וול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

נעילה אדומה בוול-סטריט; קוגנייט צנחה ב-20%, אונדס נפלה ב-14%

צוות גלובל | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות שערים, לאחר שהמשקיעים ניסו להעריך מחדש את הסיכונים הגיאופוליטיים מול איראן לצד המשך ההתלהבות סביב מניות הבינה המלאכותית. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-1%, מדד S&P 500 איבד כ-0.7%, והנאסד"ק נחלש ב-0.9% לאחר שאתמול הגיעו המדדים המרכזיים לשיאים חדשים.

הגורם המרכזי שהכביד על השוק היה חוסר הוודאות סביב השיחות בין ארצות הברית לאיראן. הנשיא דונלד טראמפ ניסה מוקדם יותר השבוע להרגיע את השווקים ואמר כי המגעים נמשכים "בקצב מהיר", אך בוול סטריט חוששים כי הלחימה של ישראל מול חיזבאללה בלבנון תקשה על הגעה להסכם רחב שיביא לסיום המלחמה ולפתיחה מחודשת של מצרי הורמוז. המתיחות במזרח התיכון דחפה את מחירי הנפט כלפי מעלה. הדיווחים על תקיפות איראניות נגד כוויית ובחריין, לצד תקיפות אמריקאיות באי קשם שבאיראן, הגבירו את החשש מפגיעה נוספת באספקת האנרגיה. הנפט האמריקאי מסוג WTI נסחר מעל 95 דולר לחבית, בעוד שמחיר הברנט נע סביב 97 דולר לחבית.

במקביל, המשקיעים המשיכו לעקוב אחר עונת הדוחות, שמתקרבת לסיומה. ברודקום וקראודסטרייק צפויות לפרסם תוצאות, והן עשויות לספק אינדיקציה נוספת לביקושים בתחומי השבבים, הסייבר והטכנולוגיה. למרות הירידות היום, תחום ה-AI נותר אחד ממוקדי העניין המרכזיים בשוק.

בזירת המאקרו, נתוני ADP הראו כי המגזר הפרטי בארצות הברית הוסיף 122 אלף משרות בחודש מאי. הנתון מספק איתות חיובי נוסף לקראת דוח התעסוקה הרשמי שיתפרסם ביום שישי, אך בשוק נראה כי החשש מהסלמה גיאופוליטית ומעלייה במחירי האנרגיה גבר היום על הנתונים החיוביים משוק העבודה.


גורם נוסף שחוזר להשפיע על הסנטימנט הוא סוגיית המכסים. ממשל טראמפ מקדם הצעה להטיל מכס של לפחות 10% על יבוא מכ-60 שותפות סחר, בעקבות בדיקה שנוגעת לטיפול בסחורות שלפי הטענה יוצרו בכפייה. בין הכלכלות שמוזכרות בהקשר הזה נמצאות האיחוד האירופי, קנדה, מקסיקו, בריטניה וטאיוואן גם ישראל בפנים. החזרה של נושא המכסים מוסיפה שכבת אי-ודאות נוספת, במיוחד בתקופה שבה המשקיעים כבר מתמודדים עם עלייה במחירי האנרגיה ועם חשש מחזרה של לחצי אינפלציה.


מלאי הנפט בארה"ב ירד לשפל של שני עשורים בעקבות המלחמה באיראן - מלאי הנפט והמוצרים המזוקקים ירד ל־1.57 מיליארד חביות, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2004; ארה"ב הגדילה את היצוא כדי לפצות על המחסור שנוצר בעקבות סגירת מצרי הורמוז, והאנליסטים מזהירים כי המשך המשבר עלול להוביל לזינוק נוסף במחירי האנרגיה


מורגן סטנלי: החששות מהוצאות ה-AI של מטא Meta Platforms -2.33%  מוגזמים - למרות ירידה של כ-25% מהשיא ומחיקת כ-500 מיליארד דולר משווי השוק, בבנק רואים פוטנציאל עלייה של כ-30% במניה בזכות Meta AI, מנויים חדשים ובסיס של 3.5 מיליארד משתמשים יומיים


דיפסיק בדרך לגיוס של 7.4 מיליארד דולר לפי שווי של עד 59 מיליארד דולר - חברת ה-AI הסינית משנה כיוון ופותחת את הדלת למשקיעים חיצוניים, בהם טנסנט ו-CATL, על רקע המעבר למודלי סוכן, מגבלות השבבים האמריקאיות והמאמץ של סין לבנות תעשיית AI עצמאית



מניות בולטות ב S&P:
-1.62%

  • טרם החל המסחר הרציף

מניות בולטות בדאו ג'ונס:
-1.87%

  • טרם החל המסחר הרציף

[rising-falling-NASDAQ]


מאקרו

שר האוצר האמריקאי: הזינוק באינפלציה בעקבות מלחמת איראן יהיה זמני - מחירי הדלק בארה"ב זינקו לאחר סגירת מצרי הורמוז, והלחץ על משקי הבית פוגע בתמיכה בטראמפ; בממשל טוענים כי הכלכלה עדיין חזקה וכי ההתייקרות לא תהפוך למשבר מתמשך


ארה"ב מרחיבה את ייצור הדלק הגרעיני בניסיון להפחית תלות ברוסיה - Urenco תקים מתקן העשרת אורניום חדש בניו מקסיקו בהשקעה של מיליארדי דולרים, לקראת איסור יבוא הדלק הגרעיני מרוסיה ב-2028

האינפלציה בגוש האירו חצתה את ה-3% - הריבית בדרך למעלה? האינפלציה בגוש האירו עלתה במאי ל-3.2%, ואינפלציית הליבה האיצה ל-2.5%; ב-ECB חוששים מהתגלגלות המחירים לשכר ולמחירי החברות, אבל נזהרים ממסלול חד מדי על רקע חולשה בפעילות העסקית

קיראו עוד ב"גלובל"

ההרשעה שמפחידה את השורטיסטים בוול סטריט - אנדרו לפט, מייסד Citron Research ואחד השורטיסטים המוכרים בארה"ב, הורשע בפרשה שבה נטען כי השתמש בציוצים ודוחות כדי להפיל מניות ולגרוף רווח מהיר; המקרה עשוי לשנות את הדרך שבה שורטיסטים מפרסמים תזות שליליות על חברות ציבוריות


מניות במרכז

חברת החלל והביטחון שהתחילה להיסחר היום בוול-סטריט - חברת Applied Aerospace & Defense גייסה כ-650 מיליון דולר ותיסחר בניו יורק תחת הסימול AADX; החברה מספקת רכיבים לשיגורי חלל, טילים ורחפנים, אך עדיין מציגה הפסד תפעולי


מיקרוסופט Microsoft Corp -1.5%      ירדה, למרות שהחברה מציגה שבב קוונטי חדש שלטענתה אמין פי 1,000 מהדור הקודם ומקצר בחצי את לוח הזמנים לפיתוח מחשב קוונטי סקיילבילי, עם יעד חדש לשנת 2029. על הנייר מדובר בהתפתחות טכנולוגית מעניינת, אבל בשוק נראה שהמשקיעים לא ממהרים לתמחר את זה לתוך המניה. מיקרוסופט יורדת בכ-1.1% לפני הפתיחה לרמה של 436.60 דולר, אחרי ירידה של יותר מ-4% ביום המסחר הקודם. האנליסטים של KeyBanc מתייחסים לפעילות הקוונטום כמוקד צמיחה ארוך טווח, אבל בטווח הקצר המשקיעים עסוקים בנושאים קרובים יותר, בעיקר ב-AI, בתחרות מול אמזון וגוגל, ובהמשך ההתאוששות במניה. במקביל, החברה משיקה שבעה מודלים חדשים של בינה מלאכותית בכנס Build, כולל מודל reasoning ראשון בעלות טוקנים נמוכה, ומאותתת שהיא מנסה לבנות יכולות עצמאיות יותר אחרי סיום הבלעדיות עם OpenAI. למרות התאוששות של כ-20% מתחילת אפריל, המניה עדיין יורדת בכ-9% מתחילת 2026, והמשקיעים עדיין מחפשים סיבה ברורה יותר להמשך המהלך.


פאלנטיר Palantir -1.41%   ירדה, כשברקע האסיפה השנתית של בעלי המניות שבה צפויה הצבעה על דרישה לבדיקת מדיניות זכויות האדם של החברה. שתי הצעות בעלי מניות קוראות לדוחות עצמאיים שיבחנו האם התוכנה של פאלנטיר תורמת לפגיעה בזכויות אדם מצד לקוחות ממשלתיים, בהם הצבא הישראלי, רשות ההגירה והמכס בארה"ב וגופי משטרה מקומיים. מאחורי ההצעות עומדים גופים דתיים ומשקיעים מוסדיים, כשגם קרן העושר הנורבגית, שמנהלת כ-2.2 טריליון דולר, תומכת בשתי ההצעות בטענה שהדירקטוריון צריך להתייחס לסיכוני קיימות מהותיים ולהשלכות החברתיות והסביבתיות של פעילות החברה ומוצריה. ההצעות עצמן צפויות להיכשל, בעיקר בגלל מבנה מניות שנותן למקורבים, בהם המנכ"ל אלכס קארפ, המייסד סטיבן כהן והיו"ר פיטר תיל, כוח הצבעה של 49.99%. ועדיין, עצם ההצבעה מייצרת לחץ ציבורי ומשקיעי נוסף על פאלנטיר, חברה שגם כך נמצאת במוקד דיון סביב השימושים הביטחוניים והממשלתיים במערכות שלה.


רשת בתי הכלבו האמריקאית מייסי’ס (Macy's Inc 4.42%      ) עלתה קלות, מייסיז עם תוצאות טובות מהצפוי לרבעון הפיסקאלי הראשון והיא גם מעלה את התחזית לשנה כולה, למרות החששות מהאטה בצריכה הפרטית ומהשפעות המאקרו על משקי הבית בארה"ב. מייסי’ס סוגרת חנויות חלשות, משקיעה בחנויות שנשארות פתוחות, מחזקת את כוח האדם ומשפרת את תמהיל המוצרים. אחרי תקופה ארוכה של ירידה במכירות הזהות, הרבעון הנוכחי מצביע על כך שהתוכנית מתחילה לזוז בכיוון הנכון. המניה, שעלתה בכ-30% ב-2025 ירדה בכ-1.7% מתחילת השנה לפני פרסום הדוחות וכעת היא שוב מטפסת בכ-3% במסחר המוקדם בוול סטריט. מייסי’ס דיווחה על הכנסות של 4.68 מיליארד דולר, לעומת 4.60 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ-2%. ההכנסות היו גם גבוהות מתחזיות האנליסטים, שעמדו על 4.61 מיליארד דולר. הרווח הנקי המדווח הסתכם ב-63 מיליון דולר, או 23 סנט למניה, לעומת 38 מיליון דולר, או 13 סנט למניה, ברבעון המקביל. בנטרול הוצאות חד פעמיות ועלויות ארגון מחדש, הרווח המתואם עמד על 13 סנט למניה, לעומת 16 סנט למניה בשנה שעברה, אך מעל התחזיות שעמדו על 3 סנט בלבד למניה - מייסי’ס עקפה את הציפיות והעלתה תחזית - המניה מתחזקת



מארוול Marvell Technology Group Ltd. -5.35%     ממשיכה לרכז עניין, אחרי זינוק של 33% ביום המסחר הקודם, העלייה היומית החדה ביותר שלה אי פעם. המניה עלתה 4%, כשהרוח הגבית מגיעה מהתבטאות של מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בכנס Computex בטייוואן. הואנג אמר שמארוול יכולה להיות "חברת הטריליון דולר הבאה", לאחר שאנבידיה השקיעה בה 2 מיליארד דולר במסגרת שיתוף פעולה לפיתוח תשתיות AI חצי-מותאמות אישית. ההיגיון מאחורי ההתלהבות הוא הצורך ההולך וגדל בתשתיות תקשורת שמחברות בין מרכזי נתונים ותומכות בעומסי העבודה של בינה מלאכותית. אחרי הזינוק, מארוול מגיעה לשווי שוק של כ-254.38 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת המועמדות הבולטות לכניסה למדד S&P 500 בעדכון הרבעוני הקרוב. כניסה למדד עשויה לייצר ביקושים מצד קרנות פסיביות שעוקבות אחר המדד, אבל עדיין אין ודאות שזה יקרה כבר בעדכון הקרוב, שכן ועדת המדדים של S&P Dow Jones מחזיקה בשיקול דעת רחב בהחלטות האלה. בינתיים, המניה נהנית משילוב של סיפור AI חזק, תמיכה מצד אנבידיה וציפייה אפשרית לכניסה למדד המרכזי בארה"ב.


גיטלאב GitLab -5.91%   ירדה, למרות שהחברה מציגה תוצאות טובות מהצפוי לרבעון הפיסקאלי הראשון ומעלה תחזית לשנה כולה. החברה מדווחת על רווח מתואם של 23 סנט למניה, מעל תחזיות האנליסטים ל-21 סנט, והכנסות של 264.2 מיליון דולר, צמיחה של 23% לעומת השנה שעברה ומעל הצפי ל-254.2 מיליון דולר. המנכ"ל ביל סטייפלס מציג את עידן ה-AI agentic כרוח גבית מבנית לחברה, ומדגיש את הביקוש הגובר מצד לקוחות גדולים לפתרונות סביב אבטחה, ממשל תאגידי ותזמור פיתוח תוכנה בקנה מידה רחב. עם זאת, המניה יורדת בכ-5.4% לפני הפתיחה, אחרי שכבר ירדה 5.8% ביום שלישי לרמה של 31.82 דולר. הלחץ מגיע בין היתר מהחולשה הרחבה במניות התוכנה, אחרי שמניות כמו אורקל, סרוויסנאו, גרטנר ו-Workday נחלשו, ומהחשש שהאימוץ של AI יפגע בחלק ממודלי הפעילות הקיימים בתחום. במקביל, גיטלאב מודיעה על תוכנית התייעלות שכוללת קיצוץ של כ-14% מכוח האדם, כ-350 עובדים, ויציאה מ-22 מדינות, מהלך שצפוי לגרור עלויות ארגון מחדש של 30 עד 35 מיליון דולר.


פאלו אלטו Palo Alto Networks 1.04%    ירדה שתוצאות הרבעון של חברת אבטחת הסייבר לא מצליחות לעמוד ברף הציפיות הגבוה. החברה עצמה ממשיכה לפעול באחד התחומים המבוקשים בשוק הטכנולוגיה, אבל המניה מגיעה לנקודה שבה השוק דורש לא רק צמיחה ועמידות, אלא גם הפתעה חיובית ברורה מול ציפיות שכבר נמתחו כלפי מעלה. הירידה במניה משקפת בעיקר את הפער בין ביצועי החברה לבין הציפיות שנבנו סביבה, ולא בהכרח שינוי חד בסיפור הפעילות שלה. עבור משקיעים, זהו עוד סימן לכך שבתחומי הסייבר והתוכנה, במיוחד אחרי תקופות של תמחור גבוה, דוח "בסדר" לא תמיד מספיק כדי לתמוך במניה.


פרטנרס גרופ Partners Group N 0.65%     מתמודדת עם לחץ פדיונות באחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הפתוחות שלה, כשהחברה מגבילה משיכות על רקע עלייה בבקשות מצד משקיעים. עד עכשיו, עיקר הלחץ בשווקים הפרטיים הורגש בעיקר בכלי השקעה בתחום האשראי הפרטי, אבל ההתפתחות הנוכחית מאותתת שהחשש מתחיל לגלוש גם לאפיקים אחרים בתוך עולם ההשקעות הפרטיות. המשמעות מבחינת השוק היא לא רק אירוע נקודתי בקרן אחת, אלא בחינה רחבה יותר של נזילות במוצרים שמאפשרים כניסה נוחה יחסית להשקעות פרטיות, אבל לא תמיד מאפשרים יציאה באותה קלות. כאשר משקיעים מבקשים למשוך כספים בקצב גבוה יותר, מנהלי הקרנות נדרשים לאזן בין הרצון לספק נזילות לבין הצורך להגן על יתר המשקיעים ועל תיק הנכסים.


אקזו נובל Akzo Nobel 0.24%   נסחרה בירידה חזקה לאחר שניפון פיינט ושרווין-וויליאמס מוותרות על הניסיון לרכוש את יצרנית הצבעים ההולנדית. המניה נופלת בעד 22%, הירידה החדה ביותר שלה אי פעם, כשהשוק מתמחר מחדש את הסיכוי לעסקת רכישה שהייתה יכולה להציף ערך לבעלי המניות. במקרים כאלה, חלק מהמחיר במניה כולל פרמיית עסקה, וכאשר האפשרות הזו יורדת מהשולחן, התיקון יכול להיות מהיר וחד. הירידה החדה משקפת בעיקר את אובדן הציפייה לעסקה, אבל גם מחזירה את הפוקוס לביצועים העצמאיים של החברה, לתנאי השוק בענף הצבעים וליכולת שלה לשפר את התוצאות בלי תמיכה של מהלך מיזוג או רכישה.


אינדיטקס Itaconix PLC -1.1%    ירדה למרות שקצב הצמיחה במכירות מתחזק בתחילת הרבעון השני, מה שמחזק את הביטחון ביכולת של בעלת רשת זארה להתמודד עם חולשה בצריכה הפרטית. בתקופה שבה קמעונאיות רבות מתמודדות עם לקוחות זהירים יותר, אינדיטקס מצליחה להראות שיפור בקצב המכירות, נתון שמקבל משקל גבוה במיוחד אצל משקיעים שמחפשים חברות צריכה עם יכולת עמידה טובה יותר. עבור השוק, השאלה המרכזית היא האם השיפור הנוכחי משקף מומנטום נקודתי או יכולת רחבה יותר של החברה לשמור על ביקושים גם כשהצרכן מצמצם הוצאות. בשלב זה, הנתונים מספקים תמיכה לסיפור של אינדיטקס כחברה שמצליחה להמשיך למשוך קונים, גם בסביבה פחות נוחה לענף האופנה.



אובר Uber -2.51%    מגבילה את השימוש בכלי AI לעובדים - החברה קבעה תקרת שימוש חודשית לכלי תכנות מבוססי AI, לאחר שניצלה את תקציב הבינה המלאכותית השנתי מוקדם מהצפוי; במקביל, כ-10% מהקוד שלה כבר נכתב באמצעות סוכני AI


ישראליות בוול-סטריט

נייס נייס -1.74%  בחוזה גדול בבריטניה: תספק את תוכנת מוקדי השירות בפרויקט של 500 מיליון פאונד- רשות המסים והמכס הבריטית בחרה ב-Capgemini להקמת מערך שירות לקוחות בענן לשמונה שנים; נייס מוגדרת במכרז כספקית תוכנת ה-CCaaS


אלפא תאו (Alpha Tau Medical 0.54%   ) זינקה ב-18% והתקרבה לשווי שוק של מיליארד דולר, אחרי שהחברה הישראלית הודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת טולמר, לפיתוח ושיווק טיפול Alpha DaRT בסרטן הערמונית בארצות הברית. מתחילת השנה משלימה המניה עלייה של כ-120%, כאשר ההסכם הנוכחי נותן פה נראות קדימה סביב פוטנציאל המסחור של הטכנולוגיה בארה"ב. אלפא תאו, שנוסדה עוד ב-2016, מפתחת טיפול בסרטן באמצעות קרינת אלפא ממוקדת, חתמה על הסכם עם טולמר, חברה שפועלת בתחומי האורולוגיה, האונקולוגיה, האנדוקרינולוגיה והאנדוקרינולוגיה לילדים בארה"ב. במסגרת ההסכם, טולמר תקבל זכויות שיווק בלעדיות בארצות הברית עבור Alpha DaRT לטיפול בסרטן הערמונית, לתקופה של 20 שנה מהמכירה המסחרית הראשונה, בכפוף לתנאי ההסכם. בנוסף, לטולמר תהיה אופציה להרחיב את שיתוף הפעולה גם לתחום סרטן שלפוחית השתן, בכפוף לעמידה בקריטריונים קליניים שנקבעו בין הצדדים - ההסכם שמקפיץ את אלפא תאו: טולמר תשווק את הטיפול בארה"ב, המניה מזנקת ב-22%



קוגנייט (Cognyte software -1.57%  ) נחתכה אחרי פרסום הדוחות לרבעון הראשון של שנת הכספים 2027, כשהשוק מתמקד בעיקר בפספוס החד בשורת הרווח. החברה דיווחה על הכנסות של 105.5 מיליון דולר, עלייה של 10.4% לעומת הרבעון המקביל ומעט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-105 מיליון דולר, אבל הרווח למניה הסתכם ב-3 סנט בלבד, רחוק מהתחזיות שעמדו על 8 סנט, פספוס של כ-62.5%. במקביל, קוגנייט מציגה שיפור ברווחיות התפעולית, עם רווח תפעולי GAAP שהוכפל ל-4.4 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם שעלה ב-31.5% ל-13.6 מיליון דולר, אבל ההפסד הנקי העמיק ל-3 מיליון דולר, בעיקר בשל הפסדי מטבע, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת עבר לשימוש של 4.7 מיליון דולר לעומת תזרים חיובי של 1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה אמנם השאירה את התחזית השנתית ללא שינוי, להכנסות של כ-448 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של כ-68 מיליון דולר, אבל בשלב הזה נראה שהמשקיעים רצו לראות תרגום חזק יותר של הצמיחה והרווחיות גם לשורת הרווח למניה.


קמטק Camtek Ltd. -0.87%  קיבלה הזמנות ביותר מ-105 מיליון דולר; המערכות יסופקו ב-2027- החברה קיבלה הזמנה של 55 מיליון דולר מלקוח OSAT מהשורה הראשונה והזמנות נוספות של יותר מ-50 מיליון דולר מיצרנית מובילה של זיכרונות HBM עבור מערכות Hawk


אודיטי Oddity Tech 0.46%  נופלת - ההכנסות ירדו ב-26% והחברה עברה להפסד של 21 מיליון דולר- אודיטי מאבדת גובה אחרי דוחות חלשים וזינוק בעלויות רכישת הלקוחות; המשקיעים מפקפקים ביכולת החברה להחזיר את מודל הצמיחה והרווחיות למסלול

הוספת תגובה
1 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/06/2026 21:50
    הגב לתגובה זו
    מה עוד צריך כדי לפתוח בחקירה סביב מה שקורה במסחר בארץ ובארביטראז