דוחות

פז בשנה קשה, מצפה להתאושש ב-2021

"משבר הקורונה השפיע על כל מגזרי פעילות החברה, ובאופן עמוק על פעילות משק הדלק"; החברה רשמה הפסד נקי של 9 מיליון, לעומת רווח נקי של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל. 
סתיו קורן | (2)
נושאים בכתבה דלק נפט

חברת פז נפט מדווחת על ירידה של 40% במכירות ברבעון הרביעי, שהסתכמו ב- 1.8 מיליארד, לעומת 3 מיליארד ברבעון המקביל. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב-250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב 250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בסך מכירות הקבוצה נובע בעיקר בשל ירידת מחירי מוצרי הנפט בין תקופות הדוח וירידה בכמויות המכירה שניהם כתוצאה ממשבר הקורונה.

בהתייחס לתוצאות שנת 2020 ציין ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת פז:" שנת הקורונה הייתה מאתגרת במיוחד לקבוצת פז. עם חזרת המשק לפעילות מלאה אנו רואים סימנים להתאוששות בכלל מגזרי הפעילות ובכלל זה בענף הדלקים בתחנות . לצד משבר הקורונה המתמשך שהשפיע על כל מגזרי פעילות החברה ובאופן עמוק על פעילות משק הדלק, על מרווחי הזיקוק ועל כמעט עצירת מוחלטת של פעילות התעופה, ביצענו תהליכי מיקוד והתייעלות כדי למתן את הפגיעה במגזרי הפעילות בקבוצה.  נקטנו בפעולות לחיזוק, הרחבה, פיתוח והשבחת זרוע הקמעונאות ובעיקר רשת חנויות הנוחות  yellow, כחנויות מועדפות לביצוע קניה משלימה, שהניבו שיא במחזור ההכנסות השנתי של קרוב למיליארד ש"ח כאשר מגמת הצמיחה הדו ספרתית במחזור ההכנסות של yellow ברבעון הרביעי נמשכת גם לתוך שנת 2021".

ה-Ebitda ברבעון הרביעי הסתכם ב-135 מיליון שקל, לעומת 217 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון ב-Ebitda נובע מירידה במרווח הזיקוק וירידה מכמויות המכירה בשל משבר הקורונה שהתקזז חלקית ע"י הגידול במגזר התעשיות ומכירות ה-.yellow

  

הפסד תפעולי החברה רשמה הפסד תפעולי ברבעון של כ-25 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-79 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הפסד נקי החברה רשמה הפסד נקי של של 9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון ברווח השנתי נובע משחיקה במרווח הזיקוק וירידה בכמויות המכירה של דלקים. 

מגזרים

קמעונאות ומסחר

המכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-1.1 מיליארד, לעומת 1.7 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. נובע מקיטון במחיר וכמות מכירות מוצרי הנפט בתחנות ובשיווק ישיר נרשמה ירידה של 21% בכמויות המכירה בשל משבר הקורונה.  

 

הרווח תפעולי ברבעון הרביעי הסתכם ב-48 מיליון שקל לעומת 54 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

 

ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי הסתכם ב-111 מיליון שקל, מול 116 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברמה השנתית נובעת מקיטון בכמויות המכירה של הדלקים.

 

זיקוק

המכירות ברבעון הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע בעיקר בשל ירידת מחיר חבית הנפט בין התקופות ממוצע של כ-64 דולר לחבית ב2019 לכ-42 דולר לחבית ב2020, וירידה בכמויות מכירת החביות של 23% לעומת שנה קודמת.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

הפסד תפעולי ברבעון הרביעי ההפסד הסתכם ב- 110 מיליון שקל, לעומת הפסד של 64 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד לפני הפחתות בגין ירידת ערך של מוניטין ורכוש קבוע. הקיטון נובע בעיקר מהשחיקה במרווח הזיקוק שעמדה על 19% לעומת מרווח הזיקוק בשנה הקודמת כמו גם מירידה בכמויות המכירה של 23% לעומת שנה קודמת.

 

ה-EBITDA המתואם ברבעון הסתכם בהפסד של 53 מיליון שקל,  הקיטון נובע בעיקר מהשחיקה במרווח הזיקוק שעמדה על 19% לעומת מרווח הזיקוק בשנה הקודמת כמו גם מירידה בכמויות המכירה של 23% לעומת שנה קודמת.

 

נדלן

מכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-42 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצניחה במכירות נובעת מקיטון מדמי שכירות של חיצוניים עקב צמצום בפעילות השוכרים בשל משבר הקורונה וממגזר הקו"מ.

 

רווח תפעולי ברבעון הסתכם ב- 22 מיליון שקל לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד . בנטרול השפעת השערוך הרווח התפעולי לשנת 2020 הסתכם ב 105 מיליון שקל לעומת 110 מיליון שקל בשנה שעברה.

 

ה-EBITDA המתואם ברבעון הסתכם ב-38 מיליון שקל, לעומת כ-37 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברמה השנתית  נובעת מקיטון מדמי שכירות של שוכרים במתחמי התדלוק ושל מגזר הקו"מ שהתקזז חלקית בירידה בהוצאות המגזר.

 

תעשיות

מכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-331 מיליון שקל לעומת כ-382 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון נובעת מירידה במכירות מוצרי נפט בכל חברות המגזר שעיקרם בפעילות החברות נכסי ושרותי תעופה

 

רווח תפעולי ברבעון הרביעי הסתכם ב 49 מיליון שקל, לעומת 56 מיליון שקל ברבעון המקביל.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יורם איילון 03/04/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    הכל שם רקוב אני ברחתי
  • 1.
    האם למישהו הייתה ציפייה שימכרו יותר דלק ושמן במהלך שנת הקורונה? (ל"ת)
    23/03/2021 21:57
    הגב לתגובה זו
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן 0%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.