סולארי
צילום: עדי ברזילי

שוק האנרגיה הסולארית צפוי להכפיל את עצמו תוך 5 שנים

כדאי לשים דגש על החברות היזמיות הפועלות בתחום, אשר צפויות ליהנות מהמשך תמיכה רגולטורית ומירידת מחירי המערכות

מיטל בר דוד | (15)

אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בתחום שוק החשמל בשנים האחרונות הינה גיוון אמצעי ההפקה. זאת, בעיקר לאור הוזלת הייצור באמצעות טכנולוגיות חדישות ובראשן אנרגיה סולארית (מערכות פוטו וולטאיות, או PV) וטורבינות רוח. בטור זה אתמקד בשוק האנרגיה הסולארית.

היקף ייצור האנרגיה הסולארית יוכפל תוך 5 שנים

רק השבוע פרסמה ה-IEA סוכנות האנרגיה העולמית (International Energy Agency) ניתוח שוק ותחזיות על אנרגיות מתחדשות לחמש השנים הקרובות. מהסקירה עולה כי עד לשנת 2024 ייצור החשמל באמצעות אנרגיה סולארית יכפיל את עצמו ואף יותר! לא זו בלבד, הייצור יצמח יותר מפי 2 מייצור באמצעות טורבינות רוח.

לפי הדוח, ב-5 השנים הקרובות, תשלש סין את היקפי הייצור (בהשוואה לשנים 2013-2018) ותישאר הגדולה בתחום. הנה לנו עוד דוגמא לחשיבותה של סין בכלכלה הגלובלית. גם אירופה, שבשנים הקודמות נסוגה לאחור, צפויה להכפיל כמעט את הייצור.

להערכתי, המשך הצמיחה המואצת בסקטור חשוב ביותר מבחינה כלכלית, לבטח כשבימים אלו מתרבים הסימנים להאטה כלכלית במספר מקומות בעולם.

משקיעים באיכות הסביבה על הדרך

גם בהיבט החברתי, יש ערך לכך שהפקת חשמל "נקייה" או "ירוקה" מרוח ואנרגיה סולארית מחליפה יותר ויותר את הטכנולוגיות הוותיקות וה"מזהמות" יותר – פחם ונפט.

פרט לכך, יש להתפתחויות הללו גם השלכות בהיבט ההשקעתי, שעשויות לעניין את הציבור הרחב. לכך יש חשיבות כשערוצי השקעה רבים, הנחשבים סולידיים, יחסית, התייקרו מאוד.

כך לדוגמא, ניתן להיחשף לפעילות התחום באמצעות חברות יזמיות, אלו המקימות את הפרויקטים; דרך אחרת הינה להיחשף על ידי חברות אחרות, העוסקות בייצור המערכות. שתי האפשרויות הללו עשויות להניב למשקיעים תשואות נאות, כמובן בהתאם להתפתחויות השוק ולצרכיהם ולפרופיל הסיכון של המשקיעים הללו.

לתת עדיפות לחברות היזמיות

אולם, אני סבורה כי השקעה בחברות היזמיות שביניהן, היא זו שתניב לאורך זמן את התשואה הגבוהה יותר. מדוע? משום שהחברות הללו תמשכנה ליהנות מתמיכה רגולטורית (קריטריון חשוב מאוד בתחום זה) ומירידה של מחירי המערכות.

החברות הללו גם משכילות להשיג מימון בתנאים משתפרים והולכים, לאור העניין של הגופים המלווים השונים (ובראשם הגופים המוסדיים) כלפי התחום, שהולך וצובר ותק והכרה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בנוסף, מדובר בחברות תשתית – תחום שנהנה, בשנים האחרונות, מהסכמה בינ"ל רחבה של צורך בהקצאת תקציבים רבים לשם שיפורו. בימים שמגזרים רבים נוטים להיות מושפעים משיקולים כגון חזית הסחר בין סין לארה"ב, או ה-Brexit, יש יתרון להשקעה בחברות שרגישות לכך פחות ואופק ההסתכלות שלהן פרוייקטלי וארוך טווח.

לעומתן, החברות העוסקות בייצור המערכות צפויות, אמנם, ליהנות מהביקוש הגדל והולך למערכות הללו, אך יש לזכור כי בד בבד משתפרת טכנולוגיית הייצור, מה שגורר ירידה של מחיריהן. בנוסף, ניירות הערך של החברות הללו עשויים להיות תנודתיים יותר בשל היותן חברות טכנולוגיה.

שורה תחתונה

מרות היתרון שאני מייחסת, כאמור, לחברות היזום על פני החברות המייצרות את המערכות, אני מוצאת לנכון לחזור ולהדגיש כי להשקעה בתחום יש גם פן חברתי משמעותי. אנו עדים, בשנים האחרונות, לכך שהן החברות המגייסות והן המשקיעים מייחסים חשיבות גדלה והולכת לכך שההשקעות תתרומנה לשיפור איכות הסביבה. הרי לכם הרכב מנצח – אחריות סביבתית יחד עם הזדמנות השקעתית.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    נטלי כהן 27/10/2019 21:20
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת שפותחת את הראש לאפיקי השקעה שלא חשבתי עליהם
  • 12.
    רודי 27/10/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
    הרגולציה פועלת נגד היהודים,רציתי רציתי כיסוי של פוטו וולטאים על מרפסת גג 150 מ"ר ולזכות בהצללה,לא מתאפשר כי זה טוב ליהודים וברישעות צריך להקשות,לכן אני מחכה ליריעות גמישות של תאים פוטו וולטאים
  • 11.
    שושי 27/10/2019 15:30
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך?
  • 10.
    אנרג'ייזר 27/10/2019 14:57
    הגב לתגובה זו
    היועץ שלי במזרחי קנה לי אנרגיקס לפני שנתיים, עשתה אחלה תשואה
  • 9.
    יוסף 27/10/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    אורמת הותיקה, אנרג'יקס ואנלייט הן שלוש דוגמאות מובהקות לחברות שהחלו מסטארט-אפ ועל בסיס מקומי והפכו לחברות בינ"ל בשווי של מיליארדי שקלים והן מצויות כעת בבניית פרויקטים בהיקף של למעלה מ- 1000 מגה-וואט מצרפי בתחום הסולארי המתפתח ובאנרגית הרוח. הענף נהנה מגישה חיובית ביותר של המשקיעים המאמינים ולאחר ההתפתחויות באקלים שזהו מנוע צמיחה לשנים רבות קדימה.
  • 8.
    כתבה מעולה! שאפו על הסיקור המרתק (ל"ת)
    אפרת 27/10/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אז תני כמה דוגמאות לחברות משני הסוגים שציינת (ל"ת)
    אנונימי 27/10/2019 13:18
    הגב לתגובה זו
  • גד 27/10/2019 15:11
    הגב לתגובה זו
    אנרגניקס, סולארדג', ופירסט סולר האמריקאית.ונוספות.
  • 6.
    אם היה לך מיליון כמה ממנו הית משקיע ? (ל"ת)
    דוד הגנן 27/10/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דניאל 27/10/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
    זה לא רק נתונים על נפט?!
  • 4.
    מוטי 27/10/2019 13:01
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי התחום מושך השקעות רבות בשנים האחרונות. ישנן הרבה חברות אטרקטיביות בתחום
  • 3.
    צודקת לגמרי...זה העתיד (ל"ת)
    אחד שמבין 27/10/2019 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אופיר 27/10/2019 12:42
    הגב לתגובה זו
    צניהנממש זולה ביחס לפוטנציאל גלום. יעד 2500 אג לפחות עד סוף 2020
  • 1.
    ירון 27/10/2019 12:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה גרועה וחובבנית!
  • אלי 27/10/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    כי לא כתבה לך בדיוק מה לקנות? אולי תגיד לה גם כמה אתה משקיע והיא תקנה לך?
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.