קובי מרנקו arbe ארבה
צילום: Arbe

ארבה מזנקת בשל הערכות שטסלה תאמץ את הרדאר שלה, הנהלת החברה "אין במה לעדכן"

על פי מסמכים של טסלה נראה על פניו שיש שיתוף פעולה בין החברות; עם זאת - אין הודעה רשמית; בהמשך לשאלת ביזפורטל עונה הנהלת ארבה: "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן"
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה ארבה

ארבה ארבה רובוטיקס עולה ב-48% למחיר של 6.5 דולר, המבטא שווי של 420 מיליון דולר. בוול סטריט מעריכים כי החברה שמפתחת מכ"ם לרכב חשמלי ואוטונומי בעל רזולוציה גבוהה וטווח ארוך המבוסס על ערכת שבבים שפיתחה, מועמדת להיות אחת הזוכות בשת"פ עם טסלה. הפוטנציאל כמובן גדול, אבל הודעה רשמית מטעם טסלה ומטעם ארבה, לא יצאה. המחזור במניה מבטא היקף כספי של 200 מיליון דולר - כמחצית משוויה של החברה כולה והמסחר עדיין רחוק מסיום. בעקבות פניית ביזפורטל מסרה הנהלת החברה - "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן"

טסלה שהיא המובילה בשוק הרכבים החשמליים הודיעה על הוספת מכ"ם כחלק מחיישני הנהיגה האוטונומית שלה. הפתרון של ארבה מתחבר לצרכים של טסלה והשוק כבר לקח הימור. 

טסלה פרסמה מידע טכני וטכנולוגי על מערכת המכ"מ ובמסגרת המידע הוצג כי החברה מתכננת להשתמש ברכיב שנקרא פניקס (Phoenix) כשבמקרה או לא במקרה זה השם של מוצר הדגל של ארבה. אומנם כרגע מדובר רק בשמועה וחיבור נקודות שיכול להתברר כשגוי ואין עדיין הצהרה רשמית, אבל נראה שזה מספיק טוב בשביל לגרום למניית החברה לזנק ב-48%.

נזכיר שבראשון במרץ יתקיים יום המשקיעים של טסלה ויום לאחר מכאן ארבה תפרסם את דוחותיה. טסלה עשויה למסור מידע ביום זה וכמובן שהנהלת ארבה תתקשה להיות אדישה לשאלות האנליסטים והמשקיעים בנושא זה. 

ארבה רובוטיקס הוקמה בנובמבר 2015, על ידי קובי מרנקו המשמש כמנכ"ל החברה ,ד"ר נועם ארקינד ועוזי פיקסמן. החברה מעסיקה כ-118 עובדים ומשרדה הראשי ממוקם בתל אביב. מרנקו התבטא לאחרונה נגד הרפורמה המשפטית ואמר שהחברה תוציא כספים לחשבונות בחו"ל.

החברה התחילה בפיתוח מכ"ם לרחפנים שנועד למנוע התנגשות ביניהם ועברה בשנת 2017 לתחום המכ"ם לרכב חשמלי ואוטונומי. המכ"מ שלה בעל רזולוציה גבוהה וטווח ארוך המבוסס על ערכת שבבים שפיתחה החברה. מאז הונפקה ארבה רובוטיקס באמצעות מיזוג ספאק והחלה להיסחר בנאסד"ק באוקטובר 2021 ירדה מניית החברה יותר 35%, אך מהשיא היא איבדה כ-60%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גם לדעתי השחלה, תודה על התגובה מהחברה (ל"ת)
    מני 22/02/2023 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה פח כתבה פח כמה שגיאות …. (ל"ת)
    הלך הכסף 21/02/2023 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 21/02/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    מחכה לראות מה תעשה מחר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.