גפרי גונדלך
צילום: Getty Images, Matt Winkelmeyer

"במיתון הבא שוק המניות בארה"ב יתרסק ויתקשה להתאושש"

לדבריו של גורו ההשקעות, ג'פרי גונדלאך, בדומה לשוק היפני ולשווקים המתעוררים שאחרי נפילה התקשו להתאושש,  גם השוק האמריקאי לא יתאושש אחרי שתגיע הנפילה
נועם בראל | (20)

גורו ההשקעות, ג'פרי גונדלאך, שנחשב לאחד המומחים בשוק האג"ח, צופה תרחיש בו שוק המניות בארה"ב יתרסק במיתון הבא, כשלדבריו "ככל הנראה שהשוק לא יצליח להתאושש לאורך די הרבה זמן".

גונדלאך, מנכ"ל חברת ההשקעות DoubleLine, המנהלת נכסים בהיקף של כ-150 מיליארד דולר סבור כי אפילו בזמן שהמדדים בוול-סטריט רק ימים ספורים מהשיאים החדשים, "הדפוס בשוק, לפיו ארצות הברית עולה על כל שאר העולם כבר הגיעה לסיומה".

גונדלאך ציין כי שנת 2019 הייתה אחת השנים "הקלות" ביותר אי פעם למשקיעים ב"כמעט כל דבר, פשוט תזרוק חץ, ואתה פוגע במניה שעולה 15-20%, ולא רק בארצות הברית, אלא גם במניות הגלובליות".

עם זאת, מכמה סיבות, גונדלאך מזהיר כי התבנית לא צפויה להימשך לנצח. לדבריו, על המשקיעים לשקול דפוסי פעולה כפי שהוא ממליץ עליהם בסקירתו, לפי ארבעה אזורים - ארצות הברית, יפן, אירופה ושווקים מתעוררים ולהסתכל על מדדי שווקי המניות העיקריים באזורים אלו.

בסקירתו, גונדלאך מסביר כי הוא מזהה דפוס בו מדד הניקיי, מדד היורוסטוקס 50 ומדד השווקים המתעוררים הגיעו לשיאם לפני מיתון - אך מעולם לא התאוששו לרמות המיתון שהיו לפניו. אותו גורל לדבריו עשוי להיות גם במדד ה-S&P 500.

"במילים אחרות, כשיגיע המיתון הבא, ארצות הברית תתרסק, והיא לא תחזור לגבהים שראינו, שאנחנו נמצאים בהם עכשיו, בטח למשך שארית הקריירה שלי, זה מה שלדעתי יקרה", אמק גונדאך והוסיף, כי "לא נראה התאוששות במשך שנים".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יאיר בר זוהר 05/12/2019 09:34
    הגב לתגובה זו
    התשובה תנצן על ידי ההיסטוריה
  • 12.
    גדי 04/12/2019 16:43
    הגב לתגובה זו
    יתכן מאד שזה יקרה, אבל לא לי ולא "למומחים", אין שום מושג קלוש מתי.
  • 11.
    ניר סדן 04/12/2019 12:00
    הגב לתגובה זו
    ככל הנראה לשם זה הולך......
  • 10.
    איתי וכדור הבדולח 04/12/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    אני רואה בכדור הבדולח שבטווח של 100 שנה תהייה מפולת תרשמו
  • 9.
    על זה נאמר "הנבואה ניתנה לטיפשים"! (ל"ת)
    עידו 04/12/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
  • כנראה, אחרי שצמצם את התיק שלו, נהפך למנבא השחורות.... (ל"ת)
    Xantippe 04/12/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
  • ניר 04/12/2019 11:33
    הגב לתגובה זו
    לכן הנבואה שלו נכונה, רק בלי דד-ליין היא ריקה מתוכן ובעתיד מישהו יגיד, תראו, הוא אמר...
  • 8.
    או שכן או שלא (ל"ת)
    מוטי 04/12/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קל להגיד ובינתיים לטעות ולא לנקוט תאריך (ל"ת)
    דני מור 04/12/2019 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לילי 04/12/2019 07:14
    הגב לתגובה זו
    לחיים יש כוח התמדה גדול יותר מהפסימיות של האנליסטים . לבנקים המרכזיים מערכות מידע מהירות לכן יש להם יכולת להתערב במדויק . ולקצר את משך המשבר . תמיד היו משברים ותמיד השוק התאושש . תקופת התאוששות ממשברים מתקצרת
  • 5.
    דו 03/12/2019 23:18
    הגב לתגובה זו
    לגזור ולשמור .....
  • 4.
    כלכלן 03/12/2019 23:14
    הגב לתגובה זו
    מי ששמע מחייך כעת. לדעתי הזהב ימשיך לעלות במיוחד לאור הריביות השליליות שמורידות את ערך הכסף. הזהב ומטבע חוץ יעלו עוד הרבה לדעתי
  • 3.
    ירדה-כ 7-10% עד מרץ 2020-נפילה 20% פברואר/אפריל 2021 (ל"ת)
    כותבי תרחישים 03/12/2019 22:35
    הגב לתגובה זו
  • הנבואה ניתנה לשוטים (ל"ת)
    האמיתי 04/12/2019 00:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כנעני 03/12/2019 21:22
    הגב לתגובה זו
    במיתון הבא...מתי יהיה? שנה הבאה או בעוד 20 שנה? והחוב של ארהב זה הבעיה? מה עם של יפן שגדול פי 3? של סין? של איטליה? הכל שטיות ...במיתון הבא...שלדעתי יגיע בעוד המון שנים בגלל המהפכה הטכנולוגית...שיטת הכסף תשתנה ונהיה בעולם אחר...מניות זה חברות..ובכל שיטה ירוויחו ..חשיבה של בומר
  • 1.
    אייל 03/12/2019 20:15
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הריביות בעולם נמוכות מאד והבנקים המרכזיים דואגים לספק לשוק נזילות שוטפת מספקת לא יהיה מיתון . תיקונים בשוק וירידות בהחלט יהיה אבל לא בסדר גודל של מיתון ושל התרסקות
  • הכסף הזול יגמר ואז קטסטרופה (ל"ת)
    אריאל 03/12/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
  • איזה יופי לך. אפשר גם להציץ לתוך כדור הבדולח שלך? (ל"ת)
    א. 03/12/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
  • GIONI 03/12/2019 21:32
    הגב לתגובה זו
    השוק מנופח מעבר לכל פרופורציה הן ביחס לרווחיות החברות והן ביחס לנתוני המאקרו. עם התפוצצות מלחמת הסחר שוב ונתונים חלשים, אין מה שיחזיק את השוק. SPX ב-2400 בדרך....
  • מלומה 03/12/2019 21:03
    הגב לתגובה זו
    כל פעם מופיע איזה פין פוץ שצועק גוועלד. לא עולה לו כסף והוא תמיד יכול לומר"אמרתי". אבל כל עוד הריביות בעולם נמוכות והן עוד תרדנה... הרי זה משובח. גופי הפנסיה לא ייתנו לשוק להתרסק. פשוט , אין אלטרנטיבה אחרת.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.