בניין ישן צילום: AI
בניין ישן צילום: AI

אחרי 53 שנה בדירה: דיירת מוגנת בירושלים ניצחה את בעל הבית

בית הדין לשכירות חייב את בעל הבניין ברחוב הדקל שבבירה לבצע איטום מלא, לחבר את חדר המדרגות לחשמל ולתקן קירות מתפוררים - אחרי שנים של הזנחה. גם הדיירת לא יצאה נקייה לגמרי

עוזי גרסטמן | (18)

פסק דין שניתן באחרונה בבית הדין לשכירות בירושלים על ידי השופט אמיר דהאן, סגן הנשיא, חושף תמונה עגומה של בניין מגורים ברחוב הדקל 10 בירושלים: נזילות חוזרות ונשנות, חדר מדרגות חשוך ומתפורר, וטיח שנושר עד לחשיפת ברזל ובטון. מצד אחד נמצאת דיירת מוגנת שגרה בבניין 53 שנה, ומצד שני ניצב בעל בית שטוען שהוא מנסה לתקן אבל לא זוכה לשיתוף פעולה. את התביעה הגישה אביבה לוי, דיירת מוגנת, נגד דוד אשריאן, בעל הבניין. בלב הסכסוך עמדו כמה בעיות קשות, והראשונה שבהן היא רטיבות כרונית בדירה.

בנה של הדיירת, עוזי לוי, העיד בבית הדין כי המים יורדים מהדירה שמעל "כמו נהר", וכי הנזילות חוזרות על עצמן חודשים רבים. הוא סיפר על פיצוץ בדוד מים בדירה העליונה ועל נזקים שנגרמו למכשירי חשמל. הדיירת עצמה העידה על קילופים בקירות וכתמים שחורים של עובש במטבח, באמבטיה ובמרפסת.

מנגד, נציג בעל הבית סימון ידידי טען כי הנזילות טופלו בכל פעם שדווח עליהן. האינסטלטור אחמד חסן, שהעיד מטעם בעל הבית, אישר שהגיע לדירה ארבע פעמים ותיקן בעיות שנבעו מדוד שהתפוצץ ומסתימה בקו ראשי. לדבריו, הנזילות הסתיימו לאחר כל תיקון. אבל בית הדין לא השתכנע שהעניין אכן נגמר. השופט דהאן קבע כי העובדה שהנזילות שבו שוב ושוב, במקומות שונים בדירה, מלמדת על כך שהטיפול היה חלקי, ושאין מנוס מאיטום מלא של הרצפה-תקרה בין שתי הדירות. בית הדין ציין כי שפיכת כמות גדולה של מים על הרצפה של השכן מלמעלה הביאה לנזילה דרך הרצפה - ראיה חותכת לכך שהבידוד לא תקין.

חדר מדרגות חשוך ומסוכן

סוגיה נוספת שעלתה בתיק היא היעדר תאורה בחדר המדרגות המשותף. החשמל נותק לפני שנים רבות עקב חוב שלא שולם, ומאז הדיירים מסתדרים עם מנורות פרטיות שהתקינו מעל דלתותיהם. בעל הבית טען שהדיירים עצמם, כולל הדיירת, לא שילמו את חשבון החשמל. הדיירת טענה שהחוב נוצר לפני שבעל הבית הנוכחי רכש את הבניין.

השופט דהאן לא קיבל את הטיעון של בעל הבית. הוא קבע כי חובתו של בעל הבית לדאוג לתאורה בחדר המדרגות היא חובה חקוקה לפי חוק הגנת הדייר, וכי העובדה שהחוב נוצר בתקופת בעלים קודמים אינה פוטרת את הבעלים הנוכחי. התקנת תאורה פרטית או בחזית הבניין אינה תחליף. בית הדין חייב את בעל הבית לחבר את החשמל מחדש, גם אם הדבר מחייב תשלום חוב קודם. במקביל, חייב בית הדין את הדיירת להוסיף לדמי השכירות את חלקה בחשבון החשמל, בהתאם לתקנות - סכום של 152.5 שקל עבור 100 חודשים.

ביקור שערך בית הדין בבניין חשף מצב קשה גם בחדר המדרגות עצמו: טיח מתקלף, סדקים חמורים, פטריות, וחשיפה של ברזל ובטון. בעל הבית טען כי ב-2019 בוצעו עבודות חיזוק קונסטרוקטיביות בעקבות דו"ח מבנים מסוכנים של עיריית ירושלים, ושהבניין הוצא מכלל סכנה. אבל בית הדין קבע כי גם אם בוצעו חיזוקים, אין בכך כדי לפטור את בעל הבית מתחזוקה שוטפת, בייחוד כשיש חשש מפני נשירת טיח שעלולה להוות סכנה בטיחותית. בעל הבית חויב לבצע תיקונים יסודיים: הסרת טיח רופף, תיקון סדקים, החלקה וצביעה - הכל עד ל-1 לאוגוסט הקרוב. 

הדיירת ניסתה לטעון שהמקור של הסדקים הוא בחפירה שפגעה ביסודות הבניין, שבוצעה על ידי בעל הבית הקודם. אבל בית הדין דחה את הטענה זו מכיוון שהיא לא הגישה חוות דעת הנדסית כדי לתמוך בה, תוך שהשאיר את הדלת פתוחה להליך עתידי בנושא.

גם בלוני גז ותיבות דואר

בית הדין התייחס גם לתיבות הדואר השבורות בבניין. בעל הבית טען שמדובר ב"זוטי דברים" ושהתביעה קנטרנית, אבל השופט דחה את הטענה וקבע כי תיבות דואר מוסדרות במפורש בתקנות הגנת הדייר ואינן עניין של מה בכך.

נושא מפתיע שעלה דווקא מצד ההגנה: בלוני גז שהדיירת התקינה על חלון דירתה ללא אישור בטיחות. בית הדין התייחס לכך בחומרה והורה לדיירת להגיש אישור בטיחות גז מטכנאי מוסמך. האישור הוגש ונמצא תקין.

בעל הבית חויב לבצע בדיקה הנדסית מלאה של מקורות הרטיבות עד ה-1 ליולי השנה, לבצע איטום ותיקוני צבע עד ה-1 לנובמבר השנה, לתקן את חדר המדרגות עד ה-1 לאוגוסט השנה, לחבר חשמל ולהתקין תיבות דואר חדשות. שאלת הוצאות המשפט תוכרע רק לאחר שבעל הבית ישלים את כל המטלות.

הוספת תגובה
18 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אנונימי 09/06/2026 06:54
    הגב לתגובה זו
    בבניין בו הכל הרוס והדיירת מבוגרת מחכה הרוכש שהגברת תסתלק...לא מעניין אותו שום דבר.מזלה שבית הדין לשכירויות הבין את מצוקתה וכפה עליו למלא את רוח החוק.
  • 9.
    מי שקנה את הבניין ידע שהוא הולך להידפק בטח קנה בזול (ל"ת)
    אלי 06/06/2026 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בעל הבית חתיכת חרא וקמצן. זה מה שהוא (ל"ת)
    קטינקה 04/06/2026 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א 03/06/2026 15:47
    הגב לתגובה זו
    מי ביקש ממנה לשכור את הדירה הזאת היא לא מרוצה שתחפש משכיר אחר מה זה הסחיטה הזאת
  • אנונימי 06/06/2026 08:20
    הגב לתגובה זו
    כשקיבל ממנה את דמי המפתח
  • אנונימי 05/06/2026 07:11
    הגב לתגובה זו
    כשחלק חשוב ששכד זה גרושים.
  • 6.
    אנונימי 03/06/2026 15:06
    הגב לתגובה זו
    אבל מה לעשות שככה זה היה דמי מפתח שהיו משלמים כשליש מערך הבית תמורת הזכות לגור לכל ימיהם במחיר מופחת אז לצער כל המתלוננים כאן ובעל הבית היא מאריכה ימים. אגב זאת גם הבעיה האקטוארית שיש לקרנות פנסיה שתוחלת החיים עלתה.
  • 5.
    אנונימי 03/06/2026 10:32
    הגב לתגובה זו
    אין גבול להתעמרות.
  • 4.
    חיים 03/06/2026 09:05
    הגב לתגובה זו
    מזכיר משטרים קומוניסטיים במזרח אירופה לפני 70 שנה.זה לא כלכלי ולא הוגן לבעל הנכס.
  • חוק השכירות המוגנת הוא המשך של חוק מתקופת המנדט. (ל"ת)
    פרדון 03/06/2026 12:49
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 03/06/2026 11:31
    הגב לתגובה זו
    משקנה אותו מוטלות עליו חובות
  • 3.
    אנונימי 03/06/2026 09:01
    הגב לתגובה זו
    דיירים שמשלמים גרושים וחושבים שמגיע להם הכל. אבל לפחות הזקנה תמות בקרוב והנכס יחזור לבעלים
  • אריק בלי בנץ 06/06/2026 08:23
    הגב לתגובה זו
    כשהוא קנה את הבניין הוא ידע שיש הו דיירת מוגנת. והוא יודע מה חוק הגנת הדייר אומר
  • 2.
    אנונימי 02/06/2026 23:39
    הגב לתגובה זו
    אין גבול לקמצנות וההפקרות והחזירות תיבות דואר תקינות זה זוטי דברים.. סופסוף שופט שלא מוותר והולך לראות
  • 1.
    אבישלום 02/06/2026 13:08
    הגב לתגובה זו
    אפילו חוב של 152 שח עבור 100 חודשים דהיינו 1.5 שח לחודש! הקמצנית הנצלנית לא שילמה.
  • אנונימי 04/06/2026 18:47
    הגב לתגובה זו
    אם זו דעתך לא צריך לדעת רק לקחת כסף אור במדרגות זו חובה לקשישים תמות אמן !
  • עמית רייף 02/06/2026 16:39
    הגב לתגובה זו
    ונשמע שאתה כמו בעל הדירה הזה משכיר דירות מתפוררות ולא רוצה לתקן כלום.מזל שיש בית דין ממולח כזה עליכם יאגנבים
  • שלום 03/06/2026 11:53
    אי אפשר להטיל את כל החובות והאשמה על המשכיר. יש הרגשה בציבורמשבעלי הדירות מתישרים על חשבון השוכרים. כדאי לדעת שמרבית בעלי הדירות הם בעצמם אנשים מבוגרים ודמי השכירות מהדירה הם חלק מהפנסיה ממנה הם חיים.