וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 1%, המשקיעים בורחים לזהב

טראמפ הודיע כי הסכם הסחר עם סין יכול לחכות עד אחרי הבחירות ושלח את המדדים לירידות של עד 1.3%; דריו הלת' זינקה ב-50% לאור שת"פ עם וולמארט
נועם בראל | (11)

יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות, וזאת בעקבות דבריו של הנשיא טראמפ, שאמר כי הסכם הסחר עם סין יכול לחכות עד אחרי הבחירות. מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6%, ה-S&P 500 ירד ב-0.7% והדאו ג'ונס איבד כ-1%. בתוך כך, מחיר הזהב טיפס בכ-1%.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                     
דאו ג'ונס 0.16%                                      
נאסד"ק -0.21%                                 

במרכז

מנית חברת דריו הלת' (סימול: DRIO) זינקה ב-50% לאחר שהחברה, החצי-ישראלית, הודיעה כי אחרי בסטביי וג'יאנט איגל, גם וולמארט תמכור באופן מקוון את מערכת ניהול הסוכרת הדיגיטלית שלה (לכתבה המלאה).

חברת הסייבר תופין (סימול: TUFN) יוצאת בהנפקה שניה לציבור של 3.5 מיליון מניות וצללה בעקבות הדיווח בכ-10% בוול סטריט. על פי הדיווח, בכוונתה להציע לחתמים לרכוש עוד 525 אלף מניות. כמו ההנפקה הראשונה, גם זו מובלת על ידי ג'יי.פי.מורגן, ברקליס וג'פריס (לכתבה המלאה).

חברת אסטלס פארמה רוכשת את חברת אודנטס (סימול: BOLD), המתמחה בטיפול גנטי במחלות ניוון שרירים תמורת 3 מיליארד דולר במזומן. מניית אודנטס זינקה בתגובה במעל 105% (לכתבה המלאה).

מניית קודיאק (סימול: KOD) ממשיכה לרכז עניין לאחר שזינקה אתמול ב-73% והיא ואיבדה כ-3.2%. הזינוק במניה הגיע לאחר שבייקר ברוס, מהבולטות בתחום ההשקעות בחברות הפארמה, הזריקה לחברה 250 מיליון דולר, שנה בלבד לאחר הנפקתה הראשונית.  

חברת מערכות האבטחה אביליטי  (סימול: ABIL) דיווחה על חתימה על חוזים לאספקת שירותי יירוט סלולארים בהיקף של עד 9 מיליון דולר. בתגובה לדיווח, מניית החברה שאיבדה בשלוש השנים האחרונות 99% מערכה, זינקה בכ-32% בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאקרו

גורו ההשקעות, ג'פרי גונדלאך, שנחשב לאחד המומחים בשוק האג"ח, צופה תרחיש בו שוק המניות בארה"ב יתרסק במיתון הבא, כשלדבריו "ככל הנראה שהשוק לא יצליח להתאושש לאורך די הרבה זמן" (לכתבה המלאה).

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר במסיבת עיתונאים, בעת ביקורו בלונדון כי אולי עדיף להמתין עד לאחר הבחירות לצורך חתימת הסכם סחר עם סין, התבטאות שמעוררת ספקות בכך שהסכם סחר אכן מתקרב (לכתבה המלאה).

"אם מסתכלים על מדדי המניות בארה"ב בשבועות האחרונים ניתן להתרשם ששוקי המניות היו מצוינים למשקיעים", כותב בסקירתו השבועית אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.

"המדדים בארה"ב השיגו בשלושת השבועות האחרונים תשואה של כ-2%-1.5% תוך  תנודתיות נמוכה. היחס בין מכפיל הרווח החזוי של S&P 500 לבין מדד VIX עלה לאחת הרמות הגבוהות ביותר בשלושים השנים האחרונות. בשבועות האחרונים מניות סקטור התעשייה חזרו להציג ביצועים חלשים יותר מאשר מדד המניות הכללי בארה"ב, אירופה ובשווקים מתפתחים, מה שמראה שגם המשקיעים מפקפקים בהתאוששות הפעילות במגזר" הוסיף.

בשורה התחתונה מעריך זבז'ינסקי, כי הביצועים החלשים של המניות במרבית המדינות מחוץ לארה"ב עלולים להקשות על "הראלי" שהתפתח בשוקי המניות בארה"ב, במיוחד אם יתעוררו קשיים במו"מ בין ארה"ב לסין.

נזכיר כי הסופ"ש האחרון היה בסימן הודעות שליליות בנוגע ליחסי הסחר של ארה"ב. ע"פ הדיווחים, סין טוענת כי "הסכם הסחר שלב 1" צפוי לכלול הסרה של מכסים שהוטלו בשנה האחרונה ע"י הממשל האמריקני, מהלך שטראמפ מתנגד לבצעו. הנשיא צייץ בהמשך בחשבון הטוויטר שלו כי "ברזיל וארנגטינה ביצעו באופן מאסיבי פיחות במטבע שלהן, דבר שלא טוב לחקלאים שלנו. לכן, אחזיר באופן מיידי את התעריפים של ייבוא פלדה והאלומיניום ממדינות אלו".

​הנשיא הוסיף כי "הפדרל ריזרב צריך לנהוג כמו מדינות אלו, שלא ינצלו את הדולר החזק שלנו. זה מקשה מאוד על היצרנים והחקלאים שלנו לייצא את סחורותיהם. הפד' צריך להוריד את הריבית ולבצע הקלה (מוניטרית)". נציין כי טענות אלו שלא טראמפ לא נכונות כלל, כאשר הפיחותים החדים שנרשמו בשנה האחרונה במטבעות אלו נבעו מהקריסה של כלכלות אלו (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אמרתי או לא אמרתי לא אמרתי אמרתי פוקס תיירד 4 אחוז (ל"ת)
    . 03/12/2019 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בורסה ז"ל 03/12/2019 21:44
    הגב לתגובה זו
    מי שנפל בפח ומכר היום יקנה במחיר גבוה יותר. כי זה טראמפ יום אסל יום בסל
  • 5.
    אמרתי לא אמרתי אמרתי פוקס הזבל תירס שלוש אחוז ביינתיים (ל"ת)
    אילונה 03/12/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאוכזב עם שורטים 03/12/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
    וזהו החלום הגדול שלי כנראה לא יתגשם .שלום .זו תגובה אחרונה שלי EVER בביזפורטל .אני מאוד מאוד מאוד מאוכזב מהירידות {ואני בטונות עם שורטים }.
  • 3.
    בצער רב וביגון 03/12/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
    ההתמוטטות של אמריקה .זה קרה היום .אני עוזב את הפורום לעולמי עד {מפוצץ עם שורטים )
  • התפוצצו השורטים והפכו ללונגים (ל"ת)
    ל 3 03/12/2019 21:59
    הגב לתגובה זו
  • אין לך גרוש אחד שורטים. יודע מי אתה. (ל"ת)
    לצערנו רב וביגון 03/12/2019 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ד"ר ניר( איצ100) 03/12/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    מתברר בעליל שכל עלילות הטראמפ בהקשר לסחר עם סין היו ערמת שקרים ומשיכת זמן עד שהסינים יטחנו אותם סופית כמו שאכן קרה. גם הבולשיט על הדפסות והזרמות לא החזיקו מים ורק קרבו את הסוף...כל הנ"ל גם לידיעתך נועם טל. המצב חרבנא אומרים בבית סיפרנו אבל הכל היה רשום בשמיים וכולם ראו.....
  • זומברת ! 03/12/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    אולי תפתח איזה תיק וירטאולי נראה מה ראית ....אולי הדפסת והזרמת מים ....ממש קרבת את הסוף ....עשו לך בית ספר חתיכת סמרטוטניק
  • דור ניר 03/12/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
    בוא נמתין בסבלנות ונראה איך דברים מתפתחים (מידרדרים )... תהיה בריא העיקר !!!
  • 1.
    דוחף לירידות מכוונות על מנת שהפד יוריד את הריבית ... (ל"ת)
    המוח המעוות ממשיך... 03/12/2019 15:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.