קובי מרנקו arbe ארבה
צילום: Arbe

ארבה מזנקת בשל הערכות שטסלה תאמץ את הרדאר שלה, הנהלת החברה "אין במה לעדכן"

על פי מסמכים של טסלה נראה על פניו שיש שיתוף פעולה בין החברות; עם זאת - אין הודעה רשמית; בהמשך לשאלת ביזפורטל עונה הנהלת ארבה: "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן"
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה ארבה

ארבה ארבה רובוטיקס עולה ב-48% למחיר של 6.5 דולר, המבטא שווי של 420 מיליון דולר. בוול סטריט מעריכים כי החברה שמפתחת מכ"ם לרכב חשמלי ואוטונומי בעל רזולוציה גבוהה וטווח ארוך המבוסס על ערכת שבבים שפיתחה, מועמדת להיות אחת הזוכות בשת"פ עם טסלה. הפוטנציאל כמובן גדול, אבל הודעה רשמית מטעם טסלה ומטעם ארבה, לא יצאה. המחזור במניה מבטא היקף כספי של 200 מיליון דולר - כמחצית משוויה של החברה כולה והמסחר עדיין רחוק מסיום. בעקבות פניית ביזפורטל מסרה הנהלת החברה - "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן"

טסלה שהיא המובילה בשוק הרכבים החשמליים הודיעה על הוספת מכ"ם כחלק מחיישני הנהיגה האוטונומית שלה. הפתרון של ארבה מתחבר לצרכים של טסלה והשוק כבר לקח הימור. 

טסלה פרסמה מידע טכני וטכנולוגי על מערכת המכ"מ ובמסגרת המידע הוצג כי החברה מתכננת להשתמש ברכיב שנקרא פניקס (Phoenix) כשבמקרה או לא במקרה זה השם של מוצר הדגל של ארבה. אומנם כרגע מדובר רק בשמועה וחיבור נקודות שיכול להתברר כשגוי ואין עדיין הצהרה רשמית, אבל נראה שזה מספיק טוב בשביל לגרום למניית החברה לזנק ב-48%.

נזכיר שבראשון במרץ יתקיים יום המשקיעים של טסלה ויום לאחר מכאן ארבה תפרסם את דוחותיה. טסלה עשויה למסור מידע ביום זה וכמובן שהנהלת ארבה תתקשה להיות אדישה לשאלות האנליסטים והמשקיעים בנושא זה. 

ארבה רובוטיקס הוקמה בנובמבר 2015, על ידי קובי מרנקו המשמש כמנכ"ל החברה ,ד"ר נועם ארקינד ועוזי פיקסמן. החברה מעסיקה כ-118 עובדים ומשרדה הראשי ממוקם בתל אביב. מרנקו התבטא לאחרונה נגד הרפורמה המשפטית ואמר שהחברה תוציא כספים לחשבונות בחו"ל.

החברה התחילה בפיתוח מכ"ם לרחפנים שנועד למנוע התנגשות ביניהם ועברה בשנת 2017 לתחום המכ"ם לרכב חשמלי ואוטונומי. המכ"מ שלה בעל רזולוציה גבוהה וטווח ארוך המבוסס על ערכת שבבים שפיתחה החברה. מאז הונפקה ארבה רובוטיקס באמצעות מיזוג ספאק והחלה להיסחר בנאסד"ק באוקטובר 2021 ירדה מניית החברה יותר 35%, אך מהשיא היא איבדה כ-60%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גם לדעתי השחלה, תודה על התגובה מהחברה (ל"ת)
    מני 22/02/2023 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה פח כתבה פח כמה שגיאות …. (ל"ת)
    הלך הכסף 21/02/2023 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 21/02/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    מחכה לראות מה תעשה מחר
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.