גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

אל על נזכרת שהיא לא יעילה, שולחת 1,700 עובדים הביתה

כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה; החברה צפויה לקצץ כ-88 מיליון דולר מהוצאותיה בשנה
ערן סוקול | (20)

חברת התעופה אל על -0.96% מדווחת כי כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה, זאת בנוסף להסכם הקיבוצי מול מגזר הדיילים עליו דיווחה החברה לפני כשבועיים, כאשר בסה"כ, צפויה החברה לקצץ כ-1,700 משרות. בחברה מעריכים כי המהלכים הכלולים בהסכמים יאפשרו לחברה לייעל את פעילות הסקטור המנהלי בהיקף של כ-52 מיליון דולר בשנה, ואת פעילות סקטור התחזוקה בכ-36 מיליון דולר בשנה. הוצאת ההסכמים לפועל מותנית בהסכם הלוואה שעתידה לקבל החברה ובהנפקת המניות לציבור.

לקריאה נוספת:

> החלטה פושעת - התמיכה באל על היא פוליטית, רשלנית ובעיקר עיוורת למאות אלפי מובטלים

הדיווח היום מגיע בהמשך לדיווח מתחילת השבוע אודות מתווה הסיוע שהחברה צפויה לקבל מהמדינה, הכולל קבלת הלוואה של 250 מיליון דולר המגובה במרביתה בערבות המדינה וכן ביצוע של הנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר, כאשר המדינה מתחייבת לרכוש את כל המניות שלא יירכשו על ידי הציבור לפי השער הממוצע בחודש מאי 2020 - כלומר 67.5 אגורות - גבוה בכ-34% משער המניה במועד הדיווח.

כחלק מהתנאים לקבלת הסיוע, דיווחה החברה לפני כשבועיים על חתימת הסכם קיבוצי עם מגזר דיילי האוויר והיום דווח כי נחתמו הסכמים קיבוציים עם שני מגזרים נוספים בחברה – המגזר המנהלי ומגזר התחזוקה והנדסה, הכוללים התייעלות במגזרים אלו.

על פי הדיווח, במסגרת שלושת ההסכמים האמורים יצומצם כוח האדם בחברה במגזרים אלו בכ-1,700 עובדים, מדובר קיצוץ של כ-28% מ-6,000 עובדי החברה.

בהודעה לעיתונות שפרסמה על אל דווח כי שני ההסכמים שנחתמו לפנות בוקר, לאחר מו"מ לילי בהובלת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרייאפשרו התייעלות בסך עשרות מיליוני דולרים בשנה בחברה.

 

תוקף ההסכמים יהיה במקביל ולמשך תקופת ההלוואה שתקבל אל על, וההסכמים יקיפו כ-3,000 עובדים מהסקטור המנהלי וכ-1,300 עובדים מסקטור התחזוקה וההנדסה. על פי ההסכמות בין הצדדים, תצומצם מצבת כוח האדם בשני הסקטורים, כאשר לחלק מהעובדים יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר - מנגנון פיצויים מוגדלים.

 

בכל אחד מהמגזרים יינקטו מנגנוני התייעלות בפעילויות הייחודיות להם, כגון מעבר לעבודה דיגיטלית, ייעול הליכי עבודה ועוד.

 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר במעמד החתימה: "עשינו צעד משמעותי נוסף כדי להבטיח את המשך קיומה של אל-על. אני רוצה לחזק את ידי הוועדים על גילוי האחריות בשעה כל כך משמעותית לחברה ועל כך שנרתמו להצלתה. יישר כוח לצוות המסור של איגוד עובדי התחבורה, בראשות אבי אדרי, ותודה גם למנכ"ל אל-על ולסמנכ"לית משאבי האנוש, על כך שפעלו לגישור הפערים ולגיבוש ההסכמות בין הצדדים. ההסכמים שחתמנו הלילה מבטאים מנהיגות אחראית ונוטעים תקווה לעתיד בהיר יותר שיחזיר את אל על למעמד של חברה איתנה ומובילה במשק הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, ציין כי: "ההסכם שנחתם הוא צעד נוסף בדרך להבראת אל על. אני מבקש להודות ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וליושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי על האחריות והמאמצים הרבים כדי להגיע להסכם. תודה גם ליושב ראש ועד התחזוקה שרון בן יצחק ויתר נציגי התחזוקה וליושב ראש ועד מנהלי ואקדמאים ירון רז והנציגים על העמידה על זכויות העובדים לצד החובה להגן על הבית. תודה לסמנכ"ל משאבי אנוש יהודית גריסרו וצוותה על ההובלה של השיח עם הנציגים וההסתדרות מתוך אחריות ודאגה כנה לשלום החברה ואנשיה".

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    לולה 10/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    חברת וויז ההונגרית מונה 10 אנשי מנהלה. מדוע אל על מחזיקה ככ הרבה פקידים ואנשי מנהלה שטסים בחינם. למה. מושחתיםנמאסתם.תתיעלו ולא..תמותו זה בסדר.
  • 14.
    רון 09/07/2020 19:55
    הגב לתגובה זו
    לשוק התעופה יקח שנים לחזור לאותה רמת פעילות ולכן הפיטורים כדי להתאים את מספר העובדים לפעילות. כמובן שיש גם חוסר יעילות אולם לא בהיקף של אלפי עובדים
  • 13.
    אריק 09/07/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שהגיעו לאן שהגיעו. 3000 פקידים על 45 מטוסים . 640 טייסים על 45 מטוסים..... יותר מ 14 טייסים למטוס .
  • איך זה שאף טייס לא מפוטר? יש להם חסינות? (ל"ת)
    אזרח 09/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    פורש 08/07/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    גם אני עבדתי שם חברה זבל מנהלים זבל וועד זבלהנהלה זבל העובדים מסורים וטובים
  • הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה 09/07/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה שרק באים לקחת לא צריך לתת להם שקל הכל סיפורים מדינה במצו שטיות המדינה יכולה להחזיק 4 מאוסים עם טייסים וצוות קטן לזמן חרום זה בטח לא יעלה 400 מיליון דולר ולתת לכחות השוק לפעולאני מכיר את הנשמות הטובות ואת הוועדים וההיסתדרות המושחטת
  • חחח העיקר עבדת עד הפרישה, עכשיו נזכרת לקטר ? (ל"ת)
    אחד העם 08/07/2020 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    משפחת פשע (ל"ת)
    הקברן 08/07/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תודה שטסת אל-על (ל"ת)
    ציון 08/07/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 08/07/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    ואז להתחיל מחדש עם חוזים בגובה הגיוני לכל עובד ובלי הטבות על חשבוננו
  • 8.
    עדן 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שיקצצו בלחם וחמאה, ושלשמנת ייתנו לנזול מכל הכיוונים....
  • 7.
    88 טייסים 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    88 משכורות טייסים .בלי המשפחות בביזנס
  • 6.
    4000 איש, לא פחות, מיותרים בחברה עלובה זו (ל"ת)
    שני שליש מיותרים 08/07/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • שנאת חינם לא הדרך (ל"ת)
    איש פשוט 08/07/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 08/07/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    ואם אפוטר יהיו לזה השלכות קשות
  • 4.
    ערן 08/07/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    וכתוצאה מכך אין צורך בכמות כוח האדם הנוכחית.
  • 3.
    נוסע מתמיד 08/07/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
    דרישות השכר האגו הנפוח של הטיסים הם אלו שהרגו את אלעל והם אלו שיהרגו את ההנהלה החדשה באלעל. הגיע הזמן שהטיסים ינסו מתחת לאלונקה ולא מעל האלונקה.
  • ירון 09/07/2020 14:36
    הגב לתגובה זו
    הטייסים הגיעו מחיל האויר . לא מגולני. אין להם מושג איך ניראת אלונקה
  • 2.
    ג'ק 08/07/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    ההבדל בין חברה טובה לגרועה ברור . בחברה רצינית וטובה מקבלים החלטות לפני הגסיסה ולא אחרי הלוויה .
  • 1.
    את הטייסים הם שכחו .... (ל"ת)
    יוסי 08/07/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: שבבים, בנקים והשקעות של צעירים

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0.97%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי. 

סיפור הצלחה ישראלי מרשים ולא יחיד, אבל מה העתיד של נובה? חברות ישראליות גדולות בתעשייה הזו ובתעשייה של מערכות בדיקה לבסוף נמכרות. האם זה מה שיקרה כאן? והאם שווי של 10 מיליארד לא מוגזם? היא במכפיל רווח עתידי של 35. נראה שמה שיכול להעלות את המניה בעתיד זו מכירה-אקזיט. החדשות הטובות של העסק מגולמות באופן כנראה מלא במכפיל. המניה עברה כבר מזמן את מחירי היעד שניתנו לה. כל פעם מחדש האנליסטים מספקים מחיר יעד ותוך כמה חודשים המניה חוצה אותו.