טסלה
צילום: Istock

ליתיום, הזהב השחור החדש?

המעבר לרכבים חשמליים והגידול בשימוש בסוללות יוצרים ביקושי ענק למתכת הקלה בעולם: ״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, אך אתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״

אור צרפתי | (11)

מרבית המשקיעים בוול סטריט נושאים את עיניהם אל שוק הרכבים החשמליים, ואיך אפשר שלא? מניות הסקטור בהובלת טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקות במאות אחוזים, וכל הודעה על ממשק כזה או אחר לשוק גורמת לתנודתיות חיובית במניה. נהיה קשה לבחור, יש את הענקית הבלתי מעוררת, יש את החברות הסיניות התנודתיות, ויש שחקנים חדשים שצפויים להיכנס למגרש בשנת 2021, אבל דבר אחד נותר בטוח- כולן זקוקות לליתיום. 

 

ליתיום הוא המתכת הקלה ביותר בטבע, ובעלת צפיפות אנרגתית גבוהה, כתוצאה מכך החומר מסוגל לאגור הרבה יותר אנרגיה פר יחידת משקל.  משקל, יכולות אגירה, ויכולות חמצון גבוהות (אנודה) הופך את החומר למרכיב המרכזי בייצור סוללות, ולאלו המיוצרות לשוק הרכבים בפרט. תעודת הסל העוקבת אחר מניות הליתיום (סימול:LIT) השיגה תשואה של כ-127% תשואה בשנת 2020, ועד כה זינקה ביותר מ-15% בשנת 2021 (להשקיע כמו גדולים: תעודות הסל שהשיגו תשואה של 100%+). 

 

״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, ואתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״ אמר מנכ״ל חברת כריית ליתיום, Piedmont  (סימול:PLL), שמנייתה עלתה כ-35% עד כה השנה . למרות שבסוללות חשמליות לרכב יש מתכות אחרות אשר ניתנות להחלפה כמו ניקל, קובלט ומנגן ״תמיד תזדקק לאותה הכמות של ליתיום, מרכיב המפתח עבור כל יצרניות הרכב המובילות״ סיכם המנכ״ל. 

 

הביקוש העולמי הגובר למכוניות חשמליות, ובכלל לשימוש בסוללות חזקות כתחליף לאנרגיה נקייה, מגדיל את הביקוש לחברות הכרייה וכן ליצרניות הסוללות ליתיום-יון, הנחוצות למכוניות ומשאיות מתוצרת טסלה ומיריבותיה. למרות שחברות הליתיום מזנקות בעשרות אחוזים במהלך החודשים האחרונים, יתכן שעדיין טמונה הזדמנות לחברות המשתתפות בשרשרת האספקה, בהשוואה ליצרניות הרכבים עצמם. שוק הרכבים החשמליים הינו המרכיב הקל ליישום במעבר לאנרגיה ירוקה, ומרבית המדינות החברות בהסכם פריז כבר סימנו כיעד להגדיל את שוק הרכבים החשמליים לכ-30% מהסה״כ במהלך השנים 2025-2030.

 

המובילה במדד LIT, מניית הכימיקלים שמתחמה בליתיום,  Albemarle (סימול:ALB), זינקה בכ-80% במהלך שנת 2020 והוסיפה עד כה השנה מעל ל-20%. החברה הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע כ-30 ועד 50 מיליון דולר בכדי להכפיל את יכולת ייצור הליתיום במפעל בנבדה.  מכרות הליתיום הגדולים והמובילים בעולם נמצאים בצ׳ילה, ארגנטינה ואוסטרליה, כאשר הבורסה האוסטרלית זוכה לתנופה מאנליסטים ומשקיעים מכל העולם. כחלק מהלקחים שהופקו בקורונה, החברות האמריקאיות צפויות לחפש דווקא  ספק מקומי, מה שיקנה לחברות הליתיום מאמריקה יתרון מסוים במרוץ.

 

יש לזכור כי כרגע ארצות הברית לא מובילה ברכבים חשמליים , ודווקא היריבה סין היא זאת שמובילה את המגמה העולמית. ETF הליתיום מחזיק בין היתר את ענקית הרכבים מסין BYD, את כורה הליתיום Ganfeng ויצרנית הסוללות CATL. ובחזרה לאמריקה, השבוע הודיעה חברת LAC כי היא קיבלה את האישור הסופי להקמת מכרה הליתיום בנבדה בשטח שידוע כמשאב הליתיום הגדול בארצות הברית עם יכולות ייצור של עד 60 אלף טון ליתיום פחמתי בשנה. החברה מתכננת להוציא בשלב הראשון כ-400 מיליון דולר, וכעת מחפשת מימון לפרויקט שעתיד להתחיל לייצר כ-20 אלף טון עד שנת 2023. 

 

 עוד בסקטור

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה על ליתיום בלי מילה על SQM ? (ל"ת)
    לא רציני 22/01/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 21/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    מציע לכם לראות את GEVO
  • rafi1717 22/01/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    מדוע מה יש לחברה הזאת שאין לחברות אחרות
  • 3.
    חיים 21/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    קחו בחשבון שאין הרבה ליתיום בעולם לכן המחיר שלו ינסוק למעלה
  • דווקא יש (ל"ת)
    בן 21/01/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נפט 21/01/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
    ספקולנטים הזויים. כל הבועה של רכבים חשמליים סופה להתרסק
  • 1.
    אור 20/01/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    כדי ליצר את הסוללות צריך לזהם הרבה. מימן הוא העתיד.
  • ואיך אתה בדיוק משיג את המימן? מגז טבעי... (ל"ת)
    א 21/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
  • אחד שיודע 21/01/2021 00:07
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הוא מיוצר מאנרגיות מתחדשות ולא מנפט או מגז טבעי
  • נפיץ 21/01/2021 13:08
    תאר לך ערבושים מפוצצים אוטובוס שמכיל מיכל מלא במימן דחוס, האם כדור אש של מאות מטרים מסכן את שלום הציבור. יה מפגר
  • HTOO (ל"ת)
    HTOO 21/01/2021 12:07
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.