ג'ים רוג'רס ל-Bizportal: "אם יהיה ראלי עליות, אנצל זאת בשביל שורטים"
שוקי המניות מסביב לעולם מדשדשים בחודשיים האחרונים, זאת לאחר מהלך ירידות חד מאוד שנמשך מאז תחילת נובמבר 2007. השאלה הגדולה כעת היא האם המדדים האמריקנים הולכים למהלך ירידות חד נוסף או שלאחר ירידות של עד 50%, הם כבר נמצאים סביב התחתית?
אתר Bizportal פנה לג'ים רוג'רס, יו"ר רוג'רס הולדינגס ואחד המשקיעים הבולטים בעולם, שיושב כעת בארה"ב בכדי לשמוע את דעתו בנוגע למצב המדדים האמריקנים, עם פתיחת השנה החדשה.
"בחודש אוקטובר סגרתי את פוזיציית השורט שלי על שוק המניות האמריקני וכעת אני ממתין. אם אני אראה שמתפתח ראלי במניות, אני אנצל זאת בכדי לשוב ולהיכנס לפוזיציית שורט. להערכתי שנת 2009 הולכת להיות שנה קשה מאוד בכלכלה הריאלית ולדעתי שנה קשה גם בשוק המניות האמריקני, אופטימי בנקודה הזו אני בטח שלא".
האם אתה רואה התאוששות לאחר 2009? "ברור שיום אחד אנחנו נראה התאוששות בשוקי המניות אבל עד אז אנחנו נראה פה את המיתון החמור ביותר מאז מלה"ע הראשונה ואולי אפילו שפל כלכלי. במצב שכזה קשה לי להיות אופטימי ולהסתכל רחוק מידי".
מתחילת 2008 ועד השיא של סוף אוקטובר, התחזק הדולר בשיעור של 15.5% מול האירו ובשבועות האחרונים חזר להיחלש. רוג'רס התייחס לעניין ואמר כי "לדעתי כל הראלי שראינו בדולר בשנה האחרונה היה מלאכותי ולא אמיתי, אני ניצלתי את הראלי הזה בשביל למכור דולרים ואני שואף לחסל לחלוטין את כל האחזקה שלי בדולר."
ההנחה היא שכל המדינות בעולם (כולל ישראל) מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי בכדי לתמוך בכלכלה, רוג'רס התייחס לעובדה זו ואמר כי "זה נכון שיש מירוץ מהבחינה הזו וכל המדינות מנסות להפחית את ערך המטבע המקומי שלהן אבל המצב של ארה"ב הוא הגרוע ביותר ולכן להערכתי הדולר יהיה המטבע החלש ביותר. צריך להסתכל על הדברים כמו שהם, הממשל בארה"ב מדפיס כסף שאין לו ומה שכן יש לו זה את הגירעון הגדול אי פעם".
ידוע שלאחרונה השקעת בשוק הסיני, אתה עדיין בפוזיציה הזו? "אכן כאשר סגרתי את פוזיציית השורט בארה"ב בחודש אוקטובר, את חלק מהכסף העברתי לסין להשקעה בסחורות חקלאיות ובמניות סיניות. בחלק נוסף של הכסף רכשתי את מטבע היין ואני עדיין יושב על השקעות אלו".
הצלת GM זה אסון ל-300 מיליון אזרחי ארה"ב
רוג'רס התייחס לעניין תוכניות הממשל להציל את יצרניות הרכב האמריקניות ואמר כי "המלצת ג'נרל מוטורס וקרייזלר זה אסון לארה"ב ואסון לשאר העולם. אין שום דבר משמח בעזרה הזאת, מדובר בעזרה למספר מצומצם של אנשים (עובדי החברות הללו) אבל זה על הגב של 300 מיליון אמריקנים."
"מעולם לא ביקרתי בישראל"
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
