פאואל פד
צילום: gettyimages

הפד' שומר על הריבית ומבטיח ״אנו מחויבים להשתמש בכל מגוון הכלים שלנו כדי לתמוך בכלכלה״

הבנק הפדרלי ישמור על ריבית ברמה של 0%-0.25% ומזהיר ״הצמיחה הכלכלית הרבה מתחת לרמה שלפני המגפה״
אור צרפתי | (4)

בהכרזה הערב  הודיע הפדרל ריזרב כי הוא שומר על הריבית ברמתה הנוכחית - 0.25%, יחד עם עם תחזיות פושרות על הכלכלה הפגועה והבטחה לשמירת הנזילות.

 

מאז ה-15 במרץ, בימיה הראשונים של המגפה, הוריד הבנק המרכזי את הריבית לשיעור כמעט ואפסי, והערב הוא הודיע (בהתאם לציפיות בשוק) שישמור על רמתה הנוכחית בתקופה הקרובה. 

 

לצד שמירה על שיעורים נמוכים, ועדת ״השוק הפתוח״ הפדרלית (FOMC), אשר קובעת את המדיניות המוניטרית, הביעה את מחויבותה לשמור על רכישות האג״ח ואת מערך תכניות ההלוואות והנזילות כתגובה להשפעות הקורונה. 

 

יו״ר הפד', ג'רום פאואל, אמר כי ״אנו מחויבים להשתמש בכל מגוון הכלים שלנו כדי לתמוך בכלכלה שנמצאת בסביבה מאתגרת זו״. הוא הוסיף כי מצב הצמיחה טוב יותר ממה שהיה בשפל, אך עדיין לא עומד ברף שנקבע. 

 

״לאחר ירידות חדות, הפעילות הכלכלית והתעסוקה עלו מעט בחודשים האחרונים, אך נותרו הרבה מתחת לרמתם שבתחילת השנה״ אמר יו״ר הפד. ״ביקוש חלש ומחירי נפט נמוכים משמעותית בולמים את האינפלציה במחירים לצרכן. התנאים הפיננסיים הכוללים השתפרו בחודשים האחרונים, ומשקפים חלקית את השפעות אמצעי מדיניות התמיכה במשק והזרמת האשראי למשקי בית אמריקאים״.

באופן רשמי, ה-FOMC שמר על הריבית בטווח שבין 0%-0.25%, כאשר בהצהרה נמסר כי הריבית תישאר שם עד שבכירי הפד' יהיו "בטוחים שהמשק התאושש מהאירועים האחרונים והוא בדרך להשגת יעדי התעסוקה והיציבות המקסימליים". 

עם זאת הוועדה לא סיפקה כל אינדיקציה נוספת למה שיגרום לשינוי בשיעורי הריבית. השווקים חיפשו ״הנחיות קדימה״ כדי להעריך אילו מדדים, כמו אבטלה ואינפלציה עלולים לעורר שינוי. בוול סטריט מנגד מתמחרים סיכוי לריבית שלילית. 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דולר שווה שקל וחצי (ל"ת)
    וגם זה בלחץ 30/07/2020 05:43
    הגב לתגובה זו
  • שקל 31/07/2020 22:56
    הגב לתגובה זו
    והשקל צריך להיות שווה גרוש ורבע כלכלה גמורה בישראל
  • 1.
    מןרי 30/07/2020 00:23
    הגב לתגובה זו
    מאיפה מצח האנרכיסט הנל
  • למורי 30/07/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    התגובה הזו שלך אין לה שום קשר לכתבה , רואים שלמדת מילה חדשה ואתה רוצה בכל דרך להשתמש בה בלי שתהיה קשורה למה שכתוב. מה הקשר לאנרכיסט?? הבן אדם רוצה לעשות הכל כדי לעזור ולתמוך בכלכלה איך זה בה על ידי ביטוי לאנרכיסט? למה הוא עושה הכל על דעת עצמו בלי תמיכה מלאה מהממשל האמריקאי? ושנית ללא ההתערבות שלו הכלכלה בארצות הברית לאהייתה מתאוששת לעולם וחברות ממש גדולות שיש להם השפעה. אוד גדולה על הכלכלה המיריקאית היו קורסות וזה מושך את הכלכלה לצרות יותר גדולות ....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.