.jpg)
הביטוח הלאומי לא יוכל לשלם את הקצבאות מ-2029 - אזהרה מהאוצר
באגף התקציבים מזהירים: ב-2029 ידרשו התאמות של 15.7 מיליארד ש"ח, משקל הביטחון בתקציב יתקבע על 22.1% מההוצאה, והמוסד לביטוח לאומי "לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו" החל מאותה שנה
תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2027 עד 2029 שעודכנה על ידי אגף התקציבים באוצר חושפת את מלוא ההשלכות הפיסקליות של מלחמת חרבות ברזל ומבצע "שאגת הארי" שהסתיים לאחרונה. הנתונים שמציג אגף החשב הכללי מציירים תמונה של משק שצומח, אך מתחת לפני השטח מצטברות מחויבויות שמטילות צל כבד על שני העשורים הבאים: תקציב ביטחון מתנפח שאינו צפוי לשוב לממדיו, תשלומי ריבית גבוהים, וגרעון אקטוארי שצפוי להגיע לידי מימוש כבר ב-2029 בביטוח הלאומי.
מאזן הביטוח הלאומי הוא פצצה שמחכה להתפוצץ. זה כתוב בגדול על הקיר, זה זועק לשמיים, אבל כל שר אוצר וכל ממשלה יגלגלו את זה הלאה. אין אחריות לטווח בינוני-ארוך, כולם רוצים לסיים את התקופה הראשונה בחיים ולהשיג כמה שיותר מצביעים. אז מה אם הקופה של ביטוח לאומי עומדת להיגמר, אז מה אם לא יהיה כסף לקצבאות? יש עוד כמה שנים, אז זו לא בעיה שלנו.
זו הגישה, אבל הפצה הזו תתפוצץ. כשזה יקרה, צפוי שיהיו שני מהלכים שלובים. הראשון, הגדלת התשלומים שלנו לביטוח לאומי. השני הקטנת הקצבאות. נשלם יותר, נקבל פחות. הפער בין ההכנסות והוצאות של ביטוח לאומי הולך וגדל, המאזן הולך ונשחק, הכסף הולך להיגמר. הדרך היחידה להציל את המצב היא לשנות את המודל - להקטין את הגירעון ואת זה אפשר דרך הגדלת הכנסות, משמע לקבל יותר מהציבור מדי חודש ו-או להקטין קצבאות. ככל הנראה זה יהיה שילוב של השניים.
מי שייפגע זה החלשים שאצלם כל פגיעה היא קריטית. לקבל פחות קצבת זיקנה למי שנשען עלייה, זה בעצם לקחת לו את הלחם. אבל גם כלל הציבור נפגע, הציבור משלם הרבה מאוד כסף מדי חודש והוא ישלם יותר, ההכנסה הפנויה שלו תרד. הוא משלם יותר וכאשר הוא יצטרך - באבטלה, בזיקנה ועוד - הוא יקבל פחות.
הפרק על ביטוח לאומי לא תופס מקום רחב בדוח של האוצר על התקציב, אבל הוא כנראה מהחשובים ביותר. על פי המסמך של האוצר שדן בתקציב התלת שנתי, סך מחויבויות הממשלה צפוי לעמוד על 673.5 מיליארד ש"ח ב-2027, לטפס ל-708.4 מיליארד ש"ח ב-2028 ולהגיע ל-741.1 מיליארד ש"ח ב-2029. תחזית הכנסות המדינה לאותן שנים עומדת על 612.7, 643.7 ו-660.6 מיליארד ש"ח בהתאמה. הפער המצטבר יוצר גרעון חזוי של 60.8 מיליארד ש"ח ב-2027 (2.5% תוצר), 64.7 מיליארד ש"ח ב-2028 (2.5% תוצר) ו-80.5 מיליארד ש"ח ב-2029 (3.0% תוצר). בעוד שתקרת הגרעון לפי חוק המסגרות מאפשרת גרעון של עד 3.4% ב-2027 ו-2.9% ב-2028, היא מתהדקת ל-2.4% ב-2029 - ובדיוק בנקודה זו האוצר חושף שיהיו דרושות "התאמות" בהיקף 15.7 מיליארד ש"ח.
תקציב הביטחון תופס נתח גדל והולך - "אינו צפוי לשוב לממדיו"
השינוי המבני הבולט בהרכב התקציב הוא קפיצת המדרגה בהוצאות הביטחון. ב-2027 צפוי תקציב הביטחון לעמוד על 150.4 מיליארד ש"ח, יגדל ל-156 מיליארד ש"ח ב-2028 ויקפוץ ל-164.9 מיליארד ש"ח ב-2029. במסמך מציינים כי "תקציב הביטחון גבוה מהמצב טרום המלחמה, ומהתחזיות שהיו טרום המלחמה, והוא אינו צפוי לשוב לממדיו הקודמים בטווח הזמן של התוכנית התלת-שנתית" (להרחבה: האם המלחמה תעלה את הגירעון).
ב-2022 עמד תקציב הביטחון על כ-15.5% מתקציב המדינה. ב-2024, השנה שבה הגיעה ההוצאה הביטחונית לשיאה, זינק המשקל ל-26.4%. ב-2026 הוא צפוי לעמוד על 23%-24%, ובשנות התכנית התלת-שנתית יתייצב סביב 22.1%. כאשר מוסיפים את החזרי החוב - שמגיעים ל-13.0% מהתקציב לעומת 9.2% ב-2022 - מתקבל ש-35.1% מהתקציב הולך לביטחון ולשירות החוב, לעומת 24.7% בלבד ב-2022.
ההוצאות שטרם נכנסו לתחזית מטרידות אף יותר. המסמך מציין במפורש כי "הוצאה זו אינה כוללת תכניות התעצמות, בט"ש מוגבר, הוצאות שיקום והוצאות אחרות אשר הממשלה טרם קיבלה החלטה לגביהן". במקביל, ועדת מור-יוסף הציבורית, שמונתה לבחון את הרחבת המענה הלאומי לפצועי צה"ל, צפויה להגיש המלצות שיגדילו את התקציב באופן ניכר. גם השימוש הנרחב במערך המילואים "בהיקפים משמעותיים ביותר, לתקופות ארוכות מאוד, באמצעות צווי 8, הינו תקדימי ומחייב חשיבה מחודשת".
ביטוח לאומי: "לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו החל מ-2029"
הסעיף החריף במסמך הוא תיבה ייעודית המוקדשת לגרעון האקטוארי של הביטוח הלאומי. מאגף התקציבים נשמעת אזהרה חדה במיוחד: "לפי הדוח האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2023, ללא שינוי מדיניות הוא לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו החל משנת 2029, אז החזרי קרן הביטוח הלאומי לא יספיקו לסגירת הגירעון השוטף. המשמעות היא שהביטוח הלאומי לא יוכל לשלם את כלל הקצבאות אותן הוא מחויב לשלם על פי חוק" (להרחבה: הביטוח הלאומי בדרך לקריסה).
- הביטוח הלאומי יקל הדיון בערעוריהם של נפגעי תקיפה מינית ושורדי זנות
- המחיר הכלכלי של המילואים: כמעט מחצית מהמשרתים צברו יותר מ-150 ימי שירות
הסיבות מפורטות במסמך, וחלקן מעוררות תהיות לגבי קצב הגידול: בענף הסיעוד, קצב הגידול הממוצע בזכאים בעשור שלפני 2018 עמד על 3.1% בשנה והגידול בהוצאה על 7.5% בשנה. מאז 2018, קצב הגידול בזכאים זינק ל-10.9% בשנה ובהוצאה ל-16.4% בשנה. בקצבת ילד נכה התמונה חריגה אף יותר: מאז שינויי המדיניות בשנת 2022, ההוצאה עלתה ב-30% בממוצע בשנה, לעומת 13% בעשור שלפני כן.
הסוגיה הופכת לחריפה במיוחד לאור עיוותי הגבייה שמתאר המסמך. שכיר בשכר ממוצע (13,566 ש"ח לחודש ב-2026) משלם דמי ביטוח שנתיים של 5,880 ש"ח. לעומת זאת, מי שאינו עובד משלם 1,716 ש"ח לשנה - "פחות מ-30% מהגבייה משכיר בשכר ממוצע". אברכים וסטודנטים שזכאים להנחות "ישלמו 576 ש"ח בשנה, פחות מ-10% מהגבייה משכיר עם הכנסה בגובה השכר הממוצע". באוצר מדגישים: "למרות פער זה הזכאות לקצבאות אינה נגזרת מגובה התשלום".
אם התמונה לא הייתה מטרידה דיה, מסמך האוצר מציג רשימה ארוכה של מחויבויות עתידיות שטרם נכנסו לחישוב והצפויות להגדיל את הפער. ראש הרשימה: הסכמי שכר עם הסתדרות המורים והסתדרות העובדים הכללית החדשה, שתקופות השקט התעשייתי שלהם תסתיים בשנות התכנית. נאמר במסמך כי "הסכמים אלה אינם נכללים בתחזית אף שלכשיחתמו יגדילו בצורה משמעותית את הוצאות השכר". במקביל, הסכם השכר עם הסתדרות הרפואית צפוי להסתיים אף הוא, ו"ההסכם צפוי להביא לעלייה משמעותית וקבועה בהוצאות השכר במערכת הבריאות הציבורית". גם הסכמי הייצוב עם קופות החולים יסתיימו בסוף 2026, וגם מזכר ההבנות בנושא הסיוע הביטחוני האמריקאי (MOU) בהיקף 38 מיליארד דולר - שצפוי להסתיים ב-2028 - מקור לאי-ודאות תקציבית משמעותית. באוצר מנסחים זאת בזהירות: "החלטות אלו עשויות לשנות משמעותית את תמונת המצב הפיסקלית ובפרט את היקף מחויבויות הממשלה לשנות התוכנית התלת שנתית".
על רקע התמונה הפיסקלית, החדשות הטובות מגיעות מהמשק עצמו. אגף הכלכלן הראשי מציג תחזית צמיחה של 4.0% ל-2026 ו-4.8% ל-2027, וזאת על אף "התכווצות מתונה" של 3.3% ברבעון הראשון של 2026 בעקבות מבצע "שאגת הארי". התחזית ל-2026 עודכנה כלפי מטה ב-0.7% לעומת התחזית שהוגשה במרץ, "וזאת משום שהתרחיש שעל בסיסו נערכו התחזיות הללו הניח סיום מוקדם של מבצע שאגת הארי והלחימה בלבנון". התרחיש לא התממש.
הכנסות המדינה ממסים, לעומת זאת, הפתיעו לטובה. בשנת 2025 הסתכמו ההכנסות ב-519.5 מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 10.7%. ברבעון הראשון של 2026 נמשכה מגמת הצמיחה: עלייה ריאלית של 10.9% במסים ישירים ו-5.2% בעקיפים, חרף תחילת המלחמה. תחזית ההכנסות ל-2026 עודכנה כלפי מעלה ל-567.4 מיליארד ש"ח, ול-2027 ל-584.6 מיליארד ש"ח.
- מחקר בנק ישראל: הריבית עלתה - והבנקים איבדו נתח משוק האשראי הצרכני
- רשות המסים - 30% מהזכאים לא מבקשים מענק עבודה; למה?
האוצר מזהיר במפורש מפני שני סיכונים מבניים נוספים. הראשון הוא תשלומי הריבית. כ-50% ממלאי החוב של מדינת ישראל חשוף לשינויים במדד המחירים לצרכן, ו-14% נקוב במטבע זר (בעיקר דולר). הצירוף של גידול במלאי החוב, סביבת ריבית גלובלית שאינה צפויה לשוב לשפל של העשור הקודם, ואינפלציה תנודתית - יוצר חוסר ודאות. הסיכון השני נוגע לנדל"ן: "החברות הפעילות בענף הנדל"ן בישראל ניצבות בפני סיכונים פיננסיים לא מבוטלים עקב דעיכה עקבית במכירות והצטברות מלאי דירות חדשות לרמת שיא של כ-85 אלף יחידות במרץ 2026". המגזר, שמהווה נתח מהותי מהאשראי הבנקאי, "סובל משחיקה במדד כושר הספיגה ומהכבדת נטל המימון על קבלנים עקב מבצעי דחיית תשלומים ועלויות ריבית גבוהות".
שני עשורים של ריסון פיסקלי - שבמהלכם ירד יחס החוב לתוצר מ-90% ל-60% וההוצאה הציבורית נשחקה מ-48% ל-39% מהתוצר - יצרו מרווח שאיפשר למשק לבלוע את זעזוע המלחמה. אך המרווח כמעט מוצה. יחס החוב לתוצר עלה מ-60.5% ב-2022 ל-68.6% ב-2025, ולפי המסמך הגרעון התקציבי "צפוי לתרום לעלייתו במעט גם בשנת 2026". לפתחה של הממשלה מונחות "החלטות כבדות משקל מבחינת השלכותיהן הפיסקליות", ובלעדיהן - יעדי המסגרות הפיסקליות לא יושגו.
- 30.יצחקי 07/06/2026 02:08הגב לתגובה זודי לבזוז יא עמלק
- 29.בוריס 05/06/2026 16:40הגב לתגובה זועל העמלק החרדי כדי שיוכלו לצאת לעבודה
- 28.שניאור זלמן 05/06/2026 16:36הגב לתגובה זוההנהגה החרדית הארורה בוזזת את הקופה הציבורית
- חצוף (ל"ת)אנונימי 07/06/2026 00:31הגב לתגובה זו
- 27.אלון 05/06/2026 10:08הגב לתגובה זולשחרר אותנו מהמערכת הרקובה הזאת
- 26.המדינה מושכת מהביטוח לאומי לשימוש שלה בתקציב (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 18:18הגב לתגובה זו
- 25.אנונימי 04/06/2026 16:57הגב לתגובה זוהממשלה הזו או אחרת לא יתנו לזה לקראת כי אחרת לא יגיעו לכאן לא אוקראינים ולא רוסים ולא מיזרח אירופים אז האיום של הכתב מיותר לגמרי
- 24.פנסיה מעל 10000 נטואין קצבת נכות או זקנה או הנחה בארנונה (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 16:56הגב לתגובה זו
- אנונימי 05/06/2026 09:52הגב לתגובה זוגם שילם במשך השנים בממוצע במשך כ50שנים עד גיל 70 גם את רוב הכספים המשולמים לביטוח לאומי. אם היה משקיע את אותם סכומים בביטוחים פרטיים היה מקבל הרבה יותר. תפסיק לבכות בדמעות תנין.
- 23.צדק 04/06/2026 15:58הגב לתגובה זובטוח לאומי הוא בטוח סוציאלי ומנכל בנק או שופט עליון שיצאו לגמלאות אינם זכאים לקצבת זיקנה.
- אלי 05/06/2026 09:59הגב לתגובה זובעלי השכר גבוה שילמו במשך שנים סכומים אדיריםמיליונים לביטוח לאומי. הם בעצם ממנים את רוב ההכסף. הדבר היחיד שצריך לעשות זה לבטל את תקרת השכר לצורך חישוב דמי הביטוח אבל זה יעלה למדינה הרבה כסף כי חלק גדול מבעלי השכר הגבוה הם עובדי השרות הציבורי שחלקם פרוטקצונרים ומינויים פוליטים אפילו לא מקצועיים.
- 22.אנונימי 04/06/2026 15:55הגב לתגובה זואני באמת רק שאלה לא מסובך שופט מרויח חמישים אלף שקל יוצא לגמלאות למה צריך לקבל קצבת זקנה כנל לכל הבכירים במשק מי שיוצא לפנסיה צריך להשאיר לו זכויות כמו אובדן כושר עבודה או נכות אבל קיצבה אהוד ברק צריך את הקיצבה הזאת.
- אלי 05/06/2026 10:02הגב לתגובה זוזה לא עינינך עם הוא צריך או לא. זה מגיע לו חוקית. אני בטוח שהוא תורם למטרות שונות סוציאליות תרבותיות ולאומיות סכומים יותר גדולים מהקצבה שהוא מקבל.
- 21.למה צריך לשלם לנישואים פוליגנים עשרות אלפי שקלים יש כאלו עם 4 נשים זה הפקרות. (ל"ת)צבא ושרות לאומי 04/06/2026 15:12הגב לתגובה זו
- 20.אנונימי 04/06/2026 15:03הגב לתגובה זוהשכר ברוטו של רופא בוגר הארץ עם שירות של 3 שנים ו6 שנות וותק במערכת הבריאות 3 שנות וותק בצהל הוא סביב 9000 שח שזה כשני שליש מהשכר הממוצע במשק. נכון זה לא כולל תורנויות שלא כל אחד מתמזל מזלו להגיע למקום שיש בו כאלה תוספות מתמחה שמתאדות ברגע שאתה לא בתוך התמחות וכל מיני דברים שמנופפים בהם מי שלא מכירים את התלושים. תבדקו טוב לפני שאתם עונים.
- 19.dw 04/06/2026 14:44הגב לתגובה זועמותת צפוף מציעה לצמצם הטבות ילודה. במינימום של המינימום זה לשלם קיצבה לילד 1 2 ו... זהו.אנחנו מדינה צפופה ואין צורך לעודד אנשים בגירים להביא ילד 3 5 או 7. לא לאסור חלילה אבל בטח ובטח שלא לעודד.
- לסרס חרדים. הכי קל (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 15:22הגב לתגובה זו
- אנונימי 04/06/2026 19:07אם תסרס מי ישרת בצבא ומי יבחר ראש ממשלה יהודי
- 18.אנונימי 04/06/2026 14:26הגב לתגובה זולא משלמים לחרדים שלא עובדים.נקודה.שוחד בחירות על חשבון העובדים.נקודה.. זבל שיאסך כי הזבל
- שונרא 06/06/2026 10:01הגב לתגובה זוצאו לעבוד פרזיטים חרדים
- אנונימי 04/06/2026 19:14הגב לתגובה זולמה לשלם לערבי וחילוני שלא עובד לא הבנתי רק לחרדי שלא עובד אתה לא מרגיש קצת אנטישמי
- 17.תשלמו יותר קצבאות לפרזיטים כי צריך שוחד בחירות (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 14:06הגב לתגובה זו
- לא יפה להגיד פרזיטים תגיד בטלנים וטפילים (ל"ת)אנונימי 05/06/2026 04:07הגב לתגובה זו
- 16.אנונימי 04/06/2026 14:03הגב לתגובה זוולכן שנתי מי שלא עובד 3000. וגם אין לו שום הטבות כמו אבטלה פגי פגיעה וכו.האוצר לפני שנים הילווה מילאיירדים מביטוח לאומי שיחזיר.בטכלס עדיף שלא היה ביטוח לאומי זה רק דרך למעסיקים ללחוץ על העובדים ולקרנות פנסייה לגבות עמלות.
- 15.שיעשו מגבית (ל"ת)יוסיפון 04/06/2026 13:43הגב לתגובה זו
- 14.לליטה 04/06/2026 13:33הגב לתגובה זומשכה עודפי גביה של ביטוח לאומי לטובת אוכלי חינם וכספים קואליציונים. 41 שנים אני משלם ואני לא אקבל למה עשירי המדינה לא משלמים אותם אחוזים כמוני וכמו כל אזרח אחר
- קוני למל 05/06/2026 16:37הגב לתגובה זויפסיק את הביזה של העמלק החרדי
- 13.אנונימי 04/06/2026 13:10הגב לתגובה זוחאלס חאלס לחלק כסף למי שלא מגיע לו דיייייי....ולנו העובדים מתכננים לתת בטוח לאומי מגיל 70 רגע שתיים לפני הממות למרות ששילמנו כל החיים.... אז מספיק כבר נמאס.....
- 12.רחל 04/06/2026 13:09הגב לתגובה זויסיתו תקציבים ממקורות אחרים או שיגידלו את המס על המשכורת בעוד חצי אחוז ותוך חודש ביטוח לאומי שוחה בכסף והמנכל בטקס מרגש מקבל בונוס על הצלחתו הכבירה להציל את הביטוח הלאומי
- 11.אנונימי 04/06/2026 13:00הגב לתגובה זואין סיבה לשלם קצבת זקנה מלאה למי שאינו מפריש את מלוא השווי שלה. כלומר מי שעובד מסבסד את הבטלן .חלק מהפיתרון הוא לקבוע בחוק שהבטלן ישלם כמו העובד ואם לא ירצה תופחת קצבת הזקנה בהתאם למה ששילם. כמובן שדין סטודנט שלומד עד 7 שנים שונה מאברך שלא ייצא אי פעם לעבודה.
- חרדים זה עמלק (ל"ת)סבטלנה 05/06/2026 16:36הגב לתגובה זו
- תמשיך לשטוף לעצמך את המוח מהרשת במקום זאת תפגש עם חרדי ותראה אמת (ל"ת)טוב שם טוב משמן טוב 04/06/2026 19:09הגב לתגובה זו
- כבר אמרו זאת לפניך בגרמניה יש לך מורים טובים (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 14:48הגב לתגובה זו
- שקר (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 14:27הגב לתגובה זו
- 10.דרום צפון 04/06/2026 12:53הגב לתגובה זולהבנתי בדרום לנוודים הגרים באוהלים מותר לשאת 4 נשים. משריצים המון ילדים מכל אחת והביטוח לאומי משלם. ומה עם הדודים בצפון. ומה עם הנחמדים בדרום תל אביב. מי מממן... ביטוח לאומי... בעצם אנחנו... להעיף את כל חברי הכנסת וכל מערכת המשפט וכל הפיקוד בצבא ובמשטרה הביתה
- 9.אנונימי 04/06/2026 12:52הגב לתגובה זומוסד מיותר ומגוחך.
- 8.יש המון נוכלים 04/06/2026 12:47הגב לתגובה זוקצבאות עד ילד רביעי כולל החל מ2027 וכל מי שיש לו הכנסות משכירות או פנסיה מעל 10000 שקל נטו לא יקבל קצבה או הנחות בארנונה
- 7.תורידו חרדים וערבים ותגלו שתקציב הביטוח לאומי מאוזן להפליא (ל"ת)רק אומר 04/06/2026 12:45הגב לתגובה זו
- איסלמיסט 04/06/2026 19:11הגב לתגובה זולערבים יש תקציבים סיוע מהרשות הפלסטינית
- 6.אנונימי 04/06/2026 12:42הגב לתגובה זומגזר שלם מנצל את המדינה
- 5.יש מלא אנשים שמקבלים קיצבאות ביטוח לאומי לא מוצדקות (ל"ת)סודי 04/06/2026 12:42הגב לתגובה זו
- 4.החרדים שותים את כל הכסף (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 12:42הגב לתגובה זו
- שקר לא מדויק (ל"ת)דוד 04/06/2026 14:27הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 04/06/2026 12:34הגב לתגובה זופשוט מאודהכסף שאמור להיןת משולם לנכיםזקנים ועוד הולך לביטחוןבחירותדתיים.ולאיומיםתלכו לעזאזל תקחו מהקצבאות של אנשי הקבע.
- צודק (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 14:06הגב לתגובה זו
- 2.יש מלא הונאות של ביטוח לאומי חייבים לטפל בזה (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 12:32הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 04/06/2026 12:18הגב לתגובה זודוסים דוסים לעבודה
- דוס 04/06/2026 19:12הגב לתגובה זודוס עובד יותר ממך וגם מרוויח יותר ממך ומשלם לביטוח לאומי כמו כולם
- אי אפשר להמלט מהתחושה שאתה מזכיר אנשים מגרמניה שלפני השואה (ל"ת)אנונימי 04/06/2026 13:14הגב לתגובה זו