טסלה
צילום: Istock

ליתיום, הזהב השחור החדש?

המעבר לרכבים חשמליים והגידול בשימוש בסוללות יוצרים ביקושי ענק למתכת הקלה בעולם: ״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, אך אתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״

אור צרפתי | (11)

מרבית המשקיעים בוול סטריט נושאים את עיניהם אל שוק הרכבים החשמליים, ואיך אפשר שלא? מניות הסקטור בהובלת טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקות במאות אחוזים, וכל הודעה על ממשק כזה או אחר לשוק גורמת לתנודתיות חיובית במניה. נהיה קשה לבחור, יש את הענקית הבלתי מעוררת, יש את החברות הסיניות התנודתיות, ויש שחקנים חדשים שצפויים להיכנס למגרש בשנת 2021, אבל דבר אחד נותר בטוח- כולן זקוקות לליתיום. 

 

ליתיום הוא המתכת הקלה ביותר בטבע, ובעלת צפיפות אנרגתית גבוהה, כתוצאה מכך החומר מסוגל לאגור הרבה יותר אנרגיה פר יחידת משקל.  משקל, יכולות אגירה, ויכולות חמצון גבוהות (אנודה) הופך את החומר למרכיב המרכזי בייצור סוללות, ולאלו המיוצרות לשוק הרכבים בפרט. תעודת הסל העוקבת אחר מניות הליתיום (סימול:LIT) השיגה תשואה של כ-127% תשואה בשנת 2020, ועד כה זינקה ביותר מ-15% בשנת 2021 (להשקיע כמו גדולים: תעודות הסל שהשיגו תשואה של 100%+). 

 

״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, ואתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״ אמר מנכ״ל חברת כריית ליתיום, Piedmont  (סימול:PLL), שמנייתה עלתה כ-35% עד כה השנה . למרות שבסוללות חשמליות לרכב יש מתכות אחרות אשר ניתנות להחלפה כמו ניקל, קובלט ומנגן ״תמיד תזדקק לאותה הכמות של ליתיום, מרכיב המפתח עבור כל יצרניות הרכב המובילות״ סיכם המנכ״ל. 

 

הביקוש העולמי הגובר למכוניות חשמליות, ובכלל לשימוש בסוללות חזקות כתחליף לאנרגיה נקייה, מגדיל את הביקוש לחברות הכרייה וכן ליצרניות הסוללות ליתיום-יון, הנחוצות למכוניות ומשאיות מתוצרת טסלה ומיריבותיה. למרות שחברות הליתיום מזנקות בעשרות אחוזים במהלך החודשים האחרונים, יתכן שעדיין טמונה הזדמנות לחברות המשתתפות בשרשרת האספקה, בהשוואה ליצרניות הרכבים עצמם. שוק הרכבים החשמליים הינו המרכיב הקל ליישום במעבר לאנרגיה ירוקה, ומרבית המדינות החברות בהסכם פריז כבר סימנו כיעד להגדיל את שוק הרכבים החשמליים לכ-30% מהסה״כ במהלך השנים 2025-2030.

 

המובילה במדד LIT, מניית הכימיקלים שמתחמה בליתיום,  Albemarle (סימול:ALB), זינקה בכ-80% במהלך שנת 2020 והוסיפה עד כה השנה מעל ל-20%. החברה הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע כ-30 ועד 50 מיליון דולר בכדי להכפיל את יכולת ייצור הליתיום במפעל בנבדה.  מכרות הליתיום הגדולים והמובילים בעולם נמצאים בצ׳ילה, ארגנטינה ואוסטרליה, כאשר הבורסה האוסטרלית זוכה לתנופה מאנליסטים ומשקיעים מכל העולם. כחלק מהלקחים שהופקו בקורונה, החברות האמריקאיות צפויות לחפש דווקא  ספק מקומי, מה שיקנה לחברות הליתיום מאמריקה יתרון מסוים במרוץ.

 

יש לזכור כי כרגע ארצות הברית לא מובילה ברכבים חשמליים , ודווקא היריבה סין היא זאת שמובילה את המגמה העולמית. ETF הליתיום מחזיק בין היתר את ענקית הרכבים מסין BYD, את כורה הליתיום Ganfeng ויצרנית הסוללות CATL. ובחזרה לאמריקה, השבוע הודיעה חברת LAC כי היא קיבלה את האישור הסופי להקמת מכרה הליתיום בנבדה בשטח שידוע כמשאב הליתיום הגדול בארצות הברית עם יכולות ייצור של עד 60 אלף טון ליתיום פחמתי בשנה. החברה מתכננת להוציא בשלב הראשון כ-400 מיליון דולר, וכעת מחפשת מימון לפרויקט שעתיד להתחיל לייצר כ-20 אלף טון עד שנת 2023. 

 

 עוד בסקטור

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה על ליתיום בלי מילה על SQM ? (ל"ת)
    לא רציני 22/01/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 21/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    מציע לכם לראות את GEVO
  • rafi1717 22/01/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    מדוע מה יש לחברה הזאת שאין לחברות אחרות
  • 3.
    חיים 21/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    קחו בחשבון שאין הרבה ליתיום בעולם לכן המחיר שלו ינסוק למעלה
  • דווקא יש (ל"ת)
    בן 21/01/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נפט 21/01/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
    ספקולנטים הזויים. כל הבועה של רכבים חשמליים סופה להתרסק
  • 1.
    אור 20/01/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    כדי ליצר את הסוללות צריך לזהם הרבה. מימן הוא העתיד.
  • ואיך אתה בדיוק משיג את המימן? מגז טבעי... (ל"ת)
    א 21/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
  • אחד שיודע 21/01/2021 00:07
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הוא מיוצר מאנרגיות מתחדשות ולא מנפט או מגז טבעי
  • נפיץ 21/01/2021 13:08
    תאר לך ערבושים מפוצצים אוטובוס שמכיל מיכל מלא במימן דחוס, האם כדור אש של מאות מטרים מסכן את שלום הציבור. יה מפגר
  • HTOO (ל"ת)
    HTOO 21/01/2021 12:07
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.