
המשקיעים חששו מהדילול: ג'נריישן צנחה ב-10% והשלימה גיוס ענק לאחר המסחר
הקרן הודיעה כי היא בוחנת הנפקת מניות ואופציות למוסדיים והמניה צנחה, ברקע המגעים לעסקת שיכון ובינוי אנרגיה; בשוק חוששים מדילול בעלי המניות ומהיקף המימון שיידרש להשלמת העסקה
ג'נריישן ג'נריישן קפיטל 0.08% צנחה בכ-10% לאחר שדיווחה כי היא בוחנת הנפקת מניות וכתבי אופציה למשקיעים מוסדיים. לאחר סיום המסחר השלימה החברה גיוס של מיליארד שקל, גבוה מהתוכנית המקורית לגייס 800 מיליון שקל, בהנפקה שנסגרה במחיר של 240 שקל למניה.
ג'נריישן רוצה לעלות לשליטה בשיכון ובינוי אנרגיה ולהפוך לאחת יצירניות החשמל הגדולות בישראל, ברשות החשמל מפחדים מרכוזיות ומתנגדים בינתיים למהלך כזה, אבל בנוסף הרכישה, שתצא לפועל כנראה בדרך של מיזוג לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל תדרוש מהקרן לגייס סכום גדול, אם עד עכשיו השוק חשב שזה יתבצע בעיקר דרך חוב, מתברר כעת שיהיה רכיב הוני משמעותי, וזה עשוי לבוא על חשבון בעלי בעלי המניות הקיימים.
הנפקת מניות ואופציות יכולה לחזק את קופת החברה, אבל היא גם מדללת את בעלי המניות הקיימים. במקרה הזה, החשש אפילו רחב יותר: גם אחרי גיוס של מיליארד שקל, ג'נריישן עדיין תצטרך למצוא מקורות מימון נוספים, בין אם באמצעות חוב, הכנסת שותף פיננסי או אסטרטגי, או שימוש בתמורה ממכירת פעילות הרכבות באנגליה. במילים אחרות, השוק לא רואה כאן רק גיוס נקודתי, אלא מהלך מימוני מורכב, עם לא מעט חלקים שעדיין צריכים להתחבר.
מבחינת ג'נריישן, עסקת שיכון ובינוי אנרגיה יכולה להיות קפיצת מדרגה בפעילות האנרגיה שלה, אבל גם כאן השאלה היא באיזה מחיר. שיכון ובינוי אנרגיה מחזיקה בשתי תחנות כוח מרכזיות בהספק מצרפי של כ-1.9 גיגה-ואט, עם דגש על נכסי בסיס שמייצרים תזרים שוטף: 50% מתחנת רמת חובב, שהספקה כ-1,200 מגה-ואט, ותחנת חגית מזרח בהספק של 660 מגה-ואט. אלה נכסים שפועלים על גז טבעי ומשתלבים במגמה הרחבה של הגדלת חלקם של יצרני החשמל הפרטיים במשק, אבל הם גם נכסים שמושכים תשומת לב רגולטורית בגלל הריכוזיות האפשרית בשוק. ג'נריישן כבר פועלת בתחום דרך פאוורג'ן, שמרכזת פעילות בתחנות כוח, אנרגיות מתחדשות, אגירה ואספקת חשמל, ולכן רכישת שיכון ובינוי אנרגיה יכולה להגדיל משמעותית את היקף הפעילות שלה ולהפוך אותה לשחקנית מרכזית יותר בשוק החשמל.ולכן עסקת שיכון ובינוי אנרגיה אינה רק עסקה פיננסית, אלא מהלך שיכול לשנות את מפת ההחזקות בשוק החשמל. לכן היא צפויה להיבחן גם דרך שאלת הריכוזיות. ככל שהעסקה תתקדם, ייתכן שג'נריישן תידרש לבצע התאמות, ואולי אף למכור חלק מהנכסים, כדי לקבל את האישורים הנדרשים. כלומר, גם אם החברה תצליח לסגור את המימון, עדיין לא בטוח שהעסקה תעבור בדיוק במבנה שבו היא נבחנת היום.
- 2.רעיון טוב (ל"ת)המובטל בטיטו 04/06/2026 14:11הגב לתגובה זו
- 1.אחחח איזה שוק חכם זה מה שמגיע לחברות שמשתמשות בכלים לא קונבנציונליים (ל"ת)מ. כהן 04/06/2026 11:22הגב לתגובה זו