וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

פברואר נסגר בירידות - הנאסד"ק ירד קלות, הדאו ב-0.7%; מטא עלתה 3%

היום האחרון של פברואר ואפשר לסכם שפברואר היה חלש למניות אחרי ינואר מצוין. האווירה עדיין של דאגה ודריכות. הנתונים על האינפלציה מחזקים את ההשערה שהריבית תמשיך במסלול עלייה. ריבית היא נזק גדול לשוק המניות.  נתוני אמון הצרכנים יתפרסמו בהמשך, אך הנתון הקרוב החשוב ביותר הוא דוח המשרות של פברואר, שנדחה ל-10 במרץ. דוח המשרות העיד בפעם הקודמת על חוזקת הכלכלה. כמות המשרות גדלה, שיעור האבטלה היה נמוך. ככה לא מקטינים ביקושים, ככה האינפלציה ממשיכה. הפד' עוד לא הצליח לעצור אותה. S&P 500 0.21% נאסד"ק -0.25% דאו ג'ונס 1.34% BITCOIN -0.73%

  • טרם החל המסחר הרציף
מניות במרכז חברת הקרוזים NORWEGIAN CRUISE איבדה 10% לאחר שפספסה את תחזיות האנליסטים. הכנסות החברה עמדו עמדו על 1.57 מיליארד דולר - מעל לצפי האנליסטים, אך פספוס בשורה התחתונה, בנוסף לתחזית חלשה שולחים את המניה לירידה חדה (לכתבה המלאה) מניית META PLATFORMS עלתה לאחר קידום חוק בקונגרס שיאפשר לביידן לחסום את טיקטוק. המתחרה הסינית ממשיכה לגדול ולאיים על מטא בזמן שההכנסות של זו ממשיכות לרדת - חסימה של האפליקציה יכולה להוות מהפך משמעותי מאוד עבור החברה של צוקרברג (לכתבה המלאה) למרות דוחות חזקים המניה של ALIBABA GROUP ממשיכה לרדת - האנליסטים דווקא אופטימיים. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בשבוע שעבר אך הירידות בוול סטריט משכו גם את המניה שלה למטה - איבדה יותר מ-25% בחודש האחרון (לכתבה המלאה) טרגט  TARGET CORP דיווחה על רווח של 1.89 דולר למניה ברבעון הרביעי, מעל ההערכה הממוצעת של 1.40 דולר. המכירות הסתכמו ב-31.4 מיליארד דולר והיו גבוהות מהציפיות של 30.7 מיליארד דולר. זום  ZOOM VIDEO עוקפת את התחזיות ונותנת תחזית טובה, המניה עולה. הרווח למניה ברבעון האחרון עמד על 1.22 דולר למניה, 45% מעל צפי האנליסטים; הרווחים המשיכו לגדול ל-11.1 מיליארד דולר, 4% מעל הרבעון המקביל; צפי חיובי לשנה הקרובה מעלה את המניה למעלה (לכתבה המלאה) מתחרה של סולאראדג' קיבלה המלצת קניה ושלחה את הסקטור לעליות. על אף החולשה במצב המניות של סקטור האנרגיה המתחדשת בתקופה האחרונה האנליסטים עדיין מאמינים כי העתיד ורוד - המניות של רוב חברות הסקטור עלו ביותר מ-5% (לכתבה המלאה) ישראליות בוול סטריט מניית  קומפיוגן (US) עלתה היום לאחר שחרור הדוחות אתמול - החברה דיווחה על הכנסות של 7.5 מיליון דולר והפסד למניה של 0.04 דולר; מצפה לשרוף בין 37 ל-39 מיליון דולר ב-2023; המניה עולה ב-1.5%, רחוקה ב-95% מהשיא (לכתבה המלאה) מניית  אלוט (US) התרסקה אחרי תחזית חלשה - שווי הפעילות מתקרב לאפס. הרבעון הרביעי היה דווקא סביר אבל התחזית - הרבה מתחת הצפי בוול סטריט; אלוט מקווה להגיע לרווחיות במהלך שנת 2024. האם היא תצליח בכך? בינתיים המשקיעים לא מאמינים (לכתבה המלאה) מניית לייבפרסון (US) נפלה אחרי שדיווחה על עיכוב בהשלמת המסמכים השנתיים והגשתם לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) ולכן גם דחייה במועד פרסום הדוחות הכספיים. היא גם הגישה בקשה לדחיית מועד פרסום הדוחות. עם זאת, החברה מנסה להרגיע ולהגיד שכל עוד היא תגיש את הדוחות השנתיים עד ה-16 במרץ זה ייחשב שהיא הגישה אותם בזמן. השאלה כמובן מה גורם לדחייה הזו, האם התוצאות של החברה נפגעו? המשקיעים חוששים ושולחים את המניה למטה. האם יכולתם לדעת ש-WIX וויקס תפתיע לטובה בדוחות והמניה תזנק? התוצאות הטובות של WIX בשבוע שעבר הזניקו את המניה מ-80 דולר ל-93 דולר; היה לכך רמז עבה; איך תזהו רמזים בפעם ההבאה? (לכתבה המלאה) קבלת פנים צפויה להאב בנאסד"ק - נפילה של 50% בספאק עוד לפני שהישראלים התחילו למכור. והיא גם דוחה (שוב) את התחלת המסחר, למחר. היא תחל להסחר תחת הטיקר HUBC, ומעדכנת את תחזיות ההכנסות והרווח ל-2022, האם יהיה מי שיחזיק או שכולם ימכרו? השווי של הספאק נחתך אתמול כבר ל-5 דולר למניה - כנראה זו רק ההתחלה (לכתבה המלאה). היום היא מתקנת למעלה אבל השאלה הגדולה היא כמובן מה יקרה בהמשך, בשבועות ובחודשים הקרובים. חברת  ארבה רובוטיקס , שמפתחת מכ"מים לרכבים חשמליים ואוטונומיים ממשיכה בעליות אחרי שבשבוע שעבר זינקה ב48%, לאחר שעלו פרסומים על כך שהחברה תיכנס לשת"פ עם חברת טסלה. לא ניתנה הודעה רשמית מצד ארבה או טסלה. ככל הנראה נדע ב-1 במרץ ביום טסלה האם הדיווחים מהימנים (לכתבה המלאה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    וואללאא...יקרעו לכם ת'תחת גם בפוליטיקה וגם בבורסה (ל"ת)
    שמאלני ארור לטמבל 28/02/2023 16:41
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.