
ה-AI מטלטל את שוק הסמארטפונים: הענף בדרך לירידה החדה בתולדותיו
מחסור עולמי בזיכרונות, עלויות ייצור ושינוע גבוהות ומעבר למכשירים יקרים יותר דוחפים את שוק הסמארטפונים לשנת שפל. לפי IDC, יצרניות קטנות ייפגעו במיוחד - בעוד שסמסונג ואפל מצליחות לשמור על יציבות יחסית
שוק הסמארטפונים העולמי בדרך לשנת השפל החדה ביותר שנרשמה בו מאז ומתמיד, על רקע מחסור עולמי בזיכרונות שממשיך להכביד על יצרניות הטכנולוגיה. לפי תחזית חדשה של חברת המחקר IDC, משלוחי הסמארטפונים צפויים לרדת ב-13.9% במהלך 2026 - נתון שמעמיק עוד יותר את התחזית השלילית שפרסמה החברה מוקדם יותר השנה.
בפברואר העריכה IDC כי השוק יתכווץ ב-12.9%, אך מאז החריפו הלחצים בשרשרת האספקה ועלויות הייצור המשיכו לעלות. אם התחזית הנוכחית תתממש, מדובר יהיה בירידה השנתית החדה ביותר שנרשמה בתולדות שוק הסמארטפונים. במרכז המשבר עומד המחסור העולמי בזיכרונות, שנגרם בין היתר מהביקוש הגדל לרכיבי AI ומעבר של יצרניות שבבים לייצור מתקדם יותר עבור מרכזי נתונים ומערכות בינה מלאכותית. כתוצאה מכך, חברות סמארטפונים מתקשות להשיג רכיבים במחירים סבירים ובכמויות הנדרשות.
המחסור דוחף את המחירים כלפי מעלה ועלויות הייצור עולות ומאלצות את היצרניות לבצע התאמות. חלק מהחברות העלו מחירים, אחרות צמצמו תצורות מכשירים או ביטלו דגמים מסוימים כדי לשמור על רווחיות.
המחיר הממוצע של סמטרטפון צפוי לעלות ב-100 דולר
לצד המחסור ברכיבים, גם המצב הגיאופוליטי מוסיף לחץ על התעשייה. לפי IDC, העימות בין ארה"ב לאיראן הוביל לעלייה בעלויות השינוע והלוגיסטיקה, מה שמכביד עוד יותר על שרשרת האספקה הגלובלית של יצרניות האלקטרוניקה.
בחברת המחקר מעריכים כי השילוב בין עלויות הייצור, המחסור ברכיבים והוצאות השינוע משנה את מבנה השוק. לדבריהם, יצרניות סמארטפונים נאלצות להתמקד יותר במכשירים יקרים ורווחיים, על חשבון קטגוריות המחיר הנמוכות. לפי נאבילה פופאל, מנהלת מחקר בכירה ב-IDC, מחיר המכירה הממוצע של סמארטפונים צפוי להגיע השנה לשיא של 550 דולר - עלייה של כ-100 דולר לעומת השנה שעברה, מדובר בעלייה של מעל 20%. לדבריה, מדובר בשינוי מבני שעשוי להישאר גם בשנים הקרובות.
פופאל הוסיפה כי עבור צרכנים, המשמעות היא שהתקופה של סמארטפונים זולים במיוחד הולכת ומסתיימת. מבחינת היצרניות, לדבריה, היכולת לשמור על ביקושים גם ברמות מחיר גבוהות תהפוך לגורם מרכזי בהישרדות בשוק.
מכשירי האנדרואיד במוקד
שוק מכשירי האנדרואיד צפוי להיפגע בצורה החריפה ביותר. IDC מעריכה כי משלוחי מכשירי אנדרואיד יירדו בכ-20% לעומת השנה שעברה, בעיקר בשל פגיעה ביצרניות קטנות ובמותגים שפועלים בקטגוריות המחיר הנמוכות והבינוניות. מנגד, סמסונג צפויה דווקא להגדיל את נתח השוק שלה. לפי התחזית, החברה הקוריאנית נהנית ממבחר רחב יחסית של מכשירי ביניים ופרימיום, מה שמאפשר לה להתמודד טוב יותר עם סביבת העלויות החדשה ועם המעבר של השוק למכשירים יקרים יותר.

גם אפל צפויה להציג עמידות יחסית לעומת שאר הענף. ב-IDC מעריכים כי משלוחי האייפון יירדו ב-5.2% בלבד במהלך השנה, שיפור לעומת תחזית קודמת שצפתה ירידה של יותר מ-8%. בדוחות האחרונים של אפל דיווחה החברה על רבעון שני רצוף של צמיחה של 20% בהכנסות ממכשירי אייפון, בין היתר בזכות הביקושים לסדרת iPhone 17 ושיפור במכירות בסין. עם זאת, מנכ"ל החברה טים קוק הזהיר כי גם אפל מושפעת מהמחסור בזיכרונות וממגבלות באספקת מעבדים.
לדברי קוק, הלחצים בשרשרת האספקה צפויים להשפיע בהמשך גם על שיעורי הרווח של החברה. עבור שוק הסמארטפונים כולו, הנתונים האחרונים מצביעים על שינוי עמוק יותר: מעבר מסביבה של ייצור המוני ומחירים נמוכים לשוק שבו רכיבים, לוגיסטיקה ובינה מלאכותית מכתיבים מחדש את מבנה העלויות ואת אסטרטגיות המכירה של היצרניות.
- 6.אנונימי 28/05/2026 16:22הגב לתגובה זומרוב זיכרונות שמוכרים לילא פלא שאני כבר לא זוכר כלום
- 5.אנונימי 28/05/2026 11:36הגב לתגובה זוזה אמור להספיק. לא צריך להשתגע עם הראם
- למה שתיסע ברכב רגיל קח עגלה עם סוס חביבי. (ל"ת)רועה עיזים 29/05/2026 13:58הגב לתגובה זו
- קילו בייט או קילו ביט (ל"ת)אנונימי 28/05/2026 13:17הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 28/05/2026 11:10הגב לתגובה זואלה לא טלפונים. אלה מחשבים די עוצמתיים שבקושי מנוצלים על ידי המשתמשים שלהם. הם במקרה גם מאפשרים לעשות שיחות טלפון. אולי העולם לא צריך כאלה כל כך.
- 3.תעשיית פייק 28/05/2026 09:19הגב לתגובה זודוחפים אנשים להתחדש במוצר שממנו הם זקוקים לחכ יותר מ 10 אחוז יכולותיו וסורקים עליהם 1000 דולרים. ציבור פאתטי
- 2.אנונימי 28/05/2026 08:10הגב לתגובה זובנוסך לתושיבה קיוקסה בשמה החדש ישן וווסטראן דיגיטל...בכול מה שקשור לזכרונות איחסון ...זה הגל הבא לחברות האלו שעתידם בתכום הזכרון מובטח גם אחרי בום הדאטה סנטרס.
- 1.אנונימי 27/05/2026 22:56הגב לתגובה זוAI המכשיר זה אובדן פרטיות מוחלטת וסיכון מטורף למידע האישי והקבצים. רק מטומטם יקנה את זה
- ראובני 28/05/2026 00:55הגב לתגובה זוכי רכיבי הai גורמים לתזוזות טקטוניות בשוקהטלפונים ישלמו כשוק את המחיר אבל זה לא נוראבעיקר כי המכשירי דגל מלפני שנתיים יוכלו לעבוד כוד שנה ללא בעיה אז הכל בסדר