עובדי ספייסX (רשתות)
עובדי ספייסX (רשתות)

מיליונים לכל עובד: ההתעשרות של עובדי ספייס X בהנפקה

ספייס X של אילון מאסק לפני הנפקה לפי שווי של 1.8 טריליון דולר. העובדים מחזיקים על פי ההערכות ב-3% עד 6% ממניות החברה - פוטנציאל של כ-60 עד 120 מיליארד דולר ושווי של מעל 5 מיליון דולר לעובד, אבל החלוקה לא הומוגנית - יש מנהלים שיקבלו עשרות ומאות מיליונים ויש עובדים עם חבילות הטבה נמוכות 

ענת גלעד | (6)
נושאים בכתבה ספייס X

ספייס X של אילון מאסק מתקרבת להיות ההנפקה הגדולה בהיסטוריה, לפי שווי של 1.8 טריליון דולר לפחות. לחברה מעל 20 אלף עובדים - שחלק משמעותי מהם צפוי לצאת מההנפקה עשיר עם שווי של מיליוני דולרים. 

על פי ההערכות זהירות התגמול ההוני בחברה במניות ובאופציות בטווח של כ-3% עד כ-6% מהמניות. בשווי הנפקה של 1.8 טריליון דולר שכנראה יגיע גם ל-2 טריליון, זה מסתכם בפוטנציאל כולל של כ-60 עד 120 מיליארד דולר בידי העובדים. בחישוב גס מול מדובר תאורטית במעל 5 מיליון דולר לעובד בממוצע.

קריאה חשובה -האם כדאי להיכנס להנפקת ספייס X?



בפועל החלוקה רחוקה מלהיות הומוגנית. עובדים ותיקים, מהנדסים בכירים ומנהלים מחזיקים כנראה הרבה יותר, ואילו עובדים שהצטרפו בחודשים האחרונים מחזיקים הרבה פחות. 

קבוצה מצומצמת של עובדים צפויה להפוך אפילו למיליארדרית יהיו עשרות רבות של עובדים ששווים מאות מיליונים ואלפים שיהיו שווים מיליוני דולרים.

ממשיך לעשות היסטוריה: אילון מאסק בדרך להפוך לטריליונר הראשון בעולם

חברת החלל בדרך להנפקת ענק לפי שווי של עד 2 טריליון דולר.

בהנפקה עצמה תגייס החברה כ-75 מיליארד דולר

התעשרות העובדים - נתונים מרכזיים:


1,000 עובדים מתאגדים מול וול סטריט

על רקע הסכומים האלה, יותר מ-1,000 עובדים ועובדים לשעבר של החברה מתאגדים יחד מול יועצים פיננסיים, מנהלי עושר ובנקים פרטיים. ההיגיון פשוט: עובד יחיד שמגיע לבנק פרטי עם כמה מיליוני דולרים מקבל תנאים אחרים מקבוצה שמייצגת מיליארדים. ההתאגדות מאפשרת להם לפעול כמעט כמו לקוח מוסדי - גוף שמחזיק מניות בהיקף שמכתיב את התנאים מולם.

הקבוצה בדקה יותר מ-20 יועצים ובנקים פרטיים, כשהיעד הוא לשלם פחות מ-0.5% על נכסים מנוהלים, במקום דמי ניהול מקובלים של כ-1%. על הון של מיליארדי דולרים, הפער מסתכם בחיסכון של עשרות מיליוני דולרים בשנה. בתחילת השנה הקבוצה כללה יותר מ-200 עובדים, שייצגו נכסים של לפחות 2 מיליארד דולר. 

מאז היא גדלה פי חמישה, וההערכות כבר מדברות על נכסים פוטנציאליים של עד כ-20 מיליארד דולר בידי הקבוצה בלבד.

המהלך של עובדי ספייס X עשוי להפוך למודל לעובדים בחברות פרטיות גדולות אחרות, כולל OpenAI ואנתרופיק. גם שם עובדים מחזיקים מניות או אופציות שעשויות להפוך להון משמעותי בהנפקה, וגם שם השאלות יהיו דומות: מתי למכור, איך לגדר, איך לשלם פחות עמלות, ואיך להימנע מתלות גבוהה מדי במניה אחת. אנתרופיק כבר גייסה 65 מיליארד דולר בדרך להנפקה לפי שווי שואף לטריליון.

זה שינוי ביחסי הכוחות מול וול סטריט. במקום שכל עובד יגיע לבד ליועץ, העובדים מתאגדים ומנהלים משא ומתן כקבוצה עם הון פוטנציאלי של מיליארדי דולרים. מי שיזכה לנהל את ההון הזה צפוי להרוויח עמלות של עשרות מיליוני דולרים בשנה - גם לאחר ההנחה שדרשו העובדים.

קיראו עוד ב"קריירה"

הוספת תגובה
6 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רז 03/06/2026 15:19
    הגב לתגובה זו
    להשקיע בחברה רק בשביל שבעל המניות יגדיל את אחזקות מ40 אחוז ל80 אחוז בדרכ זה הפוך אבל יש מספיק כבשים שיקפצו לשחיטה הזו
  • 4.
    הנפקה שהיא כולה הונאה 03/06/2026 13:06
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שהמרוויחה העיקרית תהיה גון דיר מה שיחסוך סיבובים מיותרים של הטרקטורים וקצת חומרי דישון והדברה. וגם ייצור תרופות בחלל זול יותר. ובשביל זה ישלמו 1.8 טריליון דולר
  • 3.
    אנונימי 03/06/2026 12:36
    הגב לתגובה זו
    ההמצאה הכי גאונית ואכזרית של הקפיטליזם.
  • 2.
    אנונימי 03/06/2026 12:36
    הגב לתגובה זו
    שקל לא יראו ממני.
  • אנונימי 03/06/2026 12:59
    הגב לתגובה זו
    דרך קרנות השתלמות וכד
  • 1.
    ספייס אלביט 03/06/2026 12:30
    הגב לתגובה זו
    גם אני עושה פעם בשנה יום כיף לעובדים במימדיון.