גרטנר: 8 מתוך 10 הדולרים המושקעים ב-IT הם כסף אבוד
יותר מדי ארגוני IT ויותר מדי השקעה ב-IT אינה תורמת ישירות לצמיחה העסקית. כך עולה מסקירה של חברת המחקר והייעוץ לטכנולוגיית מידע ותקשורת - גרטנר. בחברה סבורים, כי למעשה שמונה מתוך עשרה דולרים שחברות מוציאות על IT הם בבחינת "כסף אבוד".
אנליסטים בגרטנר אומרים כי "השקעות ה-IT החדשות תומכות בתפוקה ובצמיחה, ומנהלי IT חייבים להראות את הערך העסקי שהם מביאים לארגון שלהם". "אנו אומרים 'כסף אבוד' כי הוא איננו תורם ישירות לצמיחה העסקית או לקידום היתרון התחרותי", אומר דריל פלאמר, סגן נשיא ועמית מחקר בגרטנר. "כיום, כל פעילות ארגונית שאינה תורמת לצמיחה או לתחרותיות, אינה ראויה להשקעה. הקצאת המשאבים הנה קריטית מאי פעם ליכולת לספק את הצמיחה ואת היתרון התחרותי לה מצפה ה-CEO".
לפחות שני שליש מכל השקעה ב-IT מיועדים רק לתמיכה בעסק ולא לביצוע שינוי עסקי. ההשקעות המוקצות ליעדים חדשים שנועדו לשנות את העסק, הן בדרך כלל נמוכות, לא יותר מ-20%, וההשקעה בחדשנות שביכולתה לשנות את העסק, אף נמוכה מכך. האתגר למנהלי IT הוא לשנות את תמהיל התקציב מ-80% לטובת תמיכה ל-60%, כדי שניתן יהיה להשתמש בכסף הנותר בדרכים חדשות שיביאו לצמיחה.
גרטנר מגדירה עבור מנהלי ה-IT שלוש דרכים להשקעה שונה ב-IT:
השקעה חוזרת חכמה – כאשר מנהלי ה-IT חוסכים כסף אמיתי, יש לנתב אותו מיידית להשקעה עתידית בתחום מסוים או ביעד עסקי אסטרטגי מסוים. לא לחתוך בעלויות באופן סתמי.
לנצל את היום – בכמה תחומים עסקיים מרכזיים, ה-IT יכול וצריך להוביל, כבר היום.
ליצור קישור – להבטיח שערכה של השקעת ה-IT נמדד, ולא באמצעות שיטות לא מתאימות כמו ROI (החזר על ההשקעה), אלא בשימת דגש על קישור ושילוב בין העבר, ההווה והעתיד הטכנולוגי של החברה.
מנהלי IT חייבים ליצור מסגרת המבטיחה כי נכסי ה-IT מנוהלים בצורה מיטבית, ומספקים לעסק מנגנון לזיהוי צורכי ה-IT. מסגרת זאת כוללת: הובלת שינוי; פיקוח; ניהול תכנית ופורטפוליו, ארכיטקטורה וניהול סיכונים.
דור ה"בייבי בום" המתבגר של מנהלי ה-IT חייב לתכנן את הדור הבא. אנליסטים בגרטנר אומרים כי מנהלי IT צריכים למצוא ולטפח כישרונות צעירים. אותו כישרון יהיה רב-כשורים, רב-תחומים ומנוסה, וייקח על עצמו תפקידים חדשים. "אם אתה רוצה להתקדם ברמה עולמית, אתה צריך לפנות מקום לעובד ה-IT הבא שלך, שסביר להניח שיהיה אישה, שותף ה-B2B הבא שלך צפוי להיות סיני ואסטרטג הידע הבא שלך יהיה קרוב לודאי מתחת לגיל 25", אומר מרק רסקינו, סגן נשיא ועמית בגרטנר.
כוח העבודה החדש יהיה דור דיגיטאלי לחלוטין, שאוהב ומצפה להזדמנויות נוספות, ויחד עם זאת אינו בטוח לגבי ההשלכות של העדפותיו על אחרים. רבים ממאפיינים אלה כבר נראים אצל עובדים המשתמשים בטכנולוגיות צרכן כדי להפוך אותן ליעילות יותר.
ארגוני IT צריכים לאמץ ולהרחיב את ה"צרכניזציה", אולם מרבית מחלקות ה-IT מוציאות לעצמן שם רע בכך שהן מונעות חדירה של טכנולוגיות שמקורן בצרכן והן רבות ערך.
"השורה התחתונה היא שאנו עדים לתחילתה של תקופה חדשה ב-IT ", אומר פיטר סונדרגארד, סגן נשיא בכיר וראש המחקר בגרטנר. "עד 2009, ארגונים יידרשו לספק גרסאות מוקטנות של תוכן, יישומים ושירותי ערך מוסף, ללקוחות פרטיים נבחרים, לסביבות וירטואליות או לסביבות מחשוב ביתיות. עד 2010, יתחיל שינוי ניכר בבעלות על פלטפורמות. הצרכן יתחיל להיות בעליו של חלק גדול יותר מתשתית ה-IT של הארגון".