
ממשיך לעשות היסטוריה: אילון מאסק בדרך להפוך לטריליונר הראשון בעולם
מסמכי ההנפקה של ספייסX חושפים כי שווי ההחזקות של מאסק בחברת החלל ובטסלה כבר חצה את רף הטריליון דולר - ועשוי לטפס הרבה מעבר לכך לאחר ההנפקה
אילון מאסק חוצה רף חדש בהון האישי שלו, בעקבות פרסום מסמכי ההנפקה של ספייסX. לפי הנתונים שנחשפו בתשקיף, מנכ"ל טסלה וספייסX מחזיק מניות בחברת החלל בשווי שמעמיד את הונו הכולל מעל טריליון דולר.
ספייסX פרסמה ביום רביעי את מסמכי הרישום להנפקה ראשונית לציבור, ובהם פרטים על הכנסות, הפסדים, הסכמים מסחריים ומבנה הבעלות בחברה. אחד הנתונים המרכזיים במסמך הוא היקף ההחזקה של מאסק בחברה הפרטית. מאסק מחזיק ב-6.4 מיליארד מניות של ספייסX. ההנפקה עדיין לא יצאה לפועל, אך עסקאות פרטיות אחרונות במניות החברה נעשו לפי מחיר של עד 130 דולר למניה. לפי מחיר זה, שווי ההחזקה של מאסק ב-SpaceX מגיע לכ-830 מיליארד דולר. לכך מצטרפת ההחזקה שלו בטסלה, כולל אופציות שהבשילו מתוכנית התגמול מ-2018, בשווי מוערך של כ-290 מיליארד דולר.
ביחד, שווי ההחזקות המרכזיות של מאסק בטסלה וב-SpaceX מגיע לכ-1.1 טריליון דולר. המשמעות היא שמאסק הופך לאדם הראשון שהונו חוצה את רף הטריליון דולר - לפחות לפי שווי השוק המשתמע מהעסקאות האחרונות.
המספר הזה עשוי להפוך לרשמי יותר לאחר השלמת הנפקת ספייסX. לפי הערכות בשוק, השווי הפרטי הנוכחי של החברה עומד על כ-1.7 טריליון דולר, אך ההנפקה עשויה להתבצע לפי שווי גבוה יותר. ספייסX אישרה פיצול מניה ביחס של 5 ל-1 לקראת ההנפקה - אם מחיר ההנפקה ייקבע סביב 160 דולר למניה, שווי SpaceX יעמוד על כ-2.2 טריליון דולר. במקרה כזה, שווי החזקתו של מאסק בחברה יעלה עוד יותר, ויחזק את מעמדו בראש טבלת עשירי העולם.
הזינוק בשווי של ספייסX משקף את השינוי שעובר שוק החלל המסחרי. החברה כבר אינה נתפסת רק כיצרנית רקטות, אלא כחברת תשתית רחבה יותר, עם פעילות שיגורים, לוויינים, תקשורת ושירותים מסחריים.
מאסק עשוי להגדיל את הונו גם בשנים הבאות באמצעות חבילות תגמול נוספות. תוכנית התמריצים של טסלה מ-2025 עשויה להעניק לו עד 424 מיליון מניות נוספות, ותוכנית התגמול של SpaceX כוללת עד 1.3 מיליארד מניות. אם מאסק יממש את מלוא חבילות התגמול, שווי ההחזקות שלו בטסלה וב-SpaceX עשוי להגיע לכ-6 טריליון דולר, בהתאם למחירי המניות ושווי החברות בעתיד.
לשם השוואה, ההון הנוכחי של מאסק גבוה מהתוצר השנתי של טייוואן. אם יגיע לשווי של כ-6 טריליון דולר, מדובר בסכום שמתקרב לסדרי גודל של כלכלות גדולות, כאשר רק ארה"ב וסין מציגות כיום תוצר שנתי גבוה יותר. עם זאת, השוואה בין הון אישי לתוצר מדינתי אינה מדויקת, משום שתוצר מודד פעילות כלכלית שנתית ולא עושר מצטבר. ועדיין, היא ממחישה את גודל המספרים סביב מאסק, ספייסX והעידן החדש של חברות חלל פרטיות.
מה המספרים האלה אומרים למשקיע הרגיל
צבירת ההון של מאסק אינה רק סיפור ביוגרפי - יש לה השלכות מעשיות על כל מי שחושב על חשיפה לטסלה, לספייסX לאחר ההנפקה, או לתחום החלל המסחרי בכלל.
הנקודה הראשונה היא ריכוז כוח. מאסק שולט בכ-85% מכוח ההצבעה בספייסX גם לאחר ההנפקה. זה אומר שמשקיעים קמעונאיים שיקנו מניות בהנפקה יקבלו חשיפה כלכלית לצמיחה של החברה, אבל לא השפעה על ההחלטות. המבנה הזה דומה לזה של מטא, גוגל ואלפבית - שליטה ריכוזית שמגינה על החזון ארוך הטווח של המייסד, אבל מצמצמת את מנגנוני הפיקוח של בעלי המניות.
הנקודה השנייה קשורה לתלות ההדדית בין החברות שבשליטת מאסק. טסלה, SpaceX, xAI ו-X מחוברות דרך חוזים, שיתופי פעולה וחלק מהעסקאות שנחשפו בתשקיף - כמו רכישת Cybertruck וציוד Megapack מטסלה. עבור משקיע שמחזיק מניות טסלה, עלייה בשווי SpaceX לא בהכרח מתגלגלת לתשואה ישירה. לכן כניסה להנפקת ספייסX תהיה חשיפה נפרדת, לא כפל חשיפה.
הנקודה השלישית היא תזמון. ההנפקה מגיעה כשהחברה מדווחת על הפסד שנתי של כמעט 5 מיליארד דולר, רובו בגלל השקעות כבדות ב-xAI ובתשתיות AI. סטארלינק - הזרוע הרווחית היחידה - מייצרת רווח תפעולי של כ-1.19 מיליארד דולר ברבעון, אבל היא מממנת את ההפסדים בכל שאר הפעילויות. מי שקונה בהנפקה קונה בעיקר ציפייה לצמיחה עתידית - ב-AI, בדאטה סנטרים בחלל, בהרחבת סטארלינק ובמשימות למאדים. זה לגיטימי לחלוטין, אבל חשוב להבין שהמחיר כולל פרמיה גבוהה על חזון ולא רק על פעילות קיימת.
- 10.אנונימי 24/05/2026 20:11הגב לתגובה זושימות לא יקח איתו אפילו גרביים לקבר
- 9.הוא יכול לקנות את כל ישראל ויהיה לו עודף (ל"ת)סמדר 24/05/2026 09:41הגב לתגובה זו
- 8.רועי 23/05/2026 15:56הגב לתגובה זועיקולים בדרך....
- 7.זה אני 22/05/2026 16:21הגב לתגובה זומסתפק בלהיות השני. עכשיו מה לעשות...
- 6.לא שווה לו להתכופף אם רואה שטר 100 דולר זרוק (ל"ת)צומפי 22/05/2026 16:01הגב לתגובה זו
- 5.מבורך 22/05/2026 13:19הגב לתגובה זוברכות בשפעעע מי יכול לעצור
- 4.דניאל 22/05/2026 11:57הגב לתגובה זוהניפוח הגדול בהיסטוריה טסלה נסחרת במאות אחוזים מעל הערך שלה יום אחד האמת תתגלה והכול יתרסק בפרצוף של המשקיעים.מכירת אשליות בעתיד מפיל את המשקיעים.BYD מוכרת הרבה יותר עולה במכירות כל הזמן בניגוד לטסלה והשווי שלה הרבה פחות.לא מוכרת אשליות עתידיות גףכמו טסלה.
- 3.ניר 22/05/2026 08:41הגב לתגובה זוהמערכת של טסלה מבוססת תוכנה ו Ai ניתנת ליישום גם ברכבים זולים. הסיניות מבוססות על ראדארים מסוג לידאר שהם יקרים מאוד. ולא ניתן ליישום ברכבים זולים. התוכנה של טסלה מנצחת
- 2.אנונימי 22/05/2026 03:22הגב לתגובה זושווי של 2 טריליון לחברה מפסידה נשמע לי די הזיה. אבל נראה שמאסק מוציא אנשים מדעתם.
- 1.שלום 21/05/2026 22:18הגב לתגובה זולמה שלא יתרום לי מליון אחד.הוא לא ירגיש בחסרונו.לעומת זאת יעשה אותי מאושר באדם
- אנונימי 22/05/2026 15:43הגב לתגובה זואחד מילדיו
- אנונימי 22/05/2026 13:05הגב לתגובה זוזה לא כיף רק נהיה יותר מלחיץ
- אנונימי 22/05/2026 11:01הגב לתגובה זוגם אני רוצה מליון קטן
- אנונימי 22/05/2026 07:59הגב לתגובה זומאושר הוא זה שעושה ומייצר וממילא גם מעשיר את עצמו וסביבתו פנימית וכלכלית. מי שמתעשר בלא שעמל על עושרו סופו להיות אומלל.
- משחק 22/05/2026 13:20כל עוד זה בדרך הישר כיף להיות.עשירר