בכלכלה, רוג'רס התייחס לעובדה זו ואמר כי "זה נכון שיש מירוץ מהבחינה הזו וכל המדינות מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי שלהן אבל המצב של ארה"ב הוא הגרוע ביותר ולכן להערכתי הדולר יהיה המטבע החלש ביותר. צריך להסתכל על הדברים כמו שהם, הממשל בארה"ב מדפיס כסף שאין לו ומה שכן יש לו זה את הגירעון הגדול אי פעם".

ידוע שלאחרונה השקעת בשוק הסיני, אתה עדיין בפוזיציה הזו? "אכן כאשר סגרתי את פוזיציית השורט בארה"ב בחודש אוקטובר, את חלק מהכסף העברתי לסין להשקעה בסחורות חקלאיות ובמניות סיניות. בחלק נוסף של הכסף רכשתי את מטבע היין ואני עדיין יושב על השקעות אלו".

הצלת GM זה אסון ל-300 מיליון אזרחי ארה"ב

רוג'רס התייחס לעניין תוכניות הממשל להציל את יצרניות הרכב האמריקניות ואמר כי "המלצת ג'נרל מוטורס וקרייזלר זה אסון לארה"ב ואסון לשאר העולם. אין שום דבר משמח בעזרה הזאת, מדובר בעזרה למספר מצומצם של אנשים (עובדי החברות הללו) אבל זה על הגב של 300 מיליון אמריקנים."

"מעולם לא ביקרתי בישראל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוקמגדל one world trade tower קרדיט: גרוק

10 המגדלים הגבוהים בעולם

בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מגדלים

כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.

1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות

הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל    שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.

המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,

תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.

 

מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות, קרדיט: גרוק
מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות - קרדיט: גרוק


אנבידיהאנבידיה

קריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור

מה צפוי לקרות למחירי הדירות בקריית טבעון, ואיך ישפיע הקמפוס של אנבידיה על האזור? אפשר לחלום, אבל צריך להיות מציאותיים
אדיר בן עמי |

רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון.  הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?

הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים.  יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום. ועדיין זה כמובן יכול להיות משמעותי, במיוחד, אגב התקופה שהיא "החלום". ההבנה שהולך לקום דבר גדול מאוד בקריית טבעון של המובילה העולמית בתחום הטכנולוגיה, מוסיפה כבר ביום הראשון כמה אחוזים טובים למחירי הדירות.    

מחירי הדירות בקריית טבעון

מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.  

בינתיים, הדיווחים על כך שאנבידיה תקים את הקמפוס כמובן מעודדים את האזור. השיח על כך כבר משפיע על שוק הנדל"ן המקומי כי אלו שרצו למכור חושבים פעמיים או מעלים מחיר והקונים כנראה יסכימו להוסיף סכום מסוים כי תהיה השבחה עתידית. ביישוב כבר יש תחושת ציפייה, בעלי בתים מקווים לעליית ערך הנכסים, תושבים מדברים על האפשרות לשדרוג תשתיות וחיזוק השירותים העירוניים. על פניו, מדובר בהזדמנות נדירה ליישוב קטן להפוך לחלק משמעותי ממפת ההייטק הצפונית. 

לא כולם בטוחים שזה יביא רק בשורות. אין עדיין תחנת רכבת, דרכי הגישה עמוסות, והרחוב הראשי כבר פקוק ברוב שעות היום. גם ההשפעה על מחירי הדיור אינה חד-משמעית, מצד אחד צפוי ביקוש מצד עובדים פוטנציאליים, מצד שני ההיצע מוגבל מאוד ואין תוכניות בנייה משמעותיות באופק.