גרמניה עם חשיפה של 9.5 מיליארד אירו לאג"ח של יוון - צפו ב'רשימת הבלהות'

המשבר ביוון מגיע היום לעוד נקודת הכרעה. שר האוצר היווני לעיתונאים: "המדינה עומדת על סף תהום". מי חשוף ב-40 מיליארד אירו?
יעל גרונטמן | (8)

יוון עומדת היום בפני דד-ליין של האיחוד האירופי לאשר את התנאים להעברת חבילת הסיוע בהיקף של 130 מיליארד אירו. אתמול כשלו השיחות בנושא בין המפלגות ביוון ושר האוצר היווני אמר לעיתונאים כי "המדינה עומדת על סף תהום". עם זאת, לא רק יוון צפויה להיפגע מאפשרות של פשיטת רגל לא מסודרת.

אז מי צפוי להיפגע באופן הקשה ביותר במידה ויוון תגיע לחדלות פירעון, אם לא תצליח להסדיר את חובותיה מול הנושים ולא תזכה לחבילת חילוץ נוספת שתסייע לה לשלם כ-14.5 מיליארד אירו עד ל-20 במארס? על פי נתוני הבנק להסדרים בינלאומיים, אלו הן המדינות שחשופות במידה הרבה ביותר לחוב ביווני, באתר ביזנס אינסיידר סידרו אותן מן הקל אל הכבד:

החשיפה של ממשלת ספרד ליוון מסתכמת ב-358 מיליון אירו, וסך החוב של יוון למלווים הספרדיים מסתכם ב-1.14 מיליארד אירו.

החשיפה של ממשלת שוויץ ליוון מסתכמת ב-437 מיליון אירו וסך כל החשיפה של המלווים השוויצרים ליוון מגיעה לסך של 2.8 מיליארד אירו.

החשיפה של ממשלת איטליה ליוון כבר מטפסת ל-1.43 מיליארד אירו וחשיפת הבנקים האיטלקיים מגיעה לסך של 2.85 מיליארד אירו .

הבאה בתור היא ממשלת בלגיה שהחשיפה שלה מסתכמת נכון להיום ב-1.45 מיליארד אירו, אך בקרב המערכת הבנקאית והמלווים השונים בבלגיה מזנקת החשיפה לחוב היווני ל-8.03 מיליארד אירו.

ממשלת ארה"ב חשופה ליוון בהיקף של 2.32 מיליארד דולר, בעוד שסך ההתחייבויות של יוו לגופי ההלוואה האמריקנים מגיע לסך של 8.23 מיליארד דולר.

החשיפה של ממשלת צרפת ליוון כבר מזנקת ל-8.1 מיליארד אירו וסך המלווים הצרפתיים חשופים בלא פחות מ-55.78 מיליארד דולר.

ממשלת גרמניה נושאת על כתפיה חובות יווניים בסך 9.5 מיליארד אירו, כשסך החשיפה של המלווים הגרמניים מסתכמת על פי נתוני ה- Bank of International Setllements ב-21.37 מיליארד דולר.

מגדילים לעשות הבנקים היווניים עצמם אשר היקף החוב היווני שמצוי במאזניהם מסתכם ב-48 מיליארד דולר.

נזכיר כי המערכת הבנקאית היוונית כבר מדורגת על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאמיות ברמת השקעה ספקולטיבית, או במילים אחרות האג"חים של הבנקים היווניים מדורגים כאגח זבל. אבל לא רק הם, גם 3 מהבנקים הגדולים בצרפת ספגו בדצמבר הורדת דירוג משמעותית בשל החשיפה ליוון.

עוד מדינות שצפויות להיות מושפעות מפשיטת רגל יוונית הן רומניה ובולגריה, אשר המגזר הפרטי והעסקי בהן חשוף למגזר הבנקאות היווני. כ-22% מהמערכת הבנקאית של רומניה מוחזקת על ידי בנקים יווניים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ת" א ירדה פי 4 מגרמניה, חייבים לנו 40 מיליארד? (ל"ת)
    סוזוקי 06/02/2012 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שימכרו את האקרופוליס 06/02/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    " ה-ECB כניראה יצטרך לממן מחדש חוב זה באמצעות הגדלת הגבייה ממשלמי המסים בארצות האיחוד האירופי האחרות" למה משלמי המיסים צריכים לתקן טעויות של הבנקים ולממן ליוונים רמת חיים אירופית? וה-ECB כניראה יצטרך לממן מחדש חוב זה באמצעות הגדלת הגבייה ממשלמי המסים בארצות האיחוד האירופי האחרות
  • 3.
    מה עם החשיפה של קפריסין? (ל"ת)
    . 06/02/2012 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שבי 06/02/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    וזהו.
  • 1.
    אנליסט צמרת 06/02/2012 14:22
    הגב לתגובה זו
    לא יתנו ליוון ליפול והבורסות יתחילו ראלי מטורף!! לגזור ולשמור.
  • המצחיק 06/02/2012 14:58
    הגב לתגובה זו
    רבותיי הכל חרט ה ברט ה אנחנו בדרך להתרסקות כלכלית עולמית חזרה לשנות ה 50 לפחות ברמת החיים בבורסות בארהב חזרה למדדים של ה 5000 בדאו בתור התחל ה סופ הירידות בעוד כ 30 שנה כאשר הדאו יהיה בסביבות ה 1600 צלמו מה אמרתי ושמרו
  • מדען צמרת 06/02/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
    האירופאים חפצי חיים ,לא יתנו להם ליפול גם במחיר הפסד ענק.
  • אנליסטומדען צנרת,איפה הנביא . (ל"ת)
    שתוק לטאה 06/02/2012 15:01
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social