מאיר אוזן: "יש להנחות את הבנקים שלא לתת ייעוץ פנסיוני ללקוח שמבקש לקבל ייעוץ אחר"

יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים: "יש להבהיר באופן חד משמעי לבנקים שאין להתנות יעוץ בייעוץ, לא לעניין הייעוץ ולא לעניין תשלום עמלות"
קובי ישעיהו |

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים באיגוד לשכות המסחר פנה לאחרונה לאגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל בקריאה להנחות את כל התאגידים הבנקאיים המורשים לעסוק בייעוץ הפנסיוני לפעול בהתאם להכרעה העקרונית של הפיקוח על הבנקים, לפיה לא ניתן לחייב לקוח הפונה לקבלת ייעוץ השקעות למסור מידע על קופות גמל ולקבל ייעוץ מהבנק בגינן של קופות הגמל ולוודא את יישום ההנחיה בשטח.

הדרישה הועלתה לראשונה ע"י פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים במכתב ששלח יו"ר הפורום, מאיר אוזן, בחודש יוני 2008, למפקח על הביטוח ידין ענתבי ולמפקח על הבנקים רוני חזקיהו, על-כך שבנק לאומי, שעדיין לא קיבל רישיון לייעוץ פנסיוני, כבר קשר שירות בשירות, ובטפסי הבקשה למתן ייעוץ השקעות, הלקוח היה מחויב למעשה, לחתום גם על סעיפי אישור מסירת מידע לבנק, אישור גביית עמלות ואישור קבלת ייעוץ בנושא קופות הגמל שלו.

חשוב לציין כי לקוח אשר ביקש שלא לחתום על סעיפים אלה, לא ניתן לו כל ייעוץ מעובדי הבנק בתחום ההשקעות, לרבות השקעות בניירות ערך. בחודש דצמבר האחרון, היחידה לפניות הציבור באגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, השיבה לפורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים כי תלונתה נגד בנק לאומי נמצאה מוצדקת וכי בנק ישראל פנה לבנק בדרישה כי יסירו מטופס הבקשה למתן ייעוץ השקעות, את הסעיף המתייחס לקבלת מידע, תשלום עמלות וקבלת ייעוץ בתחום קופות הגמל.

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים, כאמור, פנה לאחרונה שוב במכתב לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בקריאה להנחות את כל התאגידים הפנסיונים בהתאם ולוודא את יישום ההנחיה בשטח.

יוני קופרמן, יו"ר ועדת פיקוח על הבנקים בפורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל סוכנות הביטוח תמורה, ציין כי "הבנקים מחייבים לקוחות הפונים לקבלת יעוץ השקעות לחתום על הסכם המחייב אותם למסור מידע ולקבל ייעוץ גם על קופות הגמל שלהם, מדובר בהתניית שירות בשירות, דבר שהוא אסור על פי החוק". קופרמן הוסיף כי "הפעילות המתבצעת בבנק גובלת בכפיה על לקוח לאפשר לבנק קבלת מידע על מוצרים פיננסיים אחרים שברשותו ויתרה מכך, קבלת עמלות בגין עסקאות שלא בוצעו על-ידי הבנק".

מאיר אוזן יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים באיגוד לשכות המסחר ויו"ר קבוצת שקל, פנה במכתבו לבנק ישראל בבקשה: "יש להנחות את כל התאגידים הבנקאים להחתים לקוחות על שני טפסים שונים לחלוטין אחד שיעסוק בבקשה לקבלת יעוץ פיננסי ואחר לקבלת יעוץ פנסיוני. כמו כן יש להבהיר באופן חד משמעי לבנקים שאין להתנות יעוץ בייעוץ, לא לעניין הייעוץ ולא לעניין תשלום עמלות".

אוזן הוסיף והביע את חששו כי בהחתמת הלקוח על טופס הבקשה לקבלת ייעוץ השקעות בבנק הכולל בנוסף סעיפים המאפשרים לבנק לפעול בתחומים נוספים ובהם מידע על קרנות השתלמות וקופות גמל, המאשר לבנק אף לגבות עמלות עבורם, למעשה גורם להטעיית הלקוחות שרובם אינם קוראים את כל האותיות הקטנות בטפסים עליהם הם מתבקשים לחתום, ולכן ישנה חשיבות רבה לבצע הפרדה בין הסעיפים הללו לטפסים שונים, על-מנת לוודא שהלקוח אכן מבין על אילו שירותים הוא חותם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה