ביהמ"ש: יחידת נופש נמכרה בשל לחץ שהופעל על הרוכשים

חברת אקסס הוואנה אולצה להשיב לרוכשים יחידת נופש את כספם. החברה הטעתה את הרוכשים והפעילה עליהם מכבש של לחצים
סיגל ברנע |

רחל ומנחם ינון התקשרו עם חברת אקסס הוואנה בע"מ בהסכם לרכישת זכויות ביחידת נופש בספרד, למשך שבוע, אחת לשנתיים. תמורת הזכויות שילם הזוג 6,000 דולרים. כעבור 4 ימים, ביקשו לבטל את העסקה. לשם כך הם נפגשו עם נציגי החברה.

במהלך הפגישה, הגיעו הצדדים להסכם חדש לפיו שופרו תנאי העסקה, מחיר יחידת הנופש ירד ל-5,000 דולרים ושודרג תאריך שבוע הנופש לעונה מבוקשת ונוחה יותר. בתום הפגישה, חתמו הצדדים על הסכם רכישה חדש.

התובעים הגישו תביעה כנגד החברה לפיו הם ביקשו לבטל את ההסכם החדש וכי יושב להם כספם. הם טענו כי הם חתמו על ההסכם החדש בעקבות הטעיה ולחץ שהופעל עליהם במהלך הפגישה.

לטענתם, נאמר להם כי גם אם תבוטל העסקה, לא ניתן יהיה להשיב להם את מלוא כספם וסך של 1,200 דולרים (שוויו של כרטיס וי איי פי שהוענק להם במהלך העסקה) לא יוחזר להם. הפגישה במשרדי החברה, שנועדה להסדרת ביטול העסקה, הפכה למכבש שבאמצעותו הופעל על התובעים לחץ עצום, בלתי הוגן, לחזור בהם מכוונת הביטול. נציגי החברה נקטו בשיטות שכנוע ושיווק אגרסיביות: תעודות הזהות נלקחו מהתובעים בכניסה לבניין, הפגישה נמשכה שעות ארוכות והתישה אותם, נציגי החברה ליוו אותם לכל מקום, הציעו להם שיפורים בתנאי ההסכם המקורי ועשו הכול על מנת לשכנעם לחזור בהם מכוונת הביטול ולהסכים לתנאים החדשים שהוצעו להם. מר ינון העיד שהלחץ שהופעל עליהם היה כזה שבכוחו היה לגרום לו, בסוף אותו יום, לחתום על כל דבר שהיו מציעים לו.

החברה הכחישה כי הפעילה לחץ על התובעים וטענה כי התברר לה במהלך הפגישה כי למעשה, מטרת התובעים היתה לשפר את תנאי העסקה ולא לבטלה.

בית המשפט העדיף את גרסת התובעים וקבע כי החברה נהגה בניגוד להסכם המקורי ולחוק הגנת הצרכן הקובעים כי ניתן לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום חתימתו.

המצג שיצרה הנתבעת בפני התובעים במהלך פגישת הביטול, כאילו לא ניתן לבטל את ההסכם, או שניתן לבטלו בהפסד כספי ממשי, הביא את התובעים לכך שחזרו בהם מכוונת הביטול וחתמו על ההסכם החדש. במו"מ לקראת כריתת חוזה זה, ובמהלך כריתתו, נהגה החברה בחוסר תום לב והטעתה את התובעים לפיכך נקבע כי החוזה בוטל על ידי התובעים כדין.

החברה חויבה לשלם לתובעים את הפיצוי הגבוה ביותר שבסמכות בית המשפט לתביעות קטנות, סך של 17,800 ש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.